آرشیو شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۰۸۲
جهان
۱۳

ترامپ: حاضرم در مورد رقبایم حتی از روسیه و چین اطلاعات بگیرم

گروه جهان: دونالد ترامپ، هنوز به طور کامل از شبح پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 خلاص نشده، با زبان خود، خود را به ورطه اتهامات جدیدی انداخت و گفت، برای انتخابات 2020 حاضر است از هر کشوری ولو روسیه و چین، اطلاعاتی درمورد رقبای خود به دست آورد و آنها را از گردونه انتخابات ریاست جمهوری خارج کند. اظهار نظری که چند ساعت بعد از بیان آن پشیمان شد. به گزارش «ای‎بی‎سی نیوز»، دونالد ترامپ در گفت و گویی با این شبکه خبری امریکایی اذعان کرد، برای انتخابات 2020 شاید همانند سال 2016 اف‎بی‎آی را در جریان این مساله که از یک کشور خارجی برای دریافت اطلاعاتی درباره رقبای خود کمک گرفته‎است، مطلع نکند. ترامپ در پاسخ به پرسش «جورج استفانوپولوس» که در اتاق بیضی کاخ سفید با وی مصاحبه می‎کرد، تاکید کرد که این کمک می‎تواند حتی از سوی کشورهای رقیبی چون روسیه و چین باشد. او گفت: «فکر نمی‎کنم شنیدن کار اشتباهی باشد. اگر کسی از کشوری دیگر مثلا نروژ بیاید و بگوید من اطلاعاتی درمورد رقیب تو دارم. خب فکر می‎کنم دلم بخواهد حرف‎های او را بشنوم.» او در حالی این اظهارات را بیان داشت که هنوز هم سایه پرونده روس‎گیت بر سر او و پسرش که در ژوئن 2016 در برج ترامپ با یک وکیل روسی دیدار کرده بود، سنگینی می‎کند.

به گزارش وب‎سایت امریکایی «پولیتیکو»، رئیس جمهوری امریکا تنها چند ساعت پس از این مصاحبه جنجالی تلاش کرد، با ریختن آب سرد، روی خبرهای داغ، از بار منفی سخنان خود برای انتخابات ریاست جمهوری آتی بکاهد. او در این تلاش در پیامی توئیتری نوشت: «من هر روز با مقامات خارجی زیادی گفت‎و گو می‎کنم. مثلا همین چند روز پیش با ملکه انگلیس، شاهزاده ولز و نخست‎وزیر بریتانیا دیدار کردم و با نخست‎وزیر ایرلند و روسای جمهوری فرانسه و لهستان سر یک میز نشستم و با هم درباره همه‎چیز صحبت کردیم. آیا باید به خاطر این دیدارها فورا با اف‎بی‎آی تماس می‎گرفتم و آنها را در جریان این دیدارها می‎گذاشتم؟»

این در حالی است که رسانه‎های امریکایی تاکید کردند، ترامپ دست به قیاس مع‎الفارق زده و دیدارهای دیپلماتیک را هم‎سطح دریافت اطلاعات از یک سازمان جاسوسی خارجی قلمداد کرده‎است.