آرشیو شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۰۸
شهرستان ها
۷

سد و نیروگاه سردشت به بهره برداری رسید

مدیرعامل شرکت منابع آب و نیروی ایران در آیین افتتاح این سد و بهره برداری از طرح های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی استان آذربایجان غربی اظهار داشت: این سد شامل افتتاح سرریز، تونل آبرسان، نیروگاه، سیستم انحراف، آبگیر سد و تصفیه خانه آب شرب است که برای آنها 12 هزار و 550 میلیارد ریال هزینه شده است.

بهروز مرادی افزود: سد خاکی سردشت با هسته رسی و حجم مخزن 387 میلیون مترمکعب و با هدف استحصال برق، آب شرب و کشاورزی و تصفیه خانه اتوماتیک آب شرب شهرهای سردشت و ربط به همراه خط انتقال و برج آبگیر احداث شده است. وی اظهار داشت: سد سردشت بر روی رودخانه «زاب کوچک» قرار گرفته که دریاچه آن حدود 30 کیلومتر طول دارد و در 13 کیلومتری جنوب شرقی این شهر احداث شده است و با بهره برداری از این طرح هفت هزار و 500 هکتار از اراضی دیم کشاورزی و باغی این شهرستان که در مجاورت سد قرار دارد، به آبی تبدیل می شود.

مرادی گفت: برای احداث سد 11 هزار و 500 میلیارد ریال و برای تصفیه خانه و خطوط انتقال آب نیز یکهزار و 50 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اظهار داشت: تصفیه خانه جدید سردشت در فاز نخست ظرفیت تولید 350 و در فاز دوم 495 لیتر در ثانیه آب تصفیه شده را دارد و افق 20 ساله تامین آب شرب سردشت، ربط و تعدادی از روستاهای اطراف را ترسیم می کند.