آرشیو یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۰۸۳
جهان
۱۳
گزارش

رجعت به هویت

گروه جهان: 42 سال پیش، زمانی که تنها 4 ماه داشت برای آخرین بار در آغوش مادرش آرام گرفت و پدر بوسه‎ای بر پیشانی‎اش نشاند. خاویر داروکس میجالچوک روز گذشته، پس از چهار دهه دوری از والدینش، توانست بار دیگر آنها را ببیند.

به گزارش وبسایت بی‎بی‎سی، در سال 1977، پدر و مادر باردار او ناگهان در بوئنوس آیرس ناپدید شدند و پس از مدتی مشخص شد، سازمان اطلاعاتی آرژانتین آنها را دستگیر کرده است.

مدتی بعد خانواده‎ای دیگر او را به فرزندخواندگی قبول کردند و او زندگی تازه‎ای را در آن خانواده‎ آغاز کرد. او که از گذشته خود هیچ اطلاعاتی نداشت، از ماه‎ها پیش در هویت واقعی خود تردید کرده بود و پس از پرس و جوی فراوان متوجه شد که فرزند حقیقی این خانواده نیست. سپس او با کمک گرفتن از سازمان حقوق بشری «مادربزرگان پلازا دمایو» توانست ردپایی از والدین خود پیدا کند.

این گروه تلاش می‎کند فرزندانی را که والدین شان در دوره دیکتاتوری نظامی آرژانتین کشته یا ناپدید شده‎اند پیدا کند و در صورت زنده بودن والدین شان آنها را بهم برساند. دوره دیکتاتوری نظامی این کشور از سال 1976 با کودتای راستگرایان نظامی علیه رئیس‎ جمهوری این کشور آغاز شد و خورخه رافائل ویدلا را به جای ایزابل پرون بر کرسی ریاست‎ جمهوری نشاند؛ این حکومت نظامی که با ایجاد خفقان و سرکوب شدید نیروهای مخالف همراه بود، تا سال 1983 دوام آورد اما طی این مدت هزاران نفر کشته و دستگیر شدند. داروکس صد و سی‎امین فرزندی است که این سازمان پس از انجام آزمایش‎های تشخیص دی‎ان‎ای و هویت، خانواده‎اش را پیدا کرد. او در مصاحبه با رسانه‎ها گفت که پیدا کردن خانواده‎اش به لطف روبرتو میجالچوک، عمویش، محقق شده است زیرا او طی چهار دهه اخیر بارها با مراجعه به سازمان‎های مختلف درصدد پیدا کردن او برآمده است. او در این مصاحبه گفت: «رجعت به هویتم برای من یعنی بازگشت به والدینم، یعنی در آغوش کشیدن روحم، یعنی نمادی از حافظه، حقیقت و عدالت. اگر لازم باشد لحظه‎ای از دیدار با گذشته‎ام را بیان کنم، باید لحظه‎ای را توصیف کنم که پس از 40 سال عمویم را در آغوش گرفتم و او با حیرت گفت «تو خاوی هستی؟»

خاویر خوش‎شانس بود که توانست والدینش را پیدا کند. براساس گزارش‎ها، بسیاری از 30 هزار نفری که حکومت نظامی آرژانتین دستگیر کرده بود، کشته شده‎اند.