آرشیو یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۰۹
صفحه آخر
۱۲

تظاهرات مقابل کنسولگری سعودی در نیویورک علیه مداخلات عربستان و امارات در سودان

ده ها نفر از مردم سودان با برگزاری تظاهرات مقابل کنسولگری سعودی در نیویورک، مداخلات عربستان و امارات در امور داخلی سودان را محکوم کردند.

شماری از مردم سودان با هدف محکومیت مداخلات عربستان، امارات و مصر در مسائل سودان، مقابل کنسولگری سعودی در نیویورک تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، تظاهرکنندگان با انتشار بیانیه ای، از این سه کشور خواستند حمایت های مادی و راهبردی خود را از شورای نظامی انتقالی سودان متوقف کنند. تظاهرکنندگان همچنین تحویل حکومت به دولتی غیر نظامی، تخلیه پایتخت و دیگر شهرها از وجود شبه نظامیان، وصل شدن اینترنت، آغاز تحقیقات درخصوص کشتار تحصن کنندگان و محاکمه عواملی را که در این کشتار دست داشتند، را خواستار شدند.

نظامیان سودان اخیرا صدها تن از غیرنظامیان را در خارطوم به خاک و خون کشیدند. در حال حاضر نیز شورای نظامی انتقالی سودان با تحقیقات بین المللی در باره کشتار فوق مخالفت می کند.

عفو بین الملل

عفو بین الملل در بیانیه ای تاکید کرد که حمله به تحصن کنندگان در حالی که آ نها خواب بوده اند، از قبل برنامه ریزی شده بود و لذا، اجرای تحقیقات بین المللی درباره این کشتار ضروری است.

به گزارش فارس، در این بیانیه آمده است: اینکه گفته شود این حمله به اشتباه رخ داده است، قابل قبول نیست و باید کسانی که دستور این حمله را داده اند، مسئولیت کشتار مذکور را بپذیرند. در حمله اخیر نیروهای امنیتی به محل تحصن معترضان در خارطوم، دستکم 100 نفر کشته شدند. یک شاهد عینی شمار کشته شدگان را 500 تن اعلام کرده است.

اتهام فساد مالی به عمر البشیر

دادستانی کل سودان «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق این کشور را به فساد مالی و پولشویی متهم کرد. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، دادستانی کل سودان ماه گذشته نیز عمر البشیر را به کشتار تظاهرکنندگان، پولشویی، و چپاول مبالغ هنگفت مالی متهم کرده بود.

مقامات سودانی در 20 فروردین گذشته رئیس جمهور سابق سودان را بازداشت و به زندان «کوپر» در خارطوم منتقل کرده اند.

همچنین، بیش از 100 مسئول و شخصیت نزدیک به همراه عمر البشیر بازداشت شده اند.

دادستانی مبارزه با فساد سودان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: همه بازرسی ها کامل شده است؛ این بازرسی ها نشان می دهد که عمر البشیر در زمینه ارز خارجی و ثروت غیرقانونی مرتکب فساد شده است.