آرشیو یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۷
اقتصاد
۳

چرا بانک ها یارانه نقدی را برای تضمین وام ازدواج قبول نمی کنند؟

مدیر امور شعب بانک کشاورزی درخصوص عدم پذیرش یارانه نقدی از سوی بانک ها به عنوان تضمین وام ازدواج گفت: این یارانه چند مشکل اساسی دارد.

ایرج یوسفی در گفت وگو با رادیو اقتصاد افزود: نکته اول این که دارنده حساب یارانه سرپرست خانوار است که باید برای تضمین وام ازدواج پسر یا دختر خود اقدام کند که به هر صورت خود یک موضوعی است.

وی اظهار کرد: نکته دوم این که صاحب یارانه این اجازه را دارد که در سامانه وزارت رفاه، بانک خود را عوض کند؛ برای مثال یارانه نقدی که تاکنون از طریق بانک کشاورزی پرداخت می شد از ماه آینده صاحب حساب می تواند بانک خود را از کشاورزی به یک بانک دیگر تغییر دهد و یارانه خود را دریافت کند بدون این که بانک کشاورزی در جریان باشد.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی گفت: نکته سوم این که امکان دارد یارانه را دادگاه، دارایی، تامین اجتماعی و... متوقف کنند بدون این که بانک ارائه دهنده تسهیلات مطلع باشد، بنابراین تضمین دچار چالش خواهد شد.

وی افزود: موضوع دیگری که در بحث پذیرش و عدم پذیرش یارانه نقدی برای تضمین وام ازدواج وجود دارد این که براساس دستورالعمل های موجود هیچ بانکی حق ندارد بابت بدهی افراد حساب یارانه را مسدود یا برداشتی داشته باشد.

یوسفی بیان کرد: این دستورالعمل وزارت کشور است و اجازه نمی دهد بانک ها بابت طلب خود از یارانه کسی برداشت کنند.

وی اضافه کرد: اگر این موارد حل وفصل شود به یقین بانک ها می توانند سازوکاری فراهم کنند که این تضمین را قبول کنند.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی گفت: وام های ازدواج به 30میلیون تومان افزایش یافته و اقساط این وام ماهانه 546 هزار تومان می شود که براساس دستورالعمل یارانه ای می تواند تضمین وام شود که حداقل 12 نفر عائله داشته باشد.

وی افزود: عدد مبلغ وام ازدواج بالا رفته و این طرف اگر یارانه هم افزایش پیدا کند جذابیت دارد والا 546 هزار تومان یعنی سرپرست خانوار 12 نفر باید یارانه بگیر داشته باشد تا ضامن تسهیلات مزبور شود.