آرشیو یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۷
رسانه: بین الملل
۸

عقب نشینی هنگ کنگ، لایحه استرداد متوقف شد

رهبر هنگ کنگ با عقب نشینی در مقابل موج گسترده اعتراضات مردمی، دیروز اعلام کرد اقدامات در رابطه با لایحه استرداد مجرمان به چین را متوقف کرده است. حدود یک میلیون نفر از مردم هنگ کنگ شنبه گذشته در اعتراض به این لایحه که بازگرداندن شهروندان یا خارجی ها و حتی چینی های مظنونی که به این منطقه سفر می کنند به چین را ممکن می سازد به خیابان ها آمدند. تظاهرات خیابانی در یک هفته گذشته ادامه داشت و در مواردی پلیس برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، روز شنبه کری لام، رهبر هنگ کنگ گفت، شورای قانونگذاری این دولت شهر تمامی اقدامات در رابطه با لایحه استرداد را متوقف می کند. وی در کنفرانس خبری خود تاکید کرد، برای گام های بعدی پس از رایزنی با جناح های مختلف تصمیم گیری خواهد شد. رهبر هنگ کنگ افزود: پس از نارضایتی های مکرر داخلی طی دو روز گذشته اعلام می کنم دولت تصمیم گرفت کار روی این متمم را متوقف کند. قرار بود امروز تظاهرات گسترده و جدیدی در این منطقه خود مختار برپا شود. موضوع لایحه، استرداد مجرمان به چین در صورت تصویب، به گونه ای بود که هنگ کنگ را ملزم می کرد مجرمان را به چین تحویل دهد.

معترضان مدعی بودند این لایحه، استقلال [سیاسی] هنگ کنگ را به خطر می اندازد. دولت چین ضمن محکوم کردن اعتراض ها در هنگ کنگ، آمریکا را به مداخله در امور این منطقه (خودمختار) متهم کرد. آمریکایی ها طی ماه های اخیر علاوه بر راه اندازی جنگ تجاری علیه چین، به تحریک و تحرکاتی در زمینه خطوط قرمز امنیتی چین از جمله در تنگه تایوان و همچنین دریای چین جنوبی دست زده اند.