آرشیو دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۰۸۴
سیاسی
۳

سفیر بریتانیا خبر احضارش به وزارت خارجه ایران را رد کرد

راب مک ایر، سفیر بریتانیا در تهران، احضار خود به وزارت امور خارجه ایران را رد کرده و مدعی شده است در خواست ملاقات از طرف خود او مطرح شده است.

وزارت امور خارجه ایران دو روز پیش سفیر انگلیس را در اعتراض به متهم کردن ایران به دست داشتن در حوادث اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان احضار کرد و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه در این دیدار با اعلام اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران خواستار ادای توضیح طرف انگلیسی و تصحیح این موضع شد.با این حال مک ایر یک روز بعد از این دیدار در توئیتر خبر احضارش را رد کرد و نوشت که او خود از وزارت امور خارجه ایران درخواست دیدار فوری کرده که به نوشته او، این درخواست پذیرفته شده است.او مدعی شده احضاری در کار نبوده و توضیح داده است: «اگر رسما احضار شود، حتما به وزارت خارجه خواهد رفت همان طور که هر سفیری این کار را می کند.»یک روز بعد از حمله به دو نفتکش در دریای عمان، جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، در مواضعی مدعی جویانه با تایید ارزیابی امریکایی ها، ایران را متهم کرد که تقریبا به طور قطع در این حملات دست داشته است. او از ایران خواست به اقدامات بی ثبات کننده خود پایان دهد.

این در حالی است که «توبیاس الوود» معاون وزیر دفاع انگلیس روز گذشته نیز بار دیگر ایران را به ایجاد بی ثباتی در منطقه متهم کرد و گفت لندن از منافع خود دفاع می کند.