آرشیو یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۳۴۴۵
جهان
۷

تعلیق وضع تعرفه بر کالاهای مکزیک

عقب گرد دوباره ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، می گوید مکزیک پذیرفته است «گام های بی سابقه ای» را برای کنترل جریان حرکت مهاجران آمریکای مرکزی به سوی مرزهای ایالات متحده بردارد و به همین علت او تهدید خود مبنی بر وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی از مکزیک را عملی نخواهد کرد. به گزارش بی بی سی، این خبر را جمعه شب ابتدا ترامپ در توییتی منتشر کرد و ساعتی بعد هم مارسلو ایبارد، وزیر خارجه مکزیک و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه هایی به آن پرداختند.

ترامپ با اعلام این خبر که یک پیروزی برای کارایی جنگ تعرفه ای او محسوب خواهد شد، در توییتر نوشت دستور داده است تعرفه ها برای مدت نامعلومی متوقف شود. قرار بود در صورت به توافق نرسیدن مذاکرات از صبح روز دوشنبه ابتدا پنج درصد تعرفه بر کالاهای وارداتی از مکزیک وضع شود. جزئیات دقیق این توافق نامه هنوز علنی نشده است اما آن طور که مقام های دو کشور گفته اند، قرار شده است مکزیک از روز دوشنبه تمرکز ویژه نیروهای مرزبانی خود را متوجه جنوب این کشور و مرز با گوآتمالا کند.

مکزیک همچنین متعهد شده است برای متلاشی کردن کارتل های قاچاق انسان گام های محکم و م‍وثری بردارد. در برابر آمریکا هم متعهد شده است برنامه خود را برای بازگرداندن مهاجران به مکزیک گسترده تر کند و هم زمان به رسیدگی به پرونده های درخواست پناهندگی این افراد سرعت بخشد. دو کشور متعهد شده اند برای یافتن راهکارهای موثر بیشتر به مذاکرات دوجانبه ادامه دهند. دو طرف همچنین قرار گذاشته اند در صورت نتیجه ندادن تمهیدات فعلی در سه ماه آینده، برای تنظیم راهکارهای درازمدت و نهایی اقدام کنند.