آرشیو دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۴۳۸۵
هنر و ادبیات
۸
سینمای جهان

ترنس مالیک تولید تازه ترین پروژه اش را کلید زده است

پرکاری فیلمساز غایب

ترنس مالیک سه سال پس از اینکه تولید فیلم «زندگی پنهان» را کلید زد، بالاخره این درام را که وقایع آن در دوره جنگ جهانی دوم روی می دهد، در هفتادودومین جشنواره فیلم کن روی پرده برد. این فیلم با استقبال منتقدان روبه رو شد و لئوناردو گوی، خبرنگار نشریه «فیلم استیج»، آن را «قصیده ای دلخراش برای ایمان» خواند. کمپانی فاکس که پیش از این حق توزیع فیلم «درخت زندگی» را خریداری کرده بود، حق پخش این فیلم را خرید تا اواخر امسال آن را روی پرده ببرد. مالیک که معمولا در مراسم برگزاری جشنواره ها همواره غایب بزرگ به شمار می رود در هفتادودومین جشنواره کن حضور داشت و حالا مشخص شده است حضور در این جشنواره تنها دلیلش برای سفر به اروپا نبود.

گزارش ها حاکی از آن است که این فیلمساز منزوی به تازگی فیلمبرداری اثر بعدی اش را نزدیک رم کلید زده است. نشریات مختلف ایتالیایی گزارش کرده اند، مالیک فیلمبرداری فیلم جدیدش «آخرین سیاره» را نزدیک آنتسیو، واقع در جنوب رم آغاز کرده است. گفته می شود داستان فیلم با ارایه تمثیل هایی از انجیل، حاوی اشاراتی «به زندگی عیسی مسیح» است. «وان بیگ سول: انجمن ترنس مالیک» اعلام کرده است فیلمبرداری این اثر چند هفته ای در جریان خواهد بود.

تا به حال جزییات بیشتری درباره این اثر فاش نشده است؛ مشخص نیست شالوده ای مستندگونه مثل «سفر زمان» دارد یا آیا گروه بازیگرانی در این فیلم شرکت دارند؟ این فیلمساز امریکایی از آن دست کارگردانانی به شمار می رود که با وسواس اثرشان را جلوی دوربین می برند. طی نزدیک به پنج دهه فعالیت سینمایی، تنها ده فیلم ساخته و حالا شنیدن اینکه دوره پرکاری مالیک با یازدهمین ساخته اش به اوج خود می رسد، خبر خوشایندی است.

ترنس مالیک عادت به مصاحبه کردن ندارد و ترجیح می دهد با ساخت فیلم، با مخاطبش گفت وگو کند و گویی خاموشی و غیبت های طولانی مدتش او را به الهه ای در جمع فیلمسازانی بدل کرده است که آرزو دارند به او نزدیک شوند.