آرشیو چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۳۴۴۸
روزنامه فردا
۱۶
پرنده آبی

بی کاری روزنامه نگار، درآمد گوگل

آرتی: چند روز پیش اعلام شد که گوگل در سال 2018 توانسته مبلغ 4.7 میلیارد دلار از طریق آگهی سازمان های خبری آنلاین به دست آورد؛ بمبی خبری که بسیاری را بهت زده کرد درحالی که طبق آمار موسسه تحقیقاتی News Media Alliance صنعت خبری آمریکا در سال 2018 از بابت تبلیغات دیجیتال 5.1 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

این مطالعه توسط اتحادیه رسانه های خبری نشان می دهد که میزان سود هنگفت فناوری از کار روزنامه نگاران وب و سازمان های خبره دیجیتال با کسب درآمد از جست وجوی گوگل و Google News است. براساس این مطالعه، حدود 40 درصد از کلیک ها در مورد پرس وجوهای گوگل مربوط به اخبار است که همه آنها درآمدزا هستند.

گوگل برای محتوا مبلغی پرداخت نمی کند، اما درآمدش از طریق به اشتراک گذاشتن سرتیترها و خلاصه های خبری از رسانه های مختلف است.

این رقمی که اعلام شده، اسباب شگفتی فراوان بوده در حالی که کارکنان خبرگزاری ها به طور فزاینده ای اخراج شدند.

هر پنی ای که از این جست وجوها به دست می آید نتیجه کار روزنامه نگاران کم درآمد است که محتوای آثارشان رایگان و باکیفیت بالا در وب سایت ها عرضه می شود. آن چیزی که ناعادلانه به نظر می رسد این است که گوگل نشان می دهد «همه چیز در مورد هر کسی مورد توجه است» و خوانندگان با کلیک کردن، داستان کامل در اختیارشان است و یکی از کاربران تاکید می کند «گوگل مجوز این دسترسی را می دهد». در حال حاضر هر رسانه محلی به طور مستقیم با رسانه های خبری در سراسر جهان رقابت می کند. درحالی که در 10 سال گذشته 32 هزار روزنامه نگار بی کار شدند و فقط در 2018 در آمریکا دوهزارو 400 نفر شاغل در حوزه رسانه شغل خود را از دست دادند.