آرشیو چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸، شماره ۹۵۲۶
سیاسی
۲

گزارش رسالت از کارنامه 100 روزه ریاست حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بر دستگاه قضا

صدای پای تحول

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، اولین رئیس دستگاه قضا در دوران چهل سالهجمهوری اسلامی است که حقوق خوانده است. او نسبت به اسلاف خود، یک تمایز بارز دیگر هم دارد و آن این که یک بار تا پای رئیس جمهور شدن رفته و 16 میلیون رای پشت سر خود دارد. به نظر می رسد حضور او در انتخابات ریاست جمهوری 96 و شرکت در کارزار سنگین مناظره ها و سفرهای استانی، افق جدیدی پیش روی او گشوده و مشکلات مردم در حوزه های مختلف را نزدیک تر و به طور عمیق تر حس می کند. نحوه حضور و مواجهه رئیسی با مردم و رسانه ها، کنش های اجتماعی اش مانند استفاده فعال از فضای مجازی و یا حتی استفاده از مترو و سفرهای استانی و مواضعش، بیش از آن که از او چهره یک رئیس پشت میز نشین و سخنران به نمایش بگذارد، از او چهره ای مردمی ساخته است.

بیش از 2 هزار پرونده از 4 هزار پرونده مربوط به اعاده دادرسی توسط رئیس قوه قضائیه امضا شده است.

به منظور ارتقای سلامت قوه قضائیه، در سه ماه گذشته 60 قاضی از خدمت منفصل شدند.

تا کنون 18 آیین نامه و لایحه از سوی ریاست قوه قضائیه ابلاغ شده که یکی از آن ها رسیدگی به اموال مسئولین است.

در همین مدت کوتاه، رئیس قوه قضائیه و مسئولین عالی آن، بارها از مجموعه های تحت نظر خود به صورت سرزده بازدید کرده اند.

کاهش حساب های قوه قضائیه از بیش از 60 حساب به 5 حساب اصلی و حرکت در راستای شفاف شدن امور مالی قوه قضائیه. رئیسی گفته است شرح کامل گردش این حساب ها به اطلاع مردم خواهد رسید.

اغلب مواضع حجت الاسلام رئیسی در دوره ریاست قوه قضائیه، حول محور مسایل قضائی و مشکلات مردم بوده و کمتر شاهد مواضع سیاسی در حوزه داخلی و بین الملل از او بوده ایم، رفتاری که حتما به بهبود چهره قوه قضائیه کمک شایانی می کند.

پیگیری توقف قانون نانوشته اجبار استفاده از پوشش چادر برای زندانیان زن در دادگاه که تاثیرات منفی بر وجهه و اعتبار این پوشش مقدس داشت.

​​​​​​​حجت الاسلام رئیسی در حدود 100 روز ابتدایی دوران مسئولیت خود، 6 سفر استانی داشته و با نخبگان مختلف نیز جلسه برگزار کرده است.