آرشیو چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۱۸
صفحه آخر
۱۲

عملیات بزرگ حشد الشعبی برای امنیت 120 کیلومتر از مرزهای عراق و سوریه

نیروهای حشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق عملیات گسترده خود را برای تامین امنیت مناطق مرزی این کشور و سوریه و پاکسازی کامل مناطق فوق از تروریست های باقی مانده، آغاز کردند.

نیروهای حشد الشعبی دیروزعملیات خود برای تامین امنیت 120 کیلومتر از مرزهای عراق با سوریه در حد فاصل استا ن های «الانبار» و «نینوا» را آغاز کردند. در رابطه با مدت تداوم این عملیات، گزارشی نرسیده است.به گزارش خبرگزاری فارس، حشد الشعبی در بیانیه خود، ضمن اعلام این خبر افزود: تیپ نوزدهم حشد الشعبی (مستقر) در الانبار، عملیات مذکور را به اجرا در آورده است.عراق و سوریه اردیبهشت گذشته درباره افزایش همکاری با یکدیگر برای مبارزه با گروه های جنایتکار، به توافق رسیده بودند.تا کنون نیروهای مسلح عراق بارها تروریست های داعش را در خاک سوریه هدف قرار داده اند. دولت دمشق نیز با این حملات مخالفتی نکرده است.

55 هزار داعشی در عراق و سوریه

«میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، دوشنبه شب طی نشست شورای حقوق بشر در ژنو اظهار داشت: 55 هزار نفر از عناصر داعش و اعضای خانواده های آنها که اسیر هستند و در تعدادی از اردوگاه در عراق و سوریه به سر می برند، یا باید محاکمه و یا آزاد بشوند.کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود: دولت ها باید مسئولیت بازگشت شهروندان خود را بر عهده بگیرند و تابعیت کودکان عناصر داعش را از آنها سلب نکنند.

اسفند گذشته آخرین سنگر داعش در سوریه فرو ریخته است. باشله اعلام کرد که وضعیت فرزندان عناصر داعش که در دوره جنگ متولد شده اند و شمار آنها به حدود 20 هزار نفر می رسد، اسفناک است.

آمریکا به همراه متحدان خود در سال 2011 هزاران نفر از افراد تند رو را از کشورهای مختلف روانه سوریه و عراق کرده اند، تا با دولت های مرکزی این دو کشور بجنگند.

اما کشورهای مبدا در حال حاضر با معضل بازگشت تروریست ها مواجه بوده و حتی فرزندان آنها را هم نمی پذیرند. هر چند برخی از این کشورها شمار اندکی از کودکان عناصر داعش را پذیرفته اند.