آرشیو پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸، شماره ۷۰۹۸
صفحه آخر
۱۶
میلاد

به مناسبت خجسته میلاد کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (س)

الگوی رشد و بالندگی

اسماعیل علوی (دبیر گروه پایداری)

سال 1385 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان «روزدختران» به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) انتخاب شد و به تقویم ها راه یافت. دلیل این انتخاب قبل از هرچیز ناظر برشخصیت والا و ستوده بزرگ ترین دخترامام موسی کاظم(ع) بود که از ظرفیت الگویی مناسبی برای دختران جوان برخوردار است. نام ایشان «فاطمه» و به جهت طهارت روح و کمالات معنوی به «معصومه» که بیانگر قرارداشتن در جایگاه تالی عصمت است، ملقب بود. در میان فرزندان امام موسی کاظم(ع) پس ازامام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) ازموقعیت معنوی والایی برخوردار است که نشانگر فضایل معنوی و اخلاقی آن حضرت(س) می باشد.

آیین اسلام از همان ابتدا رشد و بالندگی نوع زن را مورد اهتمام قرار داد و شکوفایی ارزش های وجودی آنان را وجهه همت خود نمود. تعالیم مکتب با دوری گزیدن ازقید و بندهای جاهلی، زنان ودختران را به سوی کمالات انسانی سوق داد تا شخصیت حقیقی خود را درتعامل با جامعه بشری بیابند و الگوهایی را جهت هدایت آنان معرفی نمود.

حضرت معصومه(س) در مدینه چشم به جهان گشود و در فضایی آراسته به کرامت های انسانی پرورش یافت. پارسایی، راست گویی، بردباری، استقامت دربرابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی ازجمله صفاتی است که آن حضرت از خاندان پاک خویش به ارث برد.

آن حضرت (س) با آنکه مجرد بود، در محیط و زمانه خویش مسئولیت های مهمی را عهده دار شد و به تشریح دیدگاه های مکتب پیرامون مسائل گوناگون پرداخت و همراه برادران خویش پا به عرصه های اجتماعی گذاشت.تاسی به حضرت معصومه(س) برای دختران جوان، یکی از مهم ترین امتیازها و فرصت های معنوی است که تقارن این دو مناسبت برآن تاکید دارد. حضرت معصومه(س) بانوی بهشتی و پیراسته ازهرگونه زشتی است. تا آنجا که نامش را قرین عبارت «کریمه اهل بیت» نموده و شکوه و جبروت آستانش یادآورعظمت های روحی است.ستاره تابانی که از دامان نجمه خاتون- مادرش- درخشیدن گرفت بتدریج همسنگ برادرش امام رضا(ع) شد و در والاترین رتبه انسانی جای گرفت و سرآمد مردمان زمان خودش بعد از امام رضا(ع) شد. بی تردید دختران جوان می توانند با الگو قرار دادن حضرت معصومه(س) پذیرای اخلاق الهی و ملکوتی شده و در روز ولادت آن حضرت به تولد دیگری دست یابند. تولدی که احیا و تقویت ارزش های فرهنگی اجتماعی را در آنان عینیت بخشد.