آرشیو یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸، شماره ۴۴۱۳
صفحه اول
۱
سرمقاله

آینده روشن حزب الله

احمد دستمالچیان

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان جمعه شب به مناسبت سالگرد جنگ 33 روزه حزب الله با رژیم اسراییل سخنانی را بیان کرد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود که می توان درخصوص آن چند نکته مهم را بیان کرد؛ نخست اینکه ایشان درخصوص کاهش نیروهای حزب الله از سوریه اشاره کردند که در این باره باید گفت که حزب الله از مدت ها قبل نیروهای خود را در داخل سوریه کاهش داده است. از زمانی که آخرین باقیمانده های تکفیری ها در سوریه از بین رفتند، حزب الله نیروهای خود را کاهش داد چراکه ماموریت مبارزه با تروریست ها و نیروهای مخالف دولت سوریه به پایان رسیده و کاهش نیروها اتفاق جدیدی نیست. اما اینکه اکنون بار دیگر مطرح شده است که حضور نیروهای حزب الله در سوریه کاهش پیدا می کند به این دلیل است که احتمالا حزب الله قصد دارد باقیمانده نیروهای خود را که برای احتیاط در خاک سوریه باقی مانده بودند را از این کشور خارج کند. از ابتدا نیز نیروهای حزب الله با همین نیت وارد سوریه شدند که با کمک ارتش و نیروهای مردمی سوریه، نیروهای تروریستی را نابود کنند. از همین رو باید گفت که این موضوع اتفاق جدیدی نیست و روند روال سابق خود را طی می کند. اما نکته دیگر در بحث اسراییل است که عنوان کردند اسراییل در عمل نتوانسته جلوی ارسال سلاح به لبنان و حزب الله را بگیرد. در این مورد نیز باید گفت، به دلیل اینکه این ایام مصادف است با پیروزی بزرگ حزب الله لبنان در جنگ 33روزه، به حدی این جنگ به لحاظ ابعاد استراتژیک و نظامی اهمیت داشت، کماکان امریکا و رژیم صهیونیستی نتوانستند تلخی آن شکست را از یاد ببرند. در آن جنگ تئوری شکست ناپذیری امنیتی اسراییل فرو ریخت و تا به حال آنها را زمین گیر کرده است. قبل از جنگ 33روزه رژیم صهیونیستی گاه وبیگاه تلاش می کرد تا حمله ای به جنوب لبنان داشته باشد، اما از سال 2006 تا به امروز دیگر هیچ گاه نتوانسته عملیات چشم گیری در جنوب لبنان داشته باشد و اگر هم علیه برادران حماس عملیاتی انجام داده اند آنها هم پاسخ کوبنده دادند.

در آخرین مورد طی 24 ساعت حماس در نوار غزه اسراییل را مجبور به تسلیم کرد. از همین رو تمام تحولات بسیار مهمی که اکنون در خاورمیانه شکل گرفته است از شکست تلخ رژیم اسراییل در جنگ 33 روزه آغاز شده است. اما در مورد انتقال اسلحه نیز باید گفت که حزب الله بیش از گذشته با سلاح های مجهز روز تجهیز شده و از راه های مختلفی که خودشان می دانند اسلحه را وارد می کنند، ضمن اینکه دیگر نیازی به ورود اسلحه نیست، چراکه بسیاری از این سلاح های پیچیده در داخل لبنان ساخته می شود و این نقطه عطف بسیار مهمی است که حزب الله اکنون توانسته به توانایی ساخت سلاح های استراتژیک دست پیدا کند و در نتیجه دیگر نیازی به ورود سلاح های آنچنانی ندارد، درضمن این نکته را نباید فراموش کرد که حزب الله غنیمت های فراوان نظامی در جنگ با تروریست های تکفیری به دست آورده و از آنها نیز استفاده می کند. از همین رو عملیات های روانی و نمایش های تبلیغاتی که رژیم صهیونیستی در خاک سوریه انجام می دهد و برخی مناطق را نیز بمباران می کند، قصد دارد وجهه خود را حفظ کند، درصورتی که حزب الله نیازی به این جریان ها ندارد. حزب الله استراتژی خاص نظامی خود را دنبال می کند.

اما صحبت آقای نصرالله درخصوص اینکه اگر جنگی در منطقه رخ دهد هیچ کشوری نمی تواند بی طرف باشد، بسیار حایز اهمیت است. بسیاری از کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی به این امر اذعان داشتند که اگر جنگ دیگری در منطقه رخ دهد باید خدا به داد رژیم صهیونیستی برسد. یعنی به حدی موضوع حساس و مهم شده است که مقام های این رژیم به صراحت گویی اینچنینی افتاده اند. نیروهای مقاومت بیش از گذشته تجهیز شده اند و افراد کارآزموده دارند و تمام مراکز حساس رژیم صهیونیستی از جمله نیروگاه هسته ای دیمونا و مخازن آمونیاک و سایر مناطقی که برای این رژیم حساس است در تیررس موشک های مقاومت چه در لبنان و چه در غزه قرار دارد. از همین رو اگر بخواهند اقدامی را علیه ایران انجام دهند باید هزاران محاسبه انجام دهند که آیا می توانند از پس این معرکه بیرون بیایند یا نه. از طرف دیگر اگر جنگی در بگیرد همان گونه که دبیرکل حزب الله لبنان عنوان کرده هیچ کشوری نمی تواند بی طرف باقی بماند. یا باید طرف امریکا و اسراییل باشد یا اینکه طرف محور مقاومت باشد و برای حفظ موجودیت خود نمی تواند بیطرف باقی بماند. از همین رو نقشه راه آینده، همان نقشه ای است که مقاومت در حال ترسیم آن است و بی شک بدون درنظر گرفتن معادلات و محاسبات محور مقاومت دشمن نمی تواند هیچ غلطی انجام دهد و اگر این کار را انجام دهد به شکست منجر می شود.

حزب الله در جریان پاکسازی تکفیری ها در سوریه و هم پیمانی قوی ای که با دولت آقای اسد ایجاد کرد یک پیوند مستحکم میان حزب الله و دولت سوریه و همچنین به تبع آن باعث بهبود رابطه بین دولت لبنان با دولت سوریه شد. لازم به ذکر است پس از ترور آقای رفیق حریری روابط دو کشور به شدت با چالش مواجه شده بود، اما امروز این مسائل همگی برطرف شده و دولت فعلی لبنان با ابتکار عمل مقاومت شکل گرفته است و مجلس نیز توسط نیروهای مقاومت و نزدیک به جریان مقاومت شکل گرفته است، از همین رو به نظر می رسد که در آینده یک روابط بسیار خوب و استراتژیک بین دولت لبنان و سوریه مانند گذشته برقرار شود و می تواند با یکدیگر از پس بحران های ایجاد شده در منطقه بربیایند.

درخصوص چشم انداز و آینده حزب الله اگر یک دوره 10 ساله را درنظر بگیریم سال به سال در عرصه لبنان دارای پیشرفت های چشم گیری بوده است و توانسته خود را در معادلات لبنان موفق جلوه دهد. در آخرین انتخاباتی که در لبنان انجام شد حزب الله نشان داد رشد چشم گیری در عرصه سیاسی، مردمی و نظامی داشته است، به گونه ای که مردم با دل و جان نسبت به طرح های حزب الله توجه می کنند و روز به روز دامنه این حمایت ها بیشتر می شود. از همین رو به نظر می رسد که در آینده حزب الله بیش از گذشته می تواند تاثیرات مثبتی در عرصه لبنان داشته باشد و توازن کنونی موجب شده که لبنان در آرامش، امنیت و صلح باشد و تحت همین چارچوب است که لبنان طی سال های اخیر شاهد بی ثباتی و نا امنی نیست و این روند در آینده تقویت خواهد شد، چراکه حزب الله ریشه های خود را تقویت می کند.