آرشیو دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۳۳
شهرستان ها
۷

گرانی زمین در برخی از روستاها عامل افزایش حاشیه نشینی است

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور گفت: گرانی زمین در برخی از روستاها یکی از دلایل مهاجرت و افزایش حاشیه نشینی در کشور است.

سعیدرضا جندقیان افزود: مهاجرت بازنشستگان به مناطق حاشیه شهرها به دلایل مختلف رو به افزایش است که باید با برنامه ریزی اصولی برای رفع این چالش اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار مراجع رسمی اکنون بیش از 11 میلیون و 500 هزار حاشیه نشین در کشور وجود دارد که این آمار یک چالش جدی به حساب می آید.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور گفت: مهاجرت معکوس در کشور به صورت یک رویه انجام خواهد شد و با اتخاذ راهبردهای عملی و علمی منسجم در کشور می توان برای افزایش جمعیت روستاها گام برداشت. وی اضافه کرد: برای توسعه روستاها باید اقتصاد روستاها را اصلاح کرد. جندقیان ادامه داد: بدون توجه به اقتصاد روستایی اشتغال پایدار در کشور ایجاد نمی شود و باید با توجه به ظرفیت ها برای توسعه این مناطق گام برداشت.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور همچنین گفت: یک پنجم معادل 16 میلیون نفر از جمعیت کشور در حاشیه شهرها زندگی می کنند.

جندقیان در آئین نکوداشت روز دهیاری های استان سمنان افزود: 25 سال پیش سهم روستاها از تولید ناخالص ملی 25 درصد بود که این رقم اکنون به 10/2 رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: کاهش تولید ناخالص ملی در روستاها در دهه های گذشته به دلیل کاهش تولید در بخش کشاورزی و گرایش به بخش خدمات است.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور گفت: 28 دستگاه دولتی برای توسعه روستاهای کشور فعال هستند و سالانه اعتبارهای قابل توجهی برای توسعه در این مناطق تخصیص می یابد اما به معنی واقعی نتوانستیم برای رونق روستاها اقدام کنیم. وی گفت: یک پنجم جمعیت کشور اکنون حاشیه نشین هستند که این امر به دلیل بی تدبیری برخی مدیران با وجود تدوین برنامه های مختلف حاصل شده است. جندقیان گفت: اکنون براساس آمار 11 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد.