آرشیو دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۳۳
ورزشی
۹
حدیث دشت عشق

یادبود شهیدان مدافع حرم، مصطفی و مجتبی بختی

برادران خوشبخت

امروز چهارمین سالگرد شهادت دو برادر شهید مدافع حرم است؛ مصطفی و مجتبی بختی، یکی از اتفاقات کم نظیر و تکان دهنده را در تاریخ مقاومت رقم زدند. البته در دوران دفاع مقدس خانواده های بسیاری بودند که دو یا چند- بعضا حتی پنج- فرزندشان به شهادت رسیدند. اما آنچه ماجرای برادران بختی را متفاوت کرده این است که بختشان این گونه رقم خورد که هر دو در یک روز، یک نقطه و یک محل پرواز کردند. قصه ای پرغصه اما زیبا و افسانه ای است؛ دو برادری که با هم به میدان نبرد با دشمنان حق رفتند، کنار یکدیگر جهاد کردند و با همدیگر نیز شهد شهادت را نوشیدند و به چشمه حقیقت واصل شدند.

مصطفی برادر بزرگ تر بود. او پنجم مرداد سال 61 در مشهد متولد شد. وی پس از تحصیل در مدرسه، راهی حوزه علمیه شد تا درس دین بخواند. پس از طی کردن خدمت مقدس سربازی نیز به دانشگاه راه یافت و رشته حقوق قبول شد. هر چند که تحصیلات خود را نیمه کاره رها کرد. شهید مدافع حرم مصطفی بختی در زمان حمله آمریکا به عراق، برای دفاع از حرمین عسکریین مدتی به آن کشور رفت اما چون شرایط مهیا نبود به مشهد برگشت. با آغاز وحشی گری گروهک های تروریستی در سوریه و تهدید حرم مطهر حضرت زینب(س) تلاش کرد تا به صف مدافعان حرم بپیوندد، اما موانع بسیاری پیش رویش بود و نتوانست مجوز اعزام را بگیرد. در نهایت، با هویت افغانستانی به لشکر فاطمیون که آن زمان هنوز تیپ فاطمیون بود پیوست و از آن طریق خود را به سوریه رساند. مدتی نیز به عراق رفت و دوباره به سوریه برگشت. وی همچنین ازدواج کرده و صاحب دو فرزند دختر بود.

برادر کوچک تر، شهید مدافع حرم مجتبی بختی نیز متولد سال 67 بود. در دوران تحصیل و دانشگاه، نشان داد که اهل علم و درس است، طوری که رتبه اول رشته حقوق در دانشگاه پیام نور را کسب کرد. او نیز همراه مصطفی، در قالب تیپ مدافعان حرم افغانستانی (فاطمیون) به سوریه رفت. هر دو برادر نیز در گروهان تک تیراندازها بودند.

سرانجام، روز 24 تیر سال 94 و در جریان عملیات آزادسازی تدمر در سوریه بود که دشمن پاتک زد و به خاطر انفجار یک نارنجک در سنگر، مصطفی و مجتبی بختی، به شهادت رسیدند.