آرشیو دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۳۳
صفحه آخر
۱۲

بزرگ ترین پایگاه داعش در دیاله زیر حملات شدید حشدالشعبی

نیروهای حشدالشعبی عراق با اجرای عملیات پاکسازی مناطق کوهستانی استان دیاله در شرق این کشور، بزرگ ترین پایگاه داعش در این مناطق را هدف آتش سنگین خود قرار دادند.

«زیاد خلیفه التمیمی» فرمانده تیپ 24 حشدالشعبی می گوید، نیروهای حشدالشعبی بزرگ ترین پایگاه داعش در رشته کوه های «حمرین» استان دیاله، واقع در شرق عراق، را هدف قرار داده اند. وی به جزئیات این عملیات و اینکه در حملات مذکور از چه سلاحی استفاده شده، هیچ اشاره ای نکرده است.

عملیات نیروهای عراقی علیه هسته های پنهان داعش در رشته کوه های حمرین، از اردیبهشت گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در پی شکست داعش در سال 2017، شمار زیادی از عناصر این گروه تروریستی در رشته کوه های حمرین پنهان شده اند.

دیروز از غرب عراق نیز خبر رسید، عملیات موسوم به «اراده پیروزی» که چند روز قبل در استان های نینوا، صلاح الدین و الانبار تا مرزهای سوریه شروع شده است، همچنان ادامه دارد.

منابع عراقی با اشاره به پیشروی های قابل ملاحظه نیروهای مسلح عراق در منطقه فوق، هدف اساسی از این عملیات را دستگیری «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش اعلام کردند. برخی منابع اطلاعاتی اعلام می کنند که بغدادی درصحرای غربی عراق حضور دارد. در عملیات فوق، نیروهای ارتش، حشدالشعبی و نیروهای عشایری حضور دارند. مساحت مناطق صحرایی و کوهستانی سه استان مذکور، بیش از 42 درصد مساحت کل عراق است.

تمایل عبادی برای بازگشت به قدرت

«حیدر عبادی» نخست وزیر سابق عراق اما، از تمایل خود برای بازگشت به قدرت در این کشور خبر داده و گفته در این رابطه، «قصد خیر» دارد. به گزارش فارس، عبادی در مورد خطر بازگشت منازعات فرقه ای به عراق هم هشدار داده که «دولت بغداد راهی جز بازگشت به تصمیمات و گام های اتخاذ شده در دوران حکومت وی ندارد.»

نخست وزیر سابق عراق همچنین اظهار داشته میان وی و مراجع دینی عراق، از جمله آیت الله «سید علی سیستانی»، ارتباط مشخص وجود دارد.

عبادی همچنین هشدار داده که در صورت بازگشت داعش یا هر گروه تروریستی جدید، این مسئله منجر به فروپاشی کامل اوضاع درعراق خواهد شد.