آرشیو چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۳۵
اقتصادی
۴

اقدام سوال برانگیز سازمان مدیریت در صدور گواهینامه صلاحیت پیمانکاری

شنیده ها حاکی است برای صدور گوهینامه های پیمانکاری و مشاوره برخی شرکت ها جهت حضور در مناقصات در سازمان مدیریت اقدامات سوال برانگیزی رخ می دهد.

سرویس اقتصادی: ماجرا از این قرار است که تمامی شرکت های پیمانکاری یا مشاوره برای حضور در مناقصات باید گواهینامه صلاحیت خود را از سازمان مدیریت دریافت کنند. گواهینامه های پیمانکاری و مشاوره به ترتیب از پایه یک تا پنج و یک تا سه می باشد که در هر کدام پایه یک به معنی اخذ بالاترین رتبه می باشد.

نکته ای که در این میان وجود دارد این است که پرونده شرکت های متقاضی پایه های یک و دو صرفا در سازمان مدیریت بررسی می شود؛ بگونه ای که شرکت های متقاضی ابتدا در سامانه ساجات ثبت نام کرده و سپس کارشناسان سازمان مدیریت نسبت به بررسی صحت اطلاعات با مستندات ارسالی می پردازند.

در حقیقت ابهامی که در روند کاری سازمان مدیریت وجود دارد در این مرحله رخ می دهد، چراکه برخی شرکت های متقاضی از طریق دلال های مرتبط با برخی کارشناسان سازمان مدیریت سعی در جعل مدارک، سند سازی و... برای دریافت رتبه های مناسب از گواهینامه های پیمانکاری دارند.

به عنوان نمونه، یک شرکت متقاضی در سامانه ساجات، مدیرعامل خود را با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته عمران معرفی می کند اما در بررسی مستندات الحاقی مشخص می شود فرد مذکور دیپلم داشته و اطلاعات خلاف واقعی از خود در سامانه به ثبت رسانده است!

با این وجود، ظاهرا برخی شرکت های متقاضی تمایل شدیدی دارند مبالغ سنگینی برای هر پرونده به برخی افراد پرداخت کنند تا با وجود محرز بودن تخلفی که در معرفی خود در سامانه داشته اند، پرونده آنها تایید شود.

با توجه به اینکه پرونده هر شرکت جهت صدور گواهینامه توسط چندین نفر بررسی می شود، لذا امکان سهوی بودن این اشتباه ها تقریبا مردود است چراکه بعید به نظر می رسد چند نفر همزمان با هم تخلف را ببینند و همه با هم به دفعات اشتباه کنند!

به هر حال روزنامه کیهان با توجه به مستندات ارسال شده لازم می دانست ابهامات موجود در سازمان مدیریت را اطلاع رسانی کند اما دستگاه های ناظر باید نسبت به هرگونه فساد در سازمان ها اقدام قاطع نمایند و مسئولان سازمان هم در این زمینه می توانند با شفاف سازی پاسخ ابهامات مذکور را بدهند.