آرشیو چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸، شماره ۵۴۳۳
رسانه: بین الملل
۸

طرح دوباره مواخذه عاملان قتل خاشقچی

به دنبال گزارش اخیر نماینده سازمان ملل درخصوص مشارکت ولیعهد عربستان در قتل روزنامه نگار منتقد عربستانی، مجلس نمایندگان آمریکا با 405 رای موافق در مقابل هفت رای مخالف، لایحه مواخذه عاملان قتل خاشقچی را تصویب کرد.

به گزارش فارس، لایحه فوق تحت عنوان «قانون حقوق بشر و جوابگویی عربستان سعودی» که تام مالینوفسکی، نماینده ایالت نیوجرسی آن را تهیه کرده، در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب درآمده و برای رای گیری به سنا فرستاده می شود.این لایحه در حالی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب می رسد که اخیرا آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در تحقیقات حول قتل جمال خاشقچی گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و تعدادی از مقامات عالی رتبه این کشور در قتل این روزنامه نگار عربستانی دست داشته اند.

چندی پیش روزنامه گاردین، در گزارشی صد صفحه ای نوشت: «قتل جمال خاشقچی جنایتی بین المللی بود. جمع بندی گزارشگر ویژه این است که آقای خاشقچی، قربانی قتل عمد و اعدام از پیش برنامه ریزی شده بود. دولت عربستان سعودی عطف به قوانین حقوق بشری بین المللی مسوول آن است». خاشقچی 59ساله دهم مهر برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفته بود، اما دیگر از آن خارج نشد. منابع ترکیه ای گفتند خاشقچی در کنسولگری عربستان توسط ماموران اعزامی از ریاض بازجویی و سپس به قتل رسیده و پیکرش قطعه قطعه شده است. روزنامه صباح ترکیه با انتشار نام و تصویر 15 سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی تکان دهنده از این ماجرا روایت کرد .