آرشیو چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸، شماره ۵۴۳۳
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰

عطف

خاطرات اولیور استون در راه است

اولیور استون که شهرتش را در سینما مدیون فیلم هایی است که درباره جنگ ویتنام ساخته، در 72 سالگی اعلام کرده قصد دارد کتاب خاطراتش را منتشر کند. این کتاب بخش های متعددی از زندگی او را شامل می شود و از جمله دوران حضور او در ویتنام. ایسنا این خبر را به نقل از هالیوود ریپورتر منتشر کرده و توضیح داده انتشارات «هاتون مافین کورت» انتشار کتاب خاطرات این فیلمساز برنده اسکار را به عهده خواهد داشت. هنوز عنوان مشخصی برای این کتاب تعیین نشده، ولی قرار است پاییز 2020 به دست مخاطبان برسد.

استون که قبل از 35 سالگی جایزه اسکار را در کارنامه خود به ثبت رساند، بیشتر برای فیلم هایی همچون جوخه، جی اف کی و متولد چهارم جولای شهرت دارد. با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی انتشارات، کتاب خاطرات این فیلمساز بیشتر روی سال های اولیه فعالیتش تمرکز خواهد داشت.

یادداشت های دوشان کتاب می شود

کتاب «یادداشت های مارسل دوشان» که مجموعه‏ ای از آثار، یادداشت ها و گفت وگوهای مارسل دوشان از بزرگ ترین و نام‏ آشناترین هنرمندان آوانگارد است، منتشر شد. این خبر را مهر منتشر کرده و نوشته که این کتاب شامل مجموعه‏ کاملی از آثار، یادداشت‏ ها و گفت وگوهای مارسل دوشان یکی از بزرگ ترین و نام‏ آشناترین هنرمندان آوانگارد است که توسط نشر علم به بازار کتاب عرضه شد.

این مجموعه شامل فصل های متعددی از جمله تور عروس، جعبه ‏ 1914، جعبه‏ سبز، مصدر، رز سلاوی و شرکا، نقدنامه، عمل خلاقانه، درباره‏ پیش‏ ساخته‏ ها، کاتالوگ کلکسیون اجتماع ناشناس، یادداشت‏های انتقادی، مقاله ها و شمار دیگری از آثار این هنرمند اثرگذار قرن بیستم است. برای اولین بار است که مجموعه ای کامل از آثار دوشان به زبان فارسی ترجمه و منتشر می‏ شود. کتاب یادداشت های مارسل دوشان توسط نیلوفر آقاابراهیمی ترجمه شده. این کتاب در 550 نسخه و در 328 صفحه با قیمت 55 هزار تومان توسط نشر علم منتشر شده است.