آرشیو چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸، شماره ۵۴۳۳
جامعه
۱۸

افزایش آمار گرسنگان جهان برای سومین سال متوالی

تازه ترین گزارش مشترک سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و دیگر نهادهای سازمان ملل درباره وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان نشان می دهد که به طور تقریبی 820 میلیون نفر از مردمان کره خاکی طی سال 2018 میلادی غذای کافی برای خوردن نداشته اند. این عدد نسبت به سال پیش از آن که 811 میلیون نفر برآورد شده بود، افزایش داشته است. این سومین سال متوالی است که شمار گرسنگان جهان در حال افزایش است.

به گزارش جام جم، طبق تازه ترین نسخه گزارش «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان» که شامگاه دوشنبه در نیویورک از آن رونمایی شد، روند کاهش شمار نوزدانی که هنگام تولد وزن کمی دارند، بسیار کند است.

این در حالی است که اضافه وزن و چاقی به خصوص در بین کودکان سن مدرسه و بزرگسالان در تمامی مناطق جهان همچنان در حال افزایش است.

در این گزارش که به صورت مشترک از سوی فائو، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (ایفاد)، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت ارائه شده، آمده است که احتمال مواجه شدن با نبود امنیت غذایی در همه قاره ها در زنان بیشتر از مردان است و منطقه آمریکای لاتین بیشترین شکاف را در این زمینه دارد.

روسا و مدیران کل فائو، ایفاد، یونیسف، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت در دیباچه این گزارش مشترک تاکید کرده اند: «اقدامات ما برای مقابله با این روند مشکل آفرین نه تنها در مقیاس و گستره (عمل)، بلکه از نظر همکاری های بین بخشی باید برجسته تر شوند.»

در گزارش وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان آمده است در بسیاری از کشورهایی که رشد اقتصادی کندی دارند، به خصوص کشورهای با درآمد متوسط و آنها که اتکای بسیاری به تجارت بین المللی کالاهای اولیه دارند، گرسنگی در حال افزایش است. همچنین در بسیاری از کشورهایی که گرسنگی در حال افزایش است، نابرابری درآمد نیز در حال بالارفتن است، مساله ای که باعث می شود فقرا، اقشار آسیب پذیر و به حاشیه رانده شدگان برای مقابله با (شرایط ناشی از) کند شدن رشد اقتصادی با مشکلات بیشتری روبه رو شوند.

براساس این گزارش، وضعیت قاره آفریقا با داشتن بیشترین نرخ گرسنگی در جهان بسیار هشدارآمیز است؛ درحالی که نرخ گرسنگی در تمامی زیرمنطقه های آفریقا با سرعت کم، اما مداومی در حال افزایش است.