آرشیو چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸، شماره ۳۴۷۱
اقتصاد
۵
گذر

دولت، مجلس را از فرایند بررسی اصلاح ساختار بودجه حذف کرد

در حالی که انتظار می رفت برنامه اصلاح ساختار بودجه در قالب یک لایحه در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شود، عملا این برنامه در اختیار سران قوا قرار گرفته و سازوکار تصویب آن از این مرجع می گذرد.

به گزارش تسنیم، بودجه یکی از معضلات اساسی نظام مالی و اقتصادی ایران است. بررسی ها نشان می دهد برخی چالش های اقتصادی مهم کشور مانند جهش نرخ ارز، تورم، رکود و رشدهای پایین و پرنوسان اقتصادی نشئت گرفته از فرایندهای غیرشفاف تدوین بودجه، تصویب آن در مجلس شورای اسلامی و همچنین در مرحله اجرا از سوی دولت و دستگاه های اجرائی و در نهایت سازوکار غیرشفاف نظارت بر آن است.

بر این اساس، در هفته های گذشته سازمان برنامه و بودجه کشور، از برنامه مقدماتی اصلاح ساختار بودجه رونمایی کرده است. یکی از نکات جالب در این حوزه تبلیغات گسترده دولت درباره برنامه اصلاحی اشاره شده است، این در حالی است که با وجود طرح این برنامه در قالب های مختلف رسانه ای هنوز بازخورد جدی و درخور تاملی از سوی کارشناسان و خبرگان اقتصادی در این باره ارائه نشده است.

برخی کارشناسان معتقدند بررسی برنامه اصلاح ساختار بودجه در شورای هماهنگی سران قوا به نوعی دورزدن سازوکار قانونی مجلس برای بررسی و تصویب لوایح و پیشنهادهای دولتی است.