آرشیو چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸، شماره ۳۴۷۱
استارتاپ
۱۰

معرفی کتاب

در حوزه استارتاپ ها، برخلاف چندسال پیش که هیچ کتابی در دسترس علاقه مندان وجود نداشت، این روزها با مجموعه ای از کتاب های واقعا خوب و کاربردی، نه فقط کتاب های ترجمه شده که حتی کتاب های تالیفی روبه رو هستیم. بااین حال کتاب های ترجمه شده در حوزه استارتاپ ها، در مقایسه با بسیاری از حوزه های دیگر، از این مزیت برخوردار است که اغلب توسط افرادی که در دل اکوسیستم استارتاپی حضور دارند ترجمه شده اند و به همین دلیل، شاهد ترجمه های قابل قبولی از این منظر هستیم.

در سری «باید خواندهای استارتاپی»، به معرفی 10 کتاب استارتاپی خواهیم پرداخت که هر فعال استارتاپی ای باید آنها را خوانده باشد.

باید خواندهای استارتاپی 9 ، مدیریت بازاریابی

بازاریابی؛ چه تعریف «انجمن بازاریابی آمریکا» را بپسندیم، چه تعریف «فیلیپ کاتلر» معروف را و چه تعریف جناب آقای دکتر روستا را (که بازاریابی را در سه کلمه کلیدی بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری خلاصه می کند)، یکی از مهم ترین موضوعات در مسیر موفقیت هر کسب وکاری است.برخلاف بسیاری از آمارهای بررسی دلایل شکست استارتاپ ها، به نظر معرفی کننده این کتاب، دلیل و عامل اصلی شکست استارتاپ ها به طور مشخص در ایران، مسائلی مانند مشکلات مالی یا سرمایه گذاری یا مشکل مربوط به مشکلات کار تیمی و مانند آن نیست. دلیل اصلی شکست استارتاپ ها عدم آگاهی و شناخت آنها از مفاهیم پایه ای و اساسی بازاریابی است.به همین دلیل، کتابی که امروز به عنوان یکی از کتاب هایی که هر «استارتاپ بازی» باید بخواند، کتابی است در حوزه بازاریابی. در حوزه بازاریابی، کتاب های بسیار خوبی داریم (که اتفاقا یکی از کتاب های خوب این حوزه را هم سه ایرانی تالیف کرده اند)، اما برای معرفی در اینجا، ما کتاب «مدیریت بازاریابی» نوشته «کاتلر و کلر» را انتخاب کردیم. دلیل آن هم از یک سو جامعیت نسبی آن است و از سوی دیگر، مثال های به روز و ملموس به خصوص درباره کلی از استارتاپ های موفقی است که می شناسیم.در اهمیت این کتاب همین بس که توسط «تایمز اقتصادی» به عنوان یکی از 50 کتاب برتر حوزه کسب وکار در طول تاریخ انتخاب شده است.

آقای فیلیپ کاتلر هم که نیازی به معرفی ندارد. اما نکته مهم تری که این کتاب را برای معرفی آن، در فهرست ما قرار داد، ترجمه بسیار خوب آقای «مهدی امیرجعفری» و چاپ عالی و چهاررنگ و باکیفیت آن توسط انتشارات «نص» است.

به ترجمه روان و کیفیت خوب چاپ، اضافه کنید موضوع مهم کیفیت ویراستاری کتاب را که خوانش آن را بسیار ساده می کند.کتاب پر است از جدول، نمودار، تصویر و گراف که هم به فهم درست موضوع مطالعه کمک می کند و هم به دلیل چاپ رنگی و استفاده از نکات طراحی، خواندن یک کتاب تکنیکی را بسیار لذت بخش می کند.هرچند، 991 صفحه ممکن است برای خواننده کم حوصله (یا شاید تنبل) بسیار زیاد به نظر برسد، اما برای مدیران، کارآفرینان، صاحبان کسب وکار و البته «استارتاپ هایی» که به دنبال راه هایی برای بهبود وضعیت کسب وکار خود (به خصوص در «مقطع حساس کنونی» در بازار) هستند، این کتاب، یک کتاب «الزامی» برای مطالعه است.احتمالا قیمت بالای کتاب، در ابتدا عاملی بازدارنده به نظر برسد، اما با توجه به چاپ خوب و باکیفیت کتاب و انجام فرایندهای «حسابداری ذهنی» و پذیرش اینکه خرید کتاب (به خصوص چنین کتاب هایی) یک سرمایه گذاری به حساب می آید، خرید این کتاب، مانند بقیه کتاب هایی که در هفته های قبل معرفی شدند، درواقع جزء بهترین سرمایه گذاری های شما با بالاترین نرخ بازگشت سرمایه یا ROI در طول زندگی حرفه ای شما خواهد بود.