آرشیو یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸، شماره ۷۱۱۲
جهان
۱۳

ریاضتی ترین بودجه تاریخ لبنان تصویب شد

ندا آکیش

پارلمان لبنان بالاخره روز جمعه پس از دو ماه، بودجه پیشنهادی دولت برای سال 2019 که ریاضتی ترین بودجه تاریخ این کشور لقب گرفته را تصویب کرد تا راه برای دریافت کمک های مالی بین المللی هموار شود اما در بیرون از ساختمان پارلمان تظاهرات علیه مالیات های جدیدی که در این بودجه در نظر گرفته شده به راه افتاده بود و معترضان که اکثریت کارکنان ارتش و دستگاه های امنیتی بودند با پلیس ضد شورش درگیر شده بودند.

به گزارش روزنامه دیلی استار لبنان، بودجه ریاضتی سال 2019 لبنان روز جمعه و در پی 4 روز چانه زنی نفسگیر نمایندگان احزاب مختلف با 83 رای موافق، 17 رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رسید و سعد حریری، نخست وزیر لبنان درباره اش گفت: این ریاضتی ترین بودجه تاریخ لبنان و یک بودجه اصلاح شده است و تصویبش کار دشواری بود. او در عین حال از تصویب بودجه با عنوان یک دستاورد یاد کرد. وزیر اقتصاد لبنان هم گفت، این اتفاق به جامعه بین الملل پیام داد که بن بست بودجه تمام شده و آنها حالا می توانند به کمک ها و وام های خود به لبنان ادامه دهند. لبنان یکی از مقروض ترین کشورهای جهان است و بنا بر گزارش آژانس اعطای وام «مودی» که یک آژانس بین المللی است، دیون لبنان در سال 2018 حدود 141 درصد تولید ناخالص داخلی اش بود.

سعد حریری و دیگر مقامات دولت او از جمله وزیر اقتصاد در حالی از تصویب بودجه ریاضتی ابراز خشنودی می کردند که روز جمعه در بیرون از پارلمان تظاهرات علیه این بودجه به خشونت کشیده شد. معترضان که از کارکنان ارتش و دستگاه های امنیتی لبنان بودند، از اینکه قرار است از این پس مالیات بیشتری بپردازند و حقوق هایش کمتر از گذشته شود، ناراضی بودند.

خبر دیگر از لبنان اینکه، امریکا ضمن تحریم سلمان رئوف، یکی از فرماندهان حزب الله لبنان و افزدون نام او به فهرست عوامل تروریستی، 7 میلیون دلار جایزه برای دریافت اطلاعاتی درباره او تعیین کرد.