آرشیو دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۳۹
صفحه آخر (جهان)
۱۲

بقایای اجساد 86 مسلمان جنگ بوسنی به خاک سپرده شد

هزاران نفر با تجمع در روستای «هامبارینه»، در مراسم تشییع پیکر 86 مسلمان که در جریان جنگ های 1992 تا 1995 بوسنی کشته شده اند، شرکت کردند.

اگوست 1992 (مرداد 1371) حدود 200 تن از مسلمانان بوسنیایی و کروات اهل شهر «پریدور» واقع در شمال غربی بوسنی به دست نیروهای صرب قتل عام شده بودند. حالا بعد از گذشت 26 سال از آن روزها، بقایای اجساد 86 نفر از این گروه 200 نفره پیدا شده و خانواده های این افراد روز شنبه آنها را تشییع و به خاک سپردند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، این مراسم در نزدیکی یک استودیوم فوتبال برگزار شد و تابوت ها به وسیله پارچه سبز پوشانده شده بودند. در آن زمان(1371) این افراد به یک اردوگاه در نزدیکی شهر پریدور منتقل شده بودند و به آنها گفته شده بود که به عنوان اسیر جنگی مبادله خواهند شد. اما در حالی که این اسرا انتظار آزادی را می کشیدند، صرب ها آنها را به لبه پرتگاهی برده، به خط کردند و به رگبار بستند. بعدا اجساد این افراد به داخل دره که 100 متر عمق داشت پرتاب و روی آنها نیز پاره سنگ ریخته شد تا اجساد کشف نشود.

کشتار یاد شده بخشی از نسل کشی بزرگ است که گفته می شود که حدود 100 هزار نفر در جریان آن کشته شده اند. طی جنگ دهه 90 در این منطقه، بیش از 3000 نفر از افرادی که صرب نبودند، فقط در شهر پریدور کشته شدند. ده ها هزار نفر هم به اجبار، خانه های خود را ترک کردند. 650 نفر از ساکنان این منطقه نیز هنوز با گذشت این همه سال ، مفقودالاثر هستند.