آرشیو دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۳۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

14 نماینده کنگره آمریکا تحولات «بولیوی» را کودتا خواندند

سرویس خارجی- 14 عضو مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه ای به وزیر خارجه این کشور، تحولات منجر به برکناری «اوو مورالس» از ریاست جمهوری بولیوی را صریحا «کودتای نظامی» دانسته و دولت آمریکا را حامی این کودتا خواندند.

ماه گذشته کودتایی علیه «اوو مورالس» رئیس جمهور قانونی بولیوی، صورت گرفت و کار به استعفا و خروج او از کشور انجامید. پس از این اتفاق، یکی از نمایندگان غرب گرای مجلس بولیوی خود را «رئیس جمهور موقت» خواند و به نیروهای امنیتی تضمین داد که اگرطرفداران رئیس جمهور مستعفی را بکشند، متهم به جنایت نخواهند شد. در پی این اقدام رئیس جمهور خودخوانده، سازمان های بین المللی آن را محکوم کردند، اما آمریکا -که خود متهم به نقش داشتن در این کودتاست- صریحا از این رئیس جمهور خودخوانده حمایت کرد.

اما حالا در ادامه اظهارنظرهای بین المللی درباره بحران بولیوی، پس از روسیه، کوبا، ونزوئلا و... «هانک جانسون» نماینده دموکرات مردم «جورجیا» در مجلس نمایندگان آمریکا، نیز به همراه 13 تن دیگر از اعضای این مجلس، نامه ای به «مایک پامپئو» نوشتند و در آن، از مواضع دولت «دونالد ترامپ» در قبال تحولات بولیوی و به رسمیت شناختن «ژنینه آنز» به عنوان رئیس جمهور این کشور، انتقاد کردند. آنها همچنین، برکناری «اوو مورالس» را کودتای نظامی خواندند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، این 14 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه انتقادی نوشتند: «دولت ما به جای حمایت از یک کودتای نظامی، باید این موضوع را شفاف اعلام کند که برچیدن غیرقانونی یک رئیس جمهور منتخب، اقدامی غیرقابل قبول است». همچنین، این اعضای کنگره آمریکا با تاکید بر اینکه دولت ترامپ یک بار دیگر «اهانت به دموکراسی و حقوق بشر» به نمایش گذاشته است، خواستار حمایت از دموکراسی و حقوق بشر در بولیوی شدند.

گفتنی است، نامه قانونگذاران آمریکایی به وزیر خارجه این کشور در شرایطی نوشته شده که مجلس بولیوی روز شنبه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن پیروزی «اوو مورالس» در انتخابات اخیر ریاست جمهوری باطل اعلام شد. سنای بولیوی همچنین قانونی را برای برگزاری انتخابات جدید در این کشور تصویب کرد و رئیس جمهور خودخوانده بولیوی نیز لایحه ارائه شده به مجلس برای مستثنی کردن «اوو مورالس» از پیگردهای قانونی و کیفری را رد کرد.