آرشیو پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۹
ایران اقتصادی
۸
خبر

مالک شرکت داروگر یک دهه مالیات نداده است

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در مورد تعطیلی شرکت داروگر به بهانه مالیات، گفت: این بنگاه اقتصادی بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد و یک دهه مالیات پرداخت نکرده است و نباید این گونه مظلوم نمایی کند.

به گزارش ایرنا، سید محمدهادی سبحانیان در نشست خبری خود اظهار کرد: بیش از 50 درصد بودجه جاری کشور باید توسط درآمدهای مالیاتی محقق شود. سازمان امور مالیاتی با استفاده از اطلاعات موجود در حوزه مالی و بانکی کشور با طبقه دلال و غیرمولد مقابله جدی خواهد کرد.

سبحانیان در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای اصلی برای وصول مالیات تمرکز جدی بر فرار مالیاتی است، اظهار کرد: سازمان با دانه درشت ها و فراریان مالیاتی مبارزه می کند. اعدادی که در مورد فراریان مطرح می شود، مشخص و دقیق نیست اما مسیرهای زیادی برای فرار مالیاتی وجود دارد. سال گذشته 18 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و در 2 ماه سال جاری 8 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وصول شده است.

وی افزود: برای این منظور تیمی در سازمان امور مالیاتی کشور برای جلوگیری از رشد این شرکت ها و رصد آنها تجهیز شده است. برخی شرکت ها در 100 یا 200 رسته فاکتور صادر می کنند که غیرعادی است. بر این اساس، بیش از 180 هزار حساب شخصی شناسایی شد که غیرتجاری بودند، اما فعالیت تجاری داشتند و اطلاعاتی در نظام مالیاتی کشور نداشتند. 66 همت از 45 شخص حقیقی که فاقد ثبت نام در نظام مالیاتی بودند ورودی حساب بالای 500 میلیارد تومان داشتند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سوءاستفاده برخی اشخاص از صندوق های قرض الحسنه گفت: نهاد قرض الحسنه یک نهاد مقدس است، اما برخی از صندوق های قرض الحسنه هستند که فعالیت شفاف ندارند. صندوقی است که بیش از 143 همت ورودی داشته است، با صندوقی که بیش از 1200 پوز به اسم آنها فعالیت می کنند. این موضوعات در حال بررسی و رسیدگی است.

سبحانیان در ادامه در مورد آخرین وضعیت اخذ مالیات از خانه ها و خودروهای لوکس توضیح داد: در سال 1400، تعداد 177 هزار خودروی لوکس شناسایی شد که 770 میلیارد تومان وصول شده و بقیه در دست رسیدگی است. همچنین در سال 1401، بالغ بر 262 هزار خودروی لوکس شناسایی شد که 2200 میلیارد تومان مالیات تعیین و اعلام شده و تا امروز حدود 20 میلیارد تومان وصول شده است.

وی ادامه داد: در سال 1400، 12 هزار خانه خالی شناسایی شد، میزان مالیات تعیین شده 392 میلیارد تومان بود که حدود 25 میلیارد تومان وصول شده است. در سال 1401 نیز حدود 45 هزار خانه لوکس شناسایی شده که 6 میلیارد تومان اخذ شد. رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: سازمان آمادگی دارد در گروه هایی که برای بازدید سرزده از املاکی ها تشکیل شده است حضور یابد، بر این اساس معاملات املاکی که فاقد پرونده مالیاتی هستند، شناسایی و مجازات می شوند.