آرشیو پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۹
ایران اقتصادی: بازار سرمایه
۱۰
صنعت

پیش بینی رشد 7.6 درصدی حجم صادرات تا پایان سال 1402

سود خالص پتروشیمی های اوره ساز از 48 همت فراتر رفت

بین شرکت های پتروشیمی فعال در بازار سرمایه، پتروشیمی های تولید کننده کودشیمیایی اوره و سایر مشتقات آن در سال 1401 عملکرد قابل توجهی داشتند و توانستند سودسازی خود را به نحو مطلوبی افزایش دهند. این موضوع باعث شد استقبال سهامداران از سهام پتروشیمی های اوره ساز بیشتر شود و قیمت سهام آنها طی یکسال گذشته حدود 19 درصد افزایش یابد.

بررسی صورت های مالی منتشر شده پنج پتروشیمی تولید کننده کود اوره در بازار سرمایه نشان می دهد سود عملیاتی این شرکت ها در سال 1401 با رشد 80 درصدی روبه رو شده و از عدد 51 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. همچنین مجموع سود خالص شناسایی شده برای عملکرد سال 1401 این شرکت ها به حدود 48.5 همت رسیده که در مقایسه با سال گذشته افزایش 65 درصدی داشته است. شروع تنش های بین المللی و محدودیت صادرات کودهای کشاورزی روسیه باعث شد تا تقاضای صادراتی برای شرکت های ایرانی با افزایش روبه رو شود و قیمت ها نیز به نسبت سال های گذشته افزایش یابد. از این رو حجم صادرات اوره سازان بورسی در سال گذشته رشد 25.5 درصدی را تجربه کرد و به حدود 4 میلیون و 621 هزار تن رسید. این درحالی است که مجموع فروش داخلی و صادراتی شرکت های مورد بررسی تنها 11 درصد رشد داشته به عدد 6 میلیون و 995 هزارتن رسیده است.همچنین براساس برآوردهای این شرکت ها افزایش حجم فروش داخلی و صادراتی پتروشیمی های اوره ساز در سال 1402 نیز ادامه خواهد یافت و پیش بینی می شود مجموع فروش آنها با حدود 0.13 درصد افزایش به 7 میلیون تن برسد. به گزارش چابک آنلاین، براساس آمار ارائه شده در صورت های مالی پتروشیمی ها، حجم صادرات آنها نیز با 7.6 درصد افزایش به حدود 4 میلیون و 676 هزار تن خواهد رسید. رقمی که در صورت تحقق، می تواند با توجه به تغییرات نرخ ارز که در اسفندماه سال گذشته اتفاق افتاد، روند رو به رشد سودسازی آنها را نیز تضمین کند.

اما این شرکت ها برای تحقق این روند باچالش هایی مانند تامین بموقع و مداوم خوراک، انرژی و سایر مواد اولیه مورد نیاز در تولید مواجه هستند. در این خصوص باید توجه داشت در سال گذشته علی رغم قطعی برق و کمبود خوراک مورد نیاز این پتروشیمی ها، آنها توانستند حتی از مقادیر مشخص شده در بودجه سالانه خود نیز بیتشر تولید کنند و از این رو به نظر می رسد با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، تولید آنها در سال جاری نیز با مشکل تامین خوراک و برق روبه رو نشود.