آرشیو سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۶
حوادث
۱۷
جرم شناسی

مزیت ها و معایب فضای مجازی

دکتر غلامرضا محمدنسل (دکترای حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران)

فضای مجازی همراه بامزیت هایی که دارد مقدورات فراوانی برای ارتباط سریع و ارزان و گسترده درمیان مردم جهان برقرار کرده است؛ هرچند فضای مجازی مانند هر تکنولوژی دیگر نقاط ضعفی هم دارد که برخی از آنها به ماهیت خود این فناوری و بعضی دیگر به رفتار شهروندان و پاره ای نیز به فرهنگ هر جامعه در استفاده از این فناوری ها برمی گردد .

در زمینه عوامل مرتبط با ماهیت فناوری می توان به سهولت جعل هویت یا سرقت هویت و همچنین ناشناخته بودن افراد درارتباط فضای مجازی در مقایسه با ارتباطات عادی و روزمره در دنیای واقعی اشاره کرد.

در این فضا به راحتی می توان جنسیت، نژاد، رنگ پوست، زبان، ملیت، شغل، تحصیلات، قیافه ظاهری و اصولا همه ویژگی های شخصی و فردی را پنهان کرده و حتی متفاوت و وارونه نشان داد.

بنابراین در خصوص چگونگی استفاده شهروندان از فضای مجازی باید هنجارهای شرعی، عرفی، قانونی و اخلاقی رعایت شود .

فضای مجازی نباید مورد سوء استفاده و ضربه به زندگی دیگران و فریب افراد و موضوعاتی مانند مراودات مالی، خرید وفروش، تجارت و همچنین دوستی و ازدواج و غیره شود.

در موضوع فرهنگی نیز می توان به لزوم آموزش فرهنگی مردم در استفاده درست از فضای مجازی و تبادل اطلاعات و ارتباطات از طریق آن اشاره کرد.

همچنین امن پنداری مطلق فضای مجازی که برداشتی عامیانه است و با واقعیت های میدانی انطباق ندارد.

در فضای مجازی که ویژگی های خاص آن اصل را باید در جعلی بودن وعدم صحت موضوعات قرارداد تا زمانیکه با ادله مستندات قوی صحت مطلب ثابت شود .

رعایت نکات احتیاطی می تواند از درگیر شدن ما در گرفتاری خاص مرتبط با فضای مجازی از قبیل نشر اکاذیب توهین و افترا به افراد و سایر جرایم جلوگیری کند .