آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۲۳۵۴۴
اقتصادی
۴

برخلاف اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران: تعاون روستایی نرخ میوه شب عید را تعیین کرد

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در حالی گفته؛ نرخ تعیین شده برای میوه شب عید وجود ندارد که سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از آغاز توزیع میوه شب عید در استان های کشور با قیمت های تعیین شده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بالا رفتن قیمت میوه در آستانه شب عید همواره مشکل اساسی خانوارها برای پذیرایی از مهمان و دید و بازدیدهای نوروز بوده است. وزارت جهاد کشاورزی هم امسال، به جای نرخ مصوب، قیمت کف و سقف تعریف کرده و اعلام کرده است که ذخایر احتیاطی را برای کنترل قیمت بیشتر کرده است.

به گفته ایوب فصاحت؛ سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، قیمت پرتقال والنسیا بین 15 تا 20 هزار تومان و سیب قرمز و زرد بین 25 تا 32 هزار تومان تعیین شده است که از دیروز در کل کشور توزیع شده و این قیمت ها 20 درصد ارزان تر از نرخ توزیع بازار است.

او افزود: فشار عرضه در دو روز آخر سال و تا 13 نوروز خواهد بود و 20 هزار تن میوه توزیع می شود و تقریبا همین مقدار هم برای ذخیره احتیاطی در نظر گرفته شده که در صورت نیاز و اعلام هر استان ارسال خواهد شد.

گفتنی است، سال های گذشته قیمت میوه مصوب می شد اما به غیر از مکان های محدود عرضه دولتی، قیمت در سایر مکان ها بالاتر از این نرخ بود حتی در شهرستان ها در سایه نظارت های ضعیف به چند برابر نرخ مصوب فروخته می شد. وزارت جهاد کشاورزی امسال گفته است که قیمت بازار میوه را با عرضه سنگین کنترل خواهد کرد. آمارهایی وجود دارد که تولید سیب و پرتقال امسال بیش از تقاضا بوده و تولید سیب به اندازه ای است که دولت روز شنبه عوارض 35 درصدی صادرات این محصول را لغو کرد.

رد اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران

سخنان سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در تعیین قیمت میوه شب عید در حالی است که اسدالله کارگر؛ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، روز شنبه در واکنش به اعلام نرخ عرضه میوه توسط میادین میوه و تره بار توسط شهرداری تهران گفت: درباره اینکه میادین میوه و تره بار شهرداری تهران اعلام کرده که محصولات خود را زیر 15 درصد از قیمت بازار به فروش می رساند باید گفت که نرخی در بازار وجود ندارد که شهرداری بخواهد 15 درصد زیر قیمت آن محصول را بفروشد!

او ادامه داد: با توجه به اینکه دپوی میوه شب عید توسط بخش خصوصی انجام شده، نه تنها کمبودی نداریم بلکه با مازاد مواجه هستیم و نرخ ها در بازار به صورت رقابتی و کمتر از سود قانونی است زیرا میزان عرضه میوه امسال بسیار بالاست. ضمن اینکه جلسه تنظیم بازار امسال نرخی درباره ذخیره میوه یا فروش در اختیار ما قرار نداده و نرخ فروش بر اساس فاکتور خرید مغازه ها و رقابتی که میان آنها وجود دارد تعیین می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران تاکید کرد: مغازه داران خرد سطح شهر محصولاتی که به صورت جعبه ای فروخته می شود با 16 الی 17 درصد سود به فروش می رسانند زیرا در این عرضه ضایعات وجود ندارد و آنها نیز از سود 35 درصدی مصوب صرف نظر می کنند.

کارگر گفت: هر کیلوگرم نارنگی و کیوی 25 تا 60 هزار تومان، سیب قرمز 15 تا 45 هزار و سیب زرد 20 تا 50 هزار، پرتقال شمال هشت تا 25 هزار ، خیار 10 تا 38 هزار و موز اکوادور 72 تا 80 هزار است. البته جهاد کشاورزی برنامه بلندمدتی برای تنظیم بازار میوه در اختیار اتحادیه قرار نداده و ما نیز بر اساس روش های معمولی خود برای تنظیم بازار اقدام می کنیم.