آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۵۹۸۶
بورس کالا
۲۲

روزنه‏‏ های امید برای کاهش قیمت فولاد

مشتریان شمش عقب‏‏ نشینی کردند

دنیای اقتصاد : افزایش انتظارات تورمی ناشی از هیجانات اوج‏‏ گیری درگیری در منطقه موجب شد تا قیمت محصولات زنجیره فولاد، به ویژه شمش فولادی، در کانال صعودی قرار بگیرد، اما با فروکش کردن اما و اگرهای ادامه تنش‏‏ ها، امیدها به کاهش قیمت افزایش یافت و از این رو در بازار فیزیکی بورس کالای روز دوشنبه تعداد عرضه‏‏ کننده ها از مشتریان پیشی گرفت و در نهایت 63 درصد شمش‏‏ های عرضه شده به فروش رسید.

تشدید تنش در منطقه از ابتدای روز یکشنبه موجب افزایش قیمت های داخلی و خارجی انواع فلزات اساسی به ویژه فولاد شد که در ادامه با فروکش کردن تب و تاب و هیجانات ناشی از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی، روند صعودی قیمت ها از حرکت بازایستاد و بازارها برای تعدیل قیمت ها دورخیز کردند. از این رو در روز معاملاتی 27فروردین در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا بیشتر شرکت ها و واحدهای تولیدکننده شمش فولادی در قالب فروشنده ظاهر شدند، به طوری که میزان دادوستد در سومین هفته معاملاتی سال جدید حدود 60درصد نسبت به معاملات 20فروردین کاهش یافت؛ چراکه فروکش هیجانات منطقه به گمانه زنی در مورد کاهش بیشتر قیمت ها و همچنین نرخ ارز در بازار آزاد دامن می زند. از این رو نوردکاران و سایر مشتریان در این هفته به انتظار کاهش بیشتر قیمت ها نشسته اند. با توجه به میانگین قیمت معاملاتی 22هزار تومانی هر کیلوگرم شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا، قیمت پایانی میلگرد با احتساب ارکان بورس و هزینه حمل به 27هزار تومان می رسد. بنابراین مشتریان ترجیح دادند با قیمت های فعلی دست به خرید نزنند و سایر معاملات در رینگ فیزیکی بورس کالا به صورت اعتباری انجام شد که قیمتی بیشتر نسبت به میانگین قیمت موزون اعلام شده به ثبت رسید.

معامله 63درصد شمش های عرضه شده

بررسی معاملات بازار فیزیکی شمش فولاد در سومین هفته معاملاتی سال جاری نشان می دهد که نسبت حجم معاملات به عرضه از 79درصد در آخرین هفته معاملاتی سال گذشته به 63درصد کاهش داشته است که 16درصد افت را گزارش می کند. بررسی ها نشان می دهد که حجم عرضه این محصول میانی فولاد در روز 27فروردین ماه 1403 نسبت به 20فروردین ماه سال جاری 27درصد کاهش داشته است. بررسی معاملات روز دوشنبه 27فروردین ماه نشان می دهد بورس کالا میزبان عرضه بیش از 215هزار و 729تن شمش بود که با توجه به تقاضای 1.7برابری حدود 63درصد از عرضه ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه 27فروردین ماه 22هزار و 209تومان به ازای هر کیلوگرم بود که افزایش 7درصدی را نسبت به هفته گذشته گزارش می کند. بررسی رینگ فیزیکی هم نشان می دهد که میزان تقاضا و معاملات در روز 27فروردین ماه نسبت به هفته گذشته به ترتیب 20درصد و 60درصد کاهش داشته است.

قیمت پایه تعیین شده برای عرضه های شمش روز 27فروردین ماه در بازه 19هزار و 500تومان تا 21هزار و 124تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد. میانگین قیمت پایه شمش در روز معاملاتی 27فروردین ماه 20هزار و 312تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته 0.3درصد افت را گزارش می کند. شمش با میانگین قیمت 22هزار و 209تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که با احتساب هزینه حمل و تولید، کف قیمت میلگرد به 27هزار توان به ازای هر کیلوگرم می رسد. در بین عرضه کننده های شمش فولادی در رینگ فیزیکی نام فولاد خوزستان به چشم می خورد که در روز 27فروردین ماه حدود 60هزار تن شمش عرضه کرده که با تقاضای 96هزار و 750تنی مواجه شد و در نهایت توانست 41هزار تن شمش فولادی را با میانگین قیمت 23هزار و 415تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار دهد. بررسی معاملات سومین هفته فروردین ماه نشان می دهد که فروش شرکت فولاد خوزستان بیشتر به صورت اعتباری انجام شده است و از این رو قیمت شمش های عرضه شده این شرکت بیشتر از سایر شرکت ها به ثبت رسید.

همه آهن اسفنجی عرضه شده معامله نشد

بررسی تالار فیزیکی بورس کالا در روز شنبه 25فروردین ماه هم نشان می دهد این بازار میزبان 148هزار تن آهن اسفنجی بود که با توجه به ثبت تقاضای 1.3برابری نسبت به عرضه، حدود 90درصد عرضه ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در معاملات روز شنبه نسبت به هفته گذشته 201درصد افزایش را به ثبت رساند و به 13هزار و 143تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. در معاملات روز 25فروردین افزایش عرضه آهن اسفنجی اتفاق افتاد، اما به دلیل هیجانات نرخ ارز ناشی از تنش های احتمالی در منطقه، قیمت این محصول نیز افزایش یافت و تاثیر افزایش عرضه بر کاهش قیمت را خنثی کرد. در معاملات روز شنبه برای نخستین مرتبه در سال جدید همه آهن اسفنجی عرضه شده مورد معامله قرار نگرفت.