آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۵۶
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

رد جایزه قلم آمریکا برای موضع ناکافی در قبال جنگ غزه

چند نویسنده به دلیل نارضایتی از موضع سازمان ادبی پن در قبال جنگ غزه، جوایز و نامزدی در این رویداد را رد کردند.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که انجمن قلم آمریکا فهرست اولیه نامزدهای خود را در بخش های مختلف از جایزه 75 هزار دلاری جین استاین برای بهترین کتاب تا جایزه 10هزار دلاری قلم همینگوی برای رمان اول اعلام کرد، تاکنون چندین نویسنده خواستار حذف نام خود از این فهرست شده اند. شماری از نویسندگانی که خواستار حذف نام خود شده اند عبارتند از کامونه فلیکس نامزد جایزه جین استاین، یوجنیا لی فینالیست بخش شعر و غسان زین الدین نامزد بخش داستان کوتاه. فلیکس، نویسنده کتاب خاطرات «دیسکلکولیا» یا «اختلال ریاضی» در ایکس(توئیتر سابق) نوشته است: تصمیم گرفتم که این به رسمیت شناختن را رد کنم و در همبستگی با اعتراض جاری به عادی سازی و انکار نسل کشی از سوی پن، از فهرست بلند حذف شوم. این جوایز قرار است در مراسمی که 29 آوریل در منهتن برگزار می شود، برندگان خود را معرفی کند. پاسخ انجمن قلم به تهاجم اسرائیل به غزه، به طور گسترده توسط نویسندگانی که معتقدند این سازمان در محکوم کردن کامل جنگی که منجر به کشته شدن ده ها هزار فلسطینی از جمله صدها نویسنده، دانشگاهی و روزنامه نگار شده، درست عمل نکرده، محکوم شده است. نامه سرگشاده ای که ماه مارس منتشر شد و به امضای نائومی کلاین، لری مور و ده ها نفر دیگر رسید، مبنی بر این بود که پن هیچ حمایت هماهنگ اساسی از فلسطینی ها انجام نداده و از ماموریت خود برای رد همه نفرت ها و حمایت از آرمان بشریت در صلح و برابری در یک جهان، حمایت نکرده است. حمایت کنندگان این نامه اعتراض قهرآمیز PEN علیه تهاجم روسیه به اوکراین را در تضاد با این موضع گیری قرار دادند و گفتند بر خلاف اوکراین، انجمن قلم آمریکا برای بسیج اعضای خود علیه جنگ غزه کاری انجام نداده است. در بخشی از این نامه آمده بود: شاعران، دانشمندان، رمان نویسان و روزنامه نگاران و مقاله نویسان فلسطینی همه چیز از جمله جان خود و خانواده هایشان را به خطر انداخته اند تا سخنان خود را با جهان در میان بگذارند. با این حال، به نظر می رسد که انجمن قلم آمریکا تمایلی به ایستادگی قاطعانه در کنار آنها در برابر قدرت هایی که در 75 سال گذشته آنها را تحت ستم و سلب مالکیت قرار داده اند، ندارد.

«مسابقه قرآنی ها» با هدف به چالش کشیدن حافظان قرآن در شبکه قرآن=

مدیر تولیدات تلویزیونی مرکز هنری رسانه ای نهضت گفت: دغدغه اصلی «مسابقه قرآنی ها» حفظ قرآن و به چالش کشیدن حافظان قرآن است.

روح الله رحیمی مدیر تولیدات تلویزیونی مرکز هنری رسانه ای نهضت درخصوص «مسابقه قرآنی ها» که این روزها با هدف به چالش کشیدن حافظان قرآن کریم از شبکه قرآن سیما در حال پخش است به خبرنگار کیهان گفت: در سطح کشور مسابقه های زیادی برای کسانی که همنشین و مانوس با قرآن هستند برگزار می شود و ما تاکنون در تلویزیون مسابقه قرآنی که فضای جذابی داشته باشد و اختصاص به حافظان قرآن داشته باشد نداشتیم. وی خاطرنشان کرد: آقای کشکولی مدیر شبکه قرآن هم دغدغه تولید برنامه «مسابقه قرآنی ها» را داشت، اگرچه دغدغه اصلی برنامه حفظ قرآن و به چالش کشیدن حافظان قرآن است، ولی سعی شد جذابیت و نوآوری هم وارد برنامه شود. رحیمی همچنین با بیان اینکه ما از سراسر کشور از حافظان قرآن دعوت کردیم و حافظان در قالب گروه های چهار نفره شرکت کردند افزود: «مسابقه قرآنی ها» در 25 قسمت 35 دقیقه ای تولید شد و از ویژگی های مهم این برنامه می توان به تیم سردبیری آن اشاره کرد چراکه از اتاق فکر، از نویسنده تا تیم سردبیری از حافظان قرآن کریم بودند و درواقع حافظان قرآن در تمام ارکان تولید این مسابقه نقش داشتند. مدیر تولیدات تلویزیونی مرکز هنری رسانه ای نهضت در رابطه با اینکه تولید برنامه های قرآنی حساسیت خاص خود را دارد و به چالش کشیدن حافظان قرآن در تعارض با ماهیت حفظ قرآن برای مانوس شدن با پیام قرآنی نیست گفت: این همه مسابقه ملی و بین المللی در حال برگزاری است که تحت نظارت مراجع و فعالین قرآنی است و ما در «مسابقه قرآنی ها» از کسانی که در حوزه قرآن سرشناس هستند بهره بردیم یعنی قبل از اینکه وارد مرحله تولید بشویم ، برنامه را با اعضای اتاق فکر بررسی کردیم، بعضا مواردی وجود داشت که همکاران گفتند که شاید صلاح نباشد و ما آن را حذف کردیم. مدیر تولید «مسابقه قرآنی ها» گفت: در «مسابقه قرآنی ها» 200 حافظ قرآن از سراسر کشور شرکت کردند و برخی از شرکت کنندگان با هم، هم محله ای و یا همکلاسی بودند و برخی ها هم خانوادگی در این مسابقه حضور یافتند.

نامزدهای نهائی چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند

پس از برگزاری جلسه کمیته انتخاب، نامزدهای نهائی عنوان «چهره سال 1402 هنر انقلاب» معرفی شدند که یک نویسنده و یک شاعر در میان آن ها هستند.

فرآیند انتخاب «چهره سال 1402 هنر انقلاب اسلامی» با یک نظرخواهی سراسری از مدیران فرهنگی، هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانه ای آغاز شد. پس از برگزاری این نظرسنجی که با جامعه آماری بیش از هزار نفر صورت گرفت، نام 86 هنرمند به عنوان نامزدهای اولیه عنوان «چهره سال هنر انقلاب» مشخص و به «کمیته انتخاب نامزدهای نهائی چهره سال هنر انقلاب» ارائه شد. این کمیته با ترکیب مرتضی سرهنگی، علیرضا قزوه، احمدرضا درویش، کورش زارعی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و محسن مومنی شریف تشکیل جلسه داد و از میان گزینه های پیشنهادشده توسط اهالی فرهنگ و هنر، پنج هنرمند را به عنوان «نامزدهای نهائی چهره سال 1402 هنر انقلاب» معرفی کرد.

اسامی نامزدهای نهائی عنوان «چهره سال 1402 هنر انقلاب اسلامی» به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است.

1- امیر بشیری برای نویسندگی و کارگردانی کنسرت نمایش «کلنل»

2- کمال تبریزی و علیرضا طالب زاده برای نویسندگی و کارگردانی مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری»

3- راضیه تجار برای انتشار رمان «یاس کبود» و تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفاست»

4- افشین علاء برای نقش آفرینی موثر و بهنگام در سپهر شعر انقلاب اسلامی

5- مسعود نجابتی برای فعالیت های موثر در حوزه گرافیک از جمله ترسیم دیوارنگاره «و فتح قریب» در مرز سرزمین های اشغالی.

انتخاب چهره سال هنر انقلاب از میان نامزدهای نهائی کسب این عنوان توسط گروهی از نخبگان و خبرگان هنر انقلاب انجام می شود.

آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال 1402 هنر انقلاب امروز چهارشنبه 29 فروردین در پردیس مرکزی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می شود.

حوزه هنری از سال 1394 معرفی «چهره سال هنر انقلاب» را با مشارکت هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در دستور کار خود قرار داده است.

«تندیس انتظار» اثر استاد علی اصغر یوزباشی به عنوان نماد «چهره سال هنر انقلاب» شناخته شده و هرسال به هنرمند منتخب تقدیم می شود. تاکنون چهره هایی همچون حمید حسام، ابراهیم حاتمی کیا، محمدمهدی سیار، عبدالحمید قدیریان و مجید مجیدی موفق به کسب این عنوان شده اند و در سال جاری دهمین منتخب این عنوان معرفی خواهدشد.