آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۵۹۸۷
بازار پول و ارز
۱۳

خبر

نرخ بیکاری انگلیس در قله 6 ماهه

فارس: اقتصاد ضعیف انگلیس باعث شده نرخ بیکاری به بیشترین میزان 6 ماه گذشته و سرعت بیکار شدن شهروندان این کشور به بیشترین میزان از دوران کرونا برسد. بیزینس تایمز اعلام کرد که تعداد مشاغل انگلیس کاهش یافته و وضعیت بیکاری در این کشور به بیشترین میزان در 6 ما گذشته رسیده و آمارها از اقتصاد ضعیف این کشور حکایت دارد.

نرخ بیکاری در این کشور در یک دوره سه ماهه از ماه فوریه به رقم 4.2درصد رسید که در دوره قبل رقم 3.9 درصد را ثبت کرده بود. رئیس اداره ملی آمار انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد که سرعت نرخ بیکاری بیشترین میزان از سال 2020 از دوران پاندمی کرونا تاکنون محسوب می شود. در این میان با وجود افزایش هزینه خانوارها که بانک مرکزی این کشور رصد کرده است، دولت در برابر افزایش حقوق و دستمزد که مبادا تورم را افزایش دهد دست به عصا راه می رود به ویژه اینکه بازار ارز نشان می دهد که پوند در روزهای اخیر روند کاهش نسبت به دلار هم داشته است. از سوی دیگر افزایش غیرمنتظره تورم در آمریکا، باعث شده که اداره کار انگلیس هم هشدارهای مشابهی را برای این کشور داشته باشد. این اداره همچنین درباره بازار کار هم هشدار داده که با احتیاط عمل شود.

حراج شمش طلا پس از 11 سال تعلیق در ویتنام

ایسنا: روزنامه بانک دولتی ویتنام گزارش داد که این بانک حراج شمش طلا را پس از 11سال تعلیق، در بحبوحه تلاش برای افزایش عرضه این فلز گران بها به بازار، از سر خواهد گرفت.

در این گزارش اشاره نشده است که نخستین حراج چه زمانی برگزار می شود. هفته گذشته بانک مرکزی ویتنام اعلام کرد که عرضه شمش طلا را برای تثبیت بازار افزایش می دهد، زیرا قیمت های داخلی به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا بسیار بالاتر از قیمت های جهانی بوده است. طبق گزارش رویترز، قیمت شمش طلا در این کشور آسیای جنوب شرقی امسال حدود 15 درصد افزایش یافته است.

کسری بودجه ترکیه 2 برابر شد

ایسنا: ترکیه در سه ماهه اول سال 2024، کسری بودجه 16.6 میلیارد دلاری ثبت کرد. ارقام رسمی نشان داد که تراز بودجه ترکیه در سه ماهه اول سال جاری میلادی 513.5میلیارد لیر (16.6 میلیارد دلار) کسری داشته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو برابر شده است.

وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه فاش کرد که در دوره ژانویه تا مارس، درآمد این کشور در مجموع به 1.64 تریلیون لیر (53 میلیارد دلار) رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 130 درصد افزایش داشته است. هزینه های ترکیه بالغ بر 2.15 تریلیون لیر (69.6 میلیارد دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه 106 درصد افزایش یافته است. سود پرداختی این کشور در مجموع 250.4میلیارد لیر (8.1 میلیارد) بود و تراز بودجه بدون بهره 263 میلیارد لیر کسری داشت. در ماه مارس، درآمدها و هزینه های ترکیه به ترتیب 483.8 میلیارد لیر (15.1میلیارد دلار) و 692.8 میلیارد لیر (21.65 میلیارد دلار) بوده است. تراز بودجه در ماه مارس 208.96 میلیارد لیر (6.55 میلیارد دلار) کسری ثبت کرد. به نقل از ترکیش، نرخ مبادله دلار آمریکا لیر ترکیه به طور متوسط در دوره ژانویه تا مارس 30.92 و فقط در ماه مارس 31.99 بوده است.