آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۱
فرهنگی
۱۵
سینمای جهان

کدام آهنگساز بهترین موسیقی متن فیلم های امسال جهان را ساخته است ؟

خیز «گورانسون» به سوی افتخاراتی تازه

وصال روحانی

یکی از شاخه های مهم هنرسینما، بخش بهترین موسیقی متن است. هنر ویژه ای که اگر به درستی خلق و ارائه شود، برغنا و تاثیرگذاری هرفیلمی می افزاید و همچنین برشانس های آن اثرهنری برای تصاحب سایر جوایز ازجمله جایزه برترین فیلم هم اضافه می کند.

چنین ملاحظاتی برای جوایزامسال هم مصداق داشته است. آنجا که بخت های 6-5 فیلم برای راهیابی به فهرست برترین موسیقی های متن سال بیشتر ازسایر فیلم ها بوده است و همین مساله اهمیت موسیقی های ساخته شده برای این آثار را فزونی بخشیده و سازندگان آنها را در مرکز توجهی تازه قرارداده است. نامزدهای بالقوه برای تصاحب عنوان سازندگان برترین موسیقی متن امسال بدین شرح هستند: لودویگ گورانسون برای ساختن موسیقی فیلم سیاسی- تاریخی «اوپنهایمر» رابی رابرتسون برای فیلم نئووسترن و متمرکز بر قرن گذشته «قاتلان ماه کامل» دانیل پمبرتون برای فیلم کارتونی «اسپایدرمن: بر فراز دنیای عنکبوتی» لورا کاریمن برای فیلم دراماتیک و اجتماعی «داستان امریکایی» توماس نیومن برای فیلم کارتونی «اولیه» (یا «اصلی»)

گورانسون در صدر شانس داران

درمیان این آهنگسازان برتر، اقبال لودویگ گورانسون برای تصاحب عنوان نخست این شاخه بیشتر از سایرین است و اگر چنین شود، او برای دومین بار به این مقام پراهمیت دست می یابد. پیروزی نخست او در سال 2018 برای ساخت موسیقی متن فیلم کمیک استرسی «پلنگ سیاه» شکل گرفت که جایزه اسکار را به او بخشید و اهمیت آن توفیق زمانی بیشترمی شود که در نظر بگیریم او درآن سال برای اولین بار طعم کاندیدایی اسکار را چشید و نامزدی او برای «اوپنهایمر» دومین مرتبه کاندیدایی وی را برای کسب مطرح ترین جایزه سینمایی جهان تحقق بخشید.به این ترتیب گورانسون به یک موزیسین متفاوت و ویژه در تاریخ توزیع جوایزاسکار تبدیل شده و بیلان او به «2 از 2» ارتقا یافته که پیش تر هرگز ازهنرمند دیگری مشاهده نشده است. ازحق نباید گذشت که موسیقی هیجانی وکوبنده گورانسون برای فیلم اوپنهایمر واقعا بهتراز آثار سایر کاندیداهای بالقوه اسکار این شاخه بوده است و با اینکه محسنات فنی و نقاط قوت کیفی اوپنهایمر بسیار زیاد است (و به همین سبب جوایز زیادی برده و اسکارهای متعددی را هم تصاحب کرد) اما این موسیقی هم موجب اعتلای درجات این فیلم شده است.

یک ناکام ویژه

سه مدعی دیگر این رده هم برای اولین بار نامزد جایزه اسکار شده بودند ولی بحث توماس نیومن که موسیقی متن درخشانی را برای انیمیشن «اولیه» ساخته، به کلی متفاوت با سایرین است زیرا او در صورت نامزد شدن برای چهاردهمین بار طعم کاندیدایی را می چشید (که البته از این مهم بازماند) جالب تر و عجیب تر اینکه این هنرمند کهنه کار و مسن امریکایی به رغم همه موسیقی های معمولا شاد و ریتمیک و سرشار از ابداع خود درنیم قرن کار هنری اش، هرگز برنده اسکارنشده و درهیچ یک از 13 مرتبه کاندیدایی اش به روی «سن» دعوت نشده تا سخنرانی ویژه افراد برنده را ادا کند. بدتر اینکه امسال هم بخت او باز نشد و بازی را به گورانسون باخت. هنرمندی که موسیقی متن او برای سریال تلویزیونی «مندلوری» که برخاسته از سری فیلم های بسیار پرطرفدار و فضایی«استاروارز» و دارنده شماری از کاراکترهای همان فرانچایز است، طرفداران فراوانی دارد و خیز او را به سوی افتخاراتی جدید منطقی تر و سزاوارانه تر جلوه می دهد.