آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۱
جهان
۴

حماس: مذاکرات آتش بس را تعلیق می کنیم

درحالی که مذاکرات آتش بس میان حماس و طرف اسرائیلی به بن بست رسیده و تمامی ابتکار عمل های ارائه شده از سوی طرف های مختلف تا این لحظه به توافق میان دو طرف منجر نشده است، حماس تهدید به تعلیق مذاکرات در این زمینه کرد.

به گزارش ایسنا، برخی منابع آگاه به روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم خبر داده اند، جنبش حماس با گذشت بیش از 194 روز از جنگ خون بار و گسترده در نوار غزه که نزدیک به 100 هزار شهید، زخمی و مفقودی بر جای گذاشته، رویکردهای جدید را در مذاکرات خود با طرف اسرائیلی در پیش گرفته و تهدید کرده هیات خود را از مذاکرات برای برقراری آتش بس در غزه بازگردانده و حضور خود در این مذاکرات را به حالت تعلیق درمی آورد تا زمانی که طرف اسرائیلی گامی جدی برای عمل به شروطی که تعیین کرده، بردارد.این جنبش تاکید کرد که تل آویو در مذاکراتی که با میانجی گری قطر، مصر و امریکا برقرار است، بهانه تراشی می کند و این مذاکرات برای اسرائیل به منزله طناب نجات است و در این فرصت سعی دارد زمان بیشتری برای انجام کشتارهای زیادتر در غزه به دست آورد. همچنین برخی منابع آگاه در گفت وگو با «الشرق» فاش کردند، حماس پیشنهاد امریکا درباره مذاکرات آتش بس در غزه را رد نکرده اما توضیحات و نکاتی را به این پیشنهاد افزوده و حماس برای دور جدید مذاکرات آتش بس آماده است.

در همین حال محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در دیدار با نخست وزیر رومانی گفت: «مذاکرات آتش بس میان دو طرف متوقف شده است. دوحه از ابتدای این جنگ علیه گسترش حلقه درگیری هشدار داده است ولی امروز ما در جبهه های مختلف درگیری می بینیم. ما دائما از جامعه بین المللی می خواهیم که مسئولیت های آن را به عهده بگیرند و این جنگ را متوقف کنند. مردم غزه با محاصره و گرسنگی روبه رو هستند و از کمک های بشردوستانه به عنوان ابزاری برای باج خواهی سیاسی استفاده می شود.»