آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۵۷
ورزشی
۹

خبر

دبیر: پیام تبریک رهبر انقلاب دلگرم کننده بود

رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به پیام تبریک رهبر انقلاب برای قهرمانی کشتی آزاد و فرنگی گفت: این پیام دلگرم کننده بود و نشان داد که رهبری توجه ویژه ای به ورزش دارند.

علیرضا دبیر دیروز چهارشنبه در گفت گویی تلویزیونی با تشکر از مسوولان بلند پایه نظام به خاطر پیام های تبریک جهت قهرمانی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی در آسیا گفت: از مقام معظم رهبری تشکر می کنم. یک پیام دلگرم کننده برای قهرمانی تیم های آزاد و فرنگی در قاره آسیا صادر کردند. امیدوارم این ولی خدا از ما راضی باشند تا امام زمان (عج) نیز از ما راضی باشد. به مردم هم تبریک می گویم امیدوارم فرزندانشان را دعا کنند تا گوش شکسته ها هم در مسابقات آتی و هم در المپیک موفق باشند.

دبیر افزود: از ریاست محترم جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز تشکر می کنم که قهرمانی فرزندان ایران را تبریک گفتند. این پیام ها نشان دهنده توجه ویژه مسوولان به ورزش است. وزیر امور خارجه نیز با وجود مشغله این روزها همواره توجه ویژه ای به کشتی دارد. رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به اهمیت ورزش در نگاه رهبر انقلاب اظهار داشت: سال گذشته و در حالی که تیم پایه ما قهرمان شد معظم له پیام تبریک فرستادند. از این بابت باید از رهبر انقلاب ممنون باشیم که دارند ورزش را می بینند. امیدوارم دعای معظم له بدرقه راه ورزشکاران باشد.

وی در خصوص نتایج تیم کشتی ایران در بیشکک گفت: سختی های زیادی برای اعزام این ورزشکاران کشیده شد. تیم های ما با 50 درصد توان رفتند و نتایج خوبی گرفتند. همچنین نمایندگان کشتی آزاد و فرنگی نیز برای کسب سهمیه های باقی مانده به قرقیزستان اعزام شدند.

دبیر در خصوص حضور خود در بیشکک عنوان کرد: بله قرار است من نیز به قرقیزستان بروم اما به خاطر مسائل ناشی از سیل تا کنون چند بار بلیط من کنسل شده است. تمام تلاشم این است تا به همراه کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان به محل برگزاری مسابقات گزینشی برویم. قرار است یک جلسه مهم بین وزیر ورزش با نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی برگزار شود. امیدوارم خروجی آن جلسه به نفع ورزش اول کشور باشد.

سرپرست فدراسیون شطرنج استعفای خود را پس گرفت

شادی پریدر که اقدام به استعفا از سرپرستی فدراسیون شطرنج کرده بود پس از نشست با وزیر ورزش از این تصمیم منصرف و استعفای خود را پس گرفت.

شادی پریدر که سرپرستی فدراسیون شطرنج را بر عهده دارد، روز سه شنبه با حضور در وزارت ورزش استعفای خود را اعلام کرد. این استعفا در فاصله یک روز مانده به پایان نام نویسی از کاندیداهای ریاست فدراسیون شطرنج انجام شد. در واقع پریدر تصمیم به استعفا گرفت تا بتواند برای ورود به انتخابات فدراسیون شطرنج نام نویسی کند. در همین زمینه او دیروز چهارشنبه (29 فرودین) با حضور در وزارت ورزش نشستی با کیومرث هاشمی وزیر ورزش برگزار کرد اما در پایان این نشست از تصمیم خود برای استعفا منصرف شد و آن را پس گرفت. شادی پریدر در گفت وگو با خبرگزاری مهر با تایید این مطلب گفت: استعفای خود را روز سه شنبه اعلام کردم اما در نشست با وزیر ورزش در رابطه با آن و موضوعات مرتبط با شطرنج و انتخاباتش صحبت کردم. صحبت های زیادی در نشست با وزیر ورزش مطرح شد. در نهایت با توصیه های وی و در نظر گرفتن آنچه به نفع شطرنج است، تصمیم بر این شد تا استعفای خود را پس بگیرم و ماموریتم برای رسیدگی به شطرنج و مهیا کردن شرایط برای برگزاری انتخابات زودتر آن را انجام دهم. پریدر ابراز امیدواری کرد که پروسه بررسی صلاحیت کاندیداها زودتر انجام شود و در اولین فرصت مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج تشکیل شود.

صحبت های شادی پریدر در مورد استعفایش از سرپرستی فدراسیون شطرنج و نشستی که در همین زمینه با کیومرث هاشمی داشته است، در حالی مطرح می شود که سید محمد شروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش در حاشیه مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش های سه گانه با تکذیب استعفای پریدر اعلام کرده که «تا به امروز هیچ خبری مبنی بر استعفای وی به دستم نرسیده است و پریدر را به عنوان سرپرست فدراسیون می شناسم.» صحبت های پریدر اما حاکی از استعفایی بوده که روز سه شنبه آن را اجرا کرده بود.

حضور اولین داور زن تکواندوی ایران در المپیک

با اعلام فدراسیون جهانی تکواندو، معصومه باقری به عنوان اولین بانوی داوری ایران در تاریخ المپیک تبدیل شد که در پاریس قضاوت می کند.

رقابت های تکواندو در بازی های المپیک 2024 پاریس طی روزهای 17 تا 20 مردادماه سال جاری به میزبانی کشور فرانسه برگزار می شود. فدراسیون جهانی تکواندو بعد از انتخاب یک داور زن ایرانی برای قضاوت در بازی های پارالمپیک، دیگر بانوی ایرانی را نیز برای قضاوت به المپیک دعوت کرد.

بر همین اساس WT با ارسال نامه ای به تهران، معصومه باقری، داور بین المللی تکواندو کشورمان را برای قضاوت در بازی های المپیک به پاریس دعوت کرد. این برای نخستین بار است که فدراسیون تکواندو ایران یک داور زن ایرانی را در بین داوران قضاوت کننده در بازی های المپیک دارد.

پیشتر مرجان تیموری برای قضاوت در بازی های پارالمپیک توسط این اتحادیه دعوت شده بود. باقری پس از آنکه از سوی فدراسیون جهانی به کمپ تمرینی انتخابی المپیک دعوت شد؛ در معتبرترین تورنمنت ها از جمله قهرمانی جهان، گرندپری ها و... قضاوت های کم اشتباهی داشت و در نهایت در لیست نهایی داوران قضاوت کننده در بازی های المپیک قرار گرفت.

اعلام ترکیب تیم ملی دوومیدانی جوانان برای قهرمانی آسیا

پس از برگزاری دو مرحله مسابقه انتخابی و با تصمیم اعضای کمیته فنی فدراسیون، ملی پوشان اعزامی به رقابت های قهرمانی جوانان آسیا مشخص شدند.

پس از برگزاری دو مرحله مسابقه انتخابی و با تصمیم اعضای کمیته فنی فدراسیون دوومیدانی، ملی پوشان اعزامی به رقابت های قهرمانی جوانان آسیا مشخص شدند. بر همین اساس سجاد آقایی، محمد حسام مظفری، علی سروری، ارشیا مصدقی و مهدی هفت چشمه در بخش پسران و همچنین الناز موسایی، نازنین فاطمه عیدیان، مانا حسینی و ملیکا نوروزی در بخش دختران ترکیب تیم ملی دوومیدانی ایران را در رقابت های قهرمانی جوانان آسیا تشکیل خواهند داد.

زهرا نبی زاده و ایمان روغنی به عنوان مربی و قاسمعلی فیروزی نیز به عنوان سرپرست اعضاء کادر فنی تیم اعزامی کشورمان به مسابقات قهرمانی جوانان آسیا خواهند بود. رقابت های دوومیدانی قهرمانی جوانان آسیا طی روزهای 5 الی8 اردیبهشت ماه به میزبانی شهر دبی در کشور امارات متحده عربی برگزار خواهد شد.

اعلام برنامه مرحله نیمه نهایی لیگ بسکتبال

سازمان لیگ بسکتبال ایران، برنامه بازی های مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ را اعلام کرد.

مسابقات مرحله نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال مردان ایران، در حالی از روز جمعه (31 فروردین 1403) آغاز می شود که فعلا یک بازی از مرحله یک چهارم نهایی این رقابت ها (طبیعت تهران - نفت آبادان) باقی مانده و روز یک شنبه، دوم اردیبهشت برگزار خواهد شد.با این حال، به واسطه اینکه تیم های مهرام تهران، شهرداری گرگان و ذوب آهن اصفهان به مرحله نیمه نهایی این مسابقات صعود کرده اند، سازمان لیگ برنامه بازی های این مرحله را اعلام کرد.

طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان لیگ، در نخستین بازی مرحله نیمه نهایی، از ساعت 16:00 روز جمعه 31 فروردین 1403 تیم شهرداری گرگان میزبان مهرام تهران است. همانند مرحله یک چهارم نهایی، سری های نیمه هایی لیگ برتر نیز به صورت 3 از 5 برگزار خواهد شد و هر تیمی که بتواند 3 بار حریف خود را شکست دهد، به فینال فصل جاری لیگ برتر راه می یابد.

آغاز به کار فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پیمان فخری که بعد از یک دوره مجدد هدایت تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر را بر عهده گرفته در مسابقات قهرمانی آسیا به صورت رسمی و برای نخستین بار هدایت این تیم را بر عهده خواهد داشت.

با اعلام فدراسیون شمشیربازی، پیمان فخری هدایت تیم ملی اسلحه سابر را در بازی های المپیک را بر عهده خواهد داشت.بر این اساس فخری 9 خرداد به ایران سفر می کند تا ضمن انجام مذاکرت نهایی، همکاری با فدراسیون شمشیربازی و تیم ملی اسلحه سابر را به صورت رسمی آغاز کند.این مربی در آغاز به کار حضور دوباره در راس تیم ملی اسلحه سابر، هدایت این تیم را در مسابقات قهرمانی آسیا بر عهده خواهد داشت. این رقابت ها 31 خرداد تا 7 تیر به میزبانی کویت برگزار می شود. قرار است تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر با ترکیب المپیکی خود متشکل از علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهرارسباران در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کند.

پیمان فخری پیش از این و طی سال های متوالی هدایت تیم ملی اسلحه سابر را بر عهده داشت. حضور نمایندگان ایران در بخش انفرادی بازی های المپیک لندن و ریو و همچنین بخش تیمی بازی های المپیک توکیو با هدایت این مربی انجام شد. فخری شهریور سال 1400 و بعد از بازی های المپیک توکیو از هدایت تیم ملی اسلحه سابر استعفا داد.

نفت تهران قهرمان لیگ برتر شطرنج شد

تیم شطرنج نفت تهران با کسب 16 امتیاز قهرمان بیستمین دوره مسابقات لیگ برتر شطرنج شد.

در پایان بیستمین دوره لیگ برتر شطرنج که با حضور 9 تیم برگزار شد، تیم نفت تهران با 16 امتیاز تیمی قهرمان شد و تیم های پیکار افکار لرستان با امتیاز 13 امتیاز و باشگاه قهرمان گیلان (دنیای فلز) با 11 امتیاز به ترتیب مقام های نایب قهرمانی و سومی لیگ را به دست آوردند.

در جدول رده بندی این رقابت ها، تیم های نخبگان شطرنج با 8 امتیاز، شهرداری کرمانشاه با 7 امتیاز، فیل خوب با 7 امتیاز، پیشگام نوین تهران با 7 امتیاز، پیشگام نوین رایمند شهرضا با 2 امتیاز و افلاک لرستان با 1 امتیاز به ترتیب جایگاه های چهارم تا نهم جدول رده بندی لیگ برتر شطرنج کشور را از آن خود کردند. این دوره لیگ شطرنج با حضور 4 استاد بزرگ، 3 استاد بین المللی، 4 استاد فیده و 2 کاندیدا استاد فیده با سرداوری کاوه هنری داور بین المللی، جانشین سرداوری داوران بین المللی آرمان علیپور و شیرین مرادی برگزار شد. 250 میلیون تومان جایزه نقدی مسابقات بود.