آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۵۹۸۸
بازار نفت
۱۴

خبر

تکمیل پروژه های نیمه تمام

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت در سال 1402 پروژه های نیمه تمام را به سرانجام رساند، گفت: از محل این پروژه ها تولید در صنایع مرتبط جهش داشت و به دنبال آن ثبت رشد اقتصادی بالای 20 درصد در بخش نفت و گاز را شاهد بودیم. به گزارش «شانا»، جواد اوجی با بیان اینکه وزارت نفت در سال 1402 با سرمایه گذاری موثر در بخش های بالادست و پایین دست صنعت نفت توانست پروژه های نیمه تمام به ارزش بیش از 28 میلیارد دلار را به سرانجام برساند، گفت: از محل تکمیل این پروژه ها رشد تولید در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و به دنبال آن ثبت رشد اقتصادی بالای 20 درصدی در بخش نفت و گاز را شاهد بودیم. وی افزود: امسال برای سرمایه گذاری های تازه در پروژه های نیمه تمام باقی مانده در صنعت نفت برنامه ریزی جامعی شده است تا امسال هم جهش تولید مطلوبی در این صنعت داشته باشیم. وزیر نفت تصریح کرد: امیدواریم سال 1403 هم مانند پارسال رکوردهای مطلوبی در زمینه جهش تولید داشته باشیم.

افزایش تولید نفت شیل آمریکا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی از افزایش تولید نفت از ذخایر شیل این کشور در ماه مه خبر داد. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا با انتشار گزارش ماهانه خود درباره بازدهی حفاری ها اعلام کرد؛ تولید نفت این کشور از مناطق نفت شیل در ماه مه افزایش خواهد یافت. به گفته این نهاد انرژی، تولید از حوضه های مهم آمریکا با افزایش بیش از 16 هزار بشکه در روز به 9 میلیون و 860 هزار بشکه در روز خواهد رسیدکه بیشترین تولید از ماه دسامبر2023 تاکنون است.

تولید نفت شیل ایالات متحده که حدود سه چهارم مجموع تولید نفت این کشور را به خود اختصاص می دهد، به دلیل بهبود بهره وری چاه ها و از سرگیری فعالیت پس از سرمای شدید اوایل سال 2024 که شرکت ها را مجبور به توقف تولید کرد، در حال افزایش است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین اعلام کرد: تولید روزانه نفت در حوضه پرمین، بزرگ ترین میدان شیل ایالات متحده در تگزاس غربی و نیومکزیکو، قرار است حدود 11 هزار و 500 بشکه افزایش یابد و به 6 میلیون و 170 هزار بشکه برسد که سومین تولید بالای ماهانه در تاریخ تولید نفت این میدان است. این نهاد انرژی همچنین پیش بینی کرد تولید نفت در میدان ایگل فورد واقع در جنوب شرقی تگزاس به یک میلیون و 160 هزار بشکه در روز برسد که بالاترین مقدار از ماه نوامبر تاکنون به شمار می رود. تولید روزانه نفت در میدان باکن نیز با افزایش 4 هزار و 800بشکه به یک میلیون و 250 هزار بشکه می رسد که بالاترین مقدار از ماه دسامبر تاکنون است.

تمایل اوپک برای عضویت نامیبیا

یکی از مقام های صنعتی آفریقا از تمایل ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیرعضو (اوپک پلاس) برای جذب نامیبیا به عنوان عضو جدید خبر داد. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، یک مقام صنعتی آفریقا و منابع صنعتی اعلام کردند ائتلاف اوپک پلاس تمایل دارد نامیبیا به عنوان عضو جدید به این ائتلاف بپیوندد، زیرا این کشور آفریقای غربی در دهه های آینده می تواند به چهارمین تولیدکننده بزرگ آفریقا بدل شود. توتال انرژی و شل در سال های اخیر حدود 2 میلیارد و 600 میلیون بشکه ذخیره نفتی کشف کرده اند که به این ترتیب زمینه برنامه ریزی جمهوری نامیبیا برای آغاز برداشت از این ذخایر از حدود سال 2030 میلادی فراهم شده است. تمرکز اولیه اوپک پلاس این است که جمهوری نامیبیا به منشور همکاری این ائتلاف بپیوندد، برزیل هم در ماه ژانویه سال 2024 میلادی به این منشور پیوست. ان جی آیوک، مدیر اجرایی اتاق انرژی آفریقا که در تسهیل مذاکرات بین دو طرف حاضر بوده است، گفت: اوپک و ائتلاف اوپک پلاس خواهان عضویت نامیبیا هستند. هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در ماه فوریه، بدون نام بردن از کشوری اعلام کرد که اوپک در حال مذاکره با چند کشور برای پیوستن به منشور اوپک پلاس است.

احیای ظرفیت پالایشی روسیه

روسیه به سرعت توانست واحدهای پالایشی آسیب دیده از حمله های پهپادی اوکراین به پالایشگاه های نفت این کشور را احیا کند. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، محاسبات این خبر گزاری نشان داد روسیه توانسته است به سرعت بعضی پالایشگاه های نفتی کلیدی خود را که هدف حمله پهپادهای اوکراینی قرارگرفت تعمیر کند و توان بهره گیری از ظرفیت پالایشی را افزایش دهد. اوکراین از ابتدای سال 2024 میلادی حمله های پهپادی به زیرساخت های انرژی روسیه را تشدید کرد که این اوضاع افزایش قیمت نفت را در پی داشت. از زمان حمله به واحد پالایشی تانکو در دوم آوریل، هیچ گزارشی مبنی بر حمله به پالایشگاه های بزرگ روسیه گزارش نشده و این کشور به سرعت در حال تعمیر پالایشگاه های خود است. بر اساس محاسبات رویترز، مجموع ظرفیت پالایش نفت اولیه روسیه که هدف هواپیماهای بدون سرنشین قرارگرفته از روزانه 907 هزار بشکه گذشته به 660 هزار بشکه رسیده است.

سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در میدان های نفت

صندوق توسعه ملی با ارزیابی توجیه پروژه و بررسی ریسک های اقتصادی، در طرح توسعه میدان نفتی یاران به ارزش 102 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد. به گزارش «شانا» به نقل از صندوق توسعه ملی، این صندوق با توجه به مجوزهای قوانین بالادستی همسو با تبدیل سرمایه های ملی به ثروت، سرمایه گذاری در میدان های مشترک نفت و گاز را کلید زد.

یکی از خلاهای سرمایه گذاری های اقتصادی، بهره برداری ناکافی ایران از میدان های نفت و گاز مشترک در مقایسه با همسایگان است که صندوق توسعه ملی، با رویکرد افزایش منابع ملی و پررنگ تر شدن نقش ایران در میدان های مشترک، آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام و قوانین بالادستی نیز این مجوز را صادر کرد. بر این اساس و با درخواست شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، صندوق توسعه ملی با ارزیابی های فنی، مالی، اقتصادی و اهلیت شرکت، در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران سرمایه گذاری کرد، همچنین کارگروه سرمایه گذاری و ریسک صندوق توسعه ملی ضمن بررسی پروفایل ریسک و بازده طرح تصمیم به تامین مالی این طرح از طریق مشارکت در قرارداد فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران به مقدار 45 درصد به ارزش 102 میلیون دلار گرفت. میدان مشترک نفتی یاران، متشکل از میدان های یاران شمالی و یاران جنوبی؛ در واقع امتداد میدان مجنون در عراق است که در محدوده 120 کیلومتری غرب اهواز، غرب میدان آزادگان جنوبی قرار دارد، این میدان نفتی شامل سه مخزن سروک، گدوان و فهلیان می شود که نفت درجای آن در دو بخش شمالی و جنوبی یک میلیارد و 600 میلیون بشکه برآورد می شود.

عزم دولت در کاهش ظرفیت خالی پتروشیمی ها

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ظرفیت خالی پتروشیمی ها از 27 درصد در سال 1400 به 21 درصد در سال 1402 کاهش یافته است، گفت: با جدیت در حال برطرف کردن موانع تولید با همکاری یکپارچه همه هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی و شرکت های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده های نفتی هستیم.

به گزارش «شانا» به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بیژن چگنی با تاکید بر عزم صنعت پتروشیمی ایران برای جهش تولید و رشد صادرات محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی در سال 1403 اظهار کرد: اقدام ها و راهبردهای مختلفی برای تحقق این موضوع از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجرایی خواهد شد. وی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تحقق شعار سال 1403 با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، تشکیل کارگروه های جهش تولید در سه سطح صنعت پتروشیمی، هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی را برنامه ریزی کرده است، افزود: به این منظور باید از همه ظرفیت های موجود برای رشد تولید در صنعت پتروشیمی استفاده کنیم. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: صنعت پتروشیمی در سال 1402 با افزایش هفت درصدی تولید در تحقق رشد تولید کشور نقش بسزایی ایفا کرد. پتروشیمی های مهر، آریاساسول و کاویان در منطقه عسلویه، پتروشیمی های غدیر، مارون و فن آوران در منطقه ماهشهر و پتروشیمی های اصفهان، کربن ایران و میاندوآب در دیگر مناطق پیشتاز تولید بودند.