آرشیو سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۹۹۲
خودروسازان
۲۷

خبر

خودروهای مردود در آزمون ایمنی

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران: مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: برخی از خودرو ها با بن سازه های قدیمی از نظر ایمنی مساله دارند و اگر آزمون ایمنی از آنها اخذ شود، نمی توانند نمره قبولی بگیرند.

سعید تاجیک با اشاره به ادامه تولید خودرو هایی مانند نیسان زامیاد یا بنز 1924 افزود: ایجاد تغییرات ظاهری در خودرو های قدیمی دلیلی بر این نمی شود که ما به خودرویی که آزمون ایمنی را پاس نمی کند، اجازه تولید دهیم. وی ادامه داد: آنچه امروز به عنوان استاندارد ها برای تولید خودرو در نظر گرفته می شود در واقع تعیین حداقل های کیفیت است؛ آنچه در استاندارد تعیین شده با آنچه انتظار مصرف کننده است تفاوت دارد و ما خودرو هایی داریم که استاندارد دارند، اما از نظر کیفی، مردم از آنها راضی نیستند.

تاجیک گفت: ارتقای استاندارد ها باعث می شود فناوری خودرو تغییر کند و به روزرسانی شود و ما اکنون در طراحی و تولید خودرو های جدید شاهد تغییرات خوبی از نظر ایمنی و کیفیت هستیم.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران افزود: برخی دیگر از خودرو های داخلی دارای استاندارد های بین المللی هستند و آزمون های مختلف برای آنها در کشور های اروپایی انجام شده است؛ در این دسته از خودرو ها برای هر 5 هزار دستگاه تولید، مجدد آزمون های استاندارد انجام می شود. وی عنوان کرد: سازمان ملی استاندارد فرآیند کنترل اقلام فلزی و ورق های بدنه را آغاز کرده است؛ در گذشته ورق بدنه مورد بررسی قرار نمی گرفت و صرفا تمرکز بر این بود که خودرو از آزمون مورد نظر نمره قبولی بگیرد. تاجیک تاکید کرد: اینکه گاهی عنوان می شود بدنه خودرو با فشار دست فرو می رود دلیل بر این نیست که ورق بدنه مناسب نیست؛ این موضوع باید در مرکز آزمون بدنه مورد ارزیابی قرار بگیرد تا استحکام آن مشخص شود.

تولید 58 میلیون قطعه در کروز

کروز: شرکت قطعه سازی کروز 43 ساله شد و مرور کارنامه این شرکت حکایت از پنج دهه تلاش و سختکوشی برای ایجاد 14 هزار شغل و تولید 58 میلیون قطعه خودرو توسط این قطعه ساز بخش خصوصی برای استقلال و خودکفایی دارد. تجربه کروز گواهی بر آن است که بخش خصوصی می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای صنعتی کشور باشد. این شرکت فعالیت خود را پنج دهه قبل با ساخت اتصالات حساس مخابراتی آغاز کرد.

تولید اتصالات مخابراتی به دلیل حساسیت و ظرافت بالا، پیچیدگی های منحصر به فردی داشت اما دانش فنی و حساسیت مدیران کروز سبب شد، اتصالات مخابراتی کروز به سرعت جایگاه اطمینان بخشی پیدا کند و از نظر نرخ خطای قطعات عملکرد بهتری نسبت به تولیدکنندگان باسابقه دنیا پیدا کند و در نهایت تلاش های این شرکت باعث نوآوری، بومی سازی و دستیابی به آخرین فناوری های نوین جهان در مسیر داخلی سازی ساخت بیش از 3 هزارو400 قطعه برای مقابله با تحریم، تقویت و استمرار تولید صنعت شد. به رغم آنکه تداوم فعالیت در ساخت قطعات مخابراتی می‎ توانست برای این شرکت رضایت بخش باشد اما روحیه داخلی سازی مدیران آن موجب شد، با شناسایی خلاهای صنعت، سراغ ساخت قطعات الکترونیکی خودرو بروند و پروژه استقلال کشور در قطعات الکترونیکی و برقی خودرو از بیگانگان را کلید زدند.

در نهایت پروژه ساخت قطعات خودرو به رغم پیچیدگی ها و موانع متعدد فنی و سیاسی با اهتمام مدیران کروز به سرانجام رسید و اکنون این شرکت به یکی از بزرگ ترین قطعه سازان غرب آسیا تبدیل شده است و در طول سالیان گذشته تجربه صادرات قطعه به بزرگ ترین خودروسازی های جهان نظیر پژو فرانسه را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است.

قطعه سازی کروز در آستانه چهل و سومین سال فعالیت خود 14 هزار نفر را به صورت مستقیم و بیش از 20 هزار نفر را غیرمستقیم مشغول به کار کرده است. این شرکت همچنین با ساخت قطعات پیچیده الکترونیکی مانند ECU و ACU و همین طور حسگرهای مختلف در کنار 14 واحد تولیدی دیگر فعالیت خود را در قالب سه سایت عظیم با جدیت ادامه می دهد. ساخت قطعات مرغوب با سخت گیرانه ترین ارزیابی های فنی و مهندسی در شرکت کروز موجب شده اقبال بازار به این قطعات افزایش پیدا کند و این برند، منجر به ارزشمندی خودروهای تولیدی شود.

کروز در چهارمین دهه فعالیت خود با راه اندازی واحد خودکفایی و حمایت از زنجیره اقتصاد صنعت خودرو، چتر حمایتی خود از فعالان خرد و متوسط این صنعت را گسترانیده است، به نحوی که این شرکت از واحدهای خرد و متوسط صنعت خودرو دعوت می کند تا بخشی از زنجیره تولید یک قطعه را تکمیل کنند و از ارزش افزوده آن منتفع شوند.