آرشیو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۷۴۸
جهان
۴
دیپلماسی

ایالات متحده و بریتانیا صنایع پهپادی ایران را هدف تحریم های تازه ای قرار دادند

صف آرایی تازه غرب در برابر تهران

احسان پناه بر

وزارت خزانه داری ایالات متحده روز سه شنبه، تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد و چهار نفر و دو شرکت را که ایالات متحده مدعی است در «فعالیت های سایبری» شرکت داشتند، مشمول تحریم های تازه خود قرار داد. در این تحریم های ضدایرانی که به بهانه دفاع مشروع ایران از خود در قبال تجاوزگری اسراییل علیه ایران اعمال شده است، وزارت خزانه داری امریکا در بیانیه مرتبط با آن مدعی شد: «این افراد بیش از ده ها شرکت و نهاد دولتی ایالات متحده را از طریق عملیات سایبری، از جمله حملات فیشینگ و بدافزارها، هدف قرار داده اند.» طبق ادعای این بیانیه، «این افراد و شرکت ها از سوی فرماندهی الکترونیک سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مامور به انجام این فعالیت های سایبری بوده اند.» تحریم های روز سه شنبه جدیدترین تحریم هایی است که از سوی امریکا علیه تهران وضع شده است. تحریم های جدید پس از آن اعمال می شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 13 آوریل، در واکنش به حمله تروریستی رژیم اسراییل به کنسولگری ایران در دمشق، به پاسخ تنبیهی علیه رژیم اسراییل مبادرت ورزید.

در همین رابطه، بایدن نیز در بیانیه ای روز پنجشنبه گفت که تحریم ها «فرماندهان و نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع ایران و برنامه موشکی و پهپادی دولت ایران را هدف قرار می دهد که حمله 13 آوریل علیه اسراییل را ممکن ساخت.» رییس جمهور امریکا مدعی شد: «همان طور که صبح پس از حمله با رهبران گروه هفت صحبت کردم، متعهد هستیم که به طور جمعی برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران اقدام کنیم و متحدان و شرکای ما تحریم ها و اقدامات بیشتری را برای محدود کردن برنامه های نظامی بی ثبات کننده ایران صادر کرده یا خواهند کرد.» به نظر می رسد که دولت بایدن که در بحبوحه درگیری در غزه با فشار برای محدود کردن حمایت خود از اسراییل مواجه شده است، اکنون در پی آن است تا از تشدید تنش در منطقه جلوگیری کند، ولی ظاهرا به جای فشار بر تجاوزگری و اقدامات بی ثبات کننده و تحریک آمیز اسراییل در منطقه، قصد دارد ایران را در قالب تحریم و تهدید تحت فشار قرار بدهد.

همزمان نمایندگان پارلمان اروپا در قطعنامه ای جانبدارانه خواستار تحریم های بیشتر علیه ایران شدند.نمایندگان اروپا همچنین با اظهار نگرانی از تشدید اوضاع در منطقه بر حمایت کامل از امنیت رژیم اسراییل تاکید کردند.آنها همچنین در این قطعنامه صرفا به اظهار تاسف در خصوص حمله به بخش کنسولی ایران در دمشق بسنده کردند! این در حالی است که طبق منشور ملل متحد، کنوانسیون های بین المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک 1961 وین و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه اشخاص مورد حمایت بین المللی از جمله ماموران و سازمان های بین المللی حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران محکوم بوده و ایران از لحاظ حقوقی و طبق ماده 51 منشور ملل متحد می توانسته پاسخ بدهد.نمایندگان پارلمان اروپا در ادامه با نادیده گرفتن بیش از 7 ماه جنایت و کشتار مردم مظلوم غزه و کرانه باختری توسط اسراییل و حمله این رژیم به کشور های مجاور، مدعی نقش بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه شدند.پارلمان اروپا همچنین از تصمیم اتحادیه برای افزایش تحریم های فعلی خود علیه ایران، از جمله تحریم عرضه و تولید هواپیما های بدون سرنشین و موشک استقبال کرد.

رویترز نیز روز سه شنبه گزارش داد که بعید است دولت بایدن پس از پاسخ ایران به اسراییل، به دلیل نگرانی در مورد افزایش قیمت نفت و تحریک خریدار اصلی نفت ایران، یعنی چین، تحریم چشمگیری علیه صادرات نفت ایران انجام بدهد. در این گزارش آمده است که چندین تحلیلگر منطقه ای گفته اند، تردید دارند که بایدن در جهت اقدام قابل توجهی برای تشدید تحریم های فعلی ایالات متحده بر صادرات نفت خام ایران گامی بردارد. رویترز به نقل از اسکات مدلل، افسر سابق سیا و مدیر کنونی عامل گروه انرژی راپیدان نوشت که تصویب لوایح تحریمی ضدایرانی به طور قطع نشان نمی دهد که دولت بایدن بیش از حد می خواهد وارد عمل شود یا تحریم های موجود یا تحریم های جدید را برای کاهش یا محدود کردن صادرات نفت ایران به هر طریق معنی داری اجرا کند. این کار همانند ضربه به اقتصاد جهانی است، چرا که قیمت نفت را در سایه تحریم های روسیه بالا می برد. این در حالی است که پس از تحریم های همه جانبه غرب علیه روسیه، به نظر می رسد دولت بایدن و غرب تمایلی به افزایش تحریم های نفتی علیه ایران نداشته باشند.

به گفته وزارت خزانه داری امریکا، تحریم های روز پنجشنبه 16 نفر و دو نهاد مرتبط با تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی (پهپاد) یا پهپادها، از جمله مدل هایی که در حمله ایران به اسراییل مورد استفاده قرار گرفته اند، هدف قرار داده است. واشنگتن همچنین پنج شرکت تامین کننده مواد برای تولید فولاد در ایران و همچنین سه شرکت تابعه یک خودروساز ایرانی را که متهم به ارائه کمک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند، تحریم کرد. به طور جداگانه، وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که واشنگتن محدودیت های سفر بیشتری را برای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست های سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، اعمال کرد. ودانت پاتل، سخنگوی فرودگاه بین المللی جان اف کندی به خبرنگاران گفت وزیر امور خارجه ایران و هیات همراهش می توانند «تنها در شعاع دو بلوکی از منطقه مرکزی سازمان ملل، بین سازمان ملل متحد و نمایندگی ایران در سازمان ملل و اقامتگاه نماینده دائم ایران در سازمان ملل، حرکت کنند.»

به گفته دیوید دروچز، استاد دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن، اقدامات جدید ایالات متحده اثرات «حداقلی» خواهد داشت. دروچز به الجزیره گفت: «اینها نوعی اقدامات کم اهمیت هستند که دولت می تواند انجام دهد تا نشان بدهد در حال انجام کارها هستند.» وی افزود: «تحریم های امریکا علیه ایران «تقریبا به صورت روزانه اعلام می شود». فکر می کنم این واقعیت که آنها کمی بیشتر رسانه ای می شوند، این است که دولت بایدن تلاش می کند به مردم - و رهبری اسراییل - نشان بدهد که نقشی فعال دارد.»

تحریم های امریکا روز پنجشنبه با هماهنگی بریتانیا انجام شد و این کشور نیز تحریم هایی را علیه افراد و نهادهای درگیر در صنایع پهپاد و موشک های بالستیک ایران وضع کرد. دولت بریتانیا در بیانیه ای اعلام کرد که ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نیروی دریایی سپاه و افراد وابسته به سازمان صنایع هوافضای ایران و سایر گروه ها و افراد را تحریم کرده است. ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز مدعی شد: «امروز ما فرماندهان و نیروهای ایرانی را که مسوول پاسخ آخر هفته علیه اسراییل بودند، تحریم کردیم. این تحریم ها که با امریکا هماهنگ شده است، نشان می دهد که ما بی تردید این رفتار را محکوم می کنیم و توانایی ایران برای بی ثبات کردن منطقه را بیشتر محدود خواهد کرد.»

اما ایران اسراییل را مسوول تشدید تنش های کنونی می داند و تاکید می کند که حمله اول آوریل به کنسولگری این کشور در دمشق، قوانین بین المللی را نقض می کند. امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت: اسراییل «باید مجبور شود از هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ما جلوگیری کند.» امیرعبداللهیان گفت: در صورت هرگونه توسل به زور توسط رژیم اسراییل و نقض حاکمیت ما، جمهوری اسلامی ایران در استیفای حقوق ذاتی خود تردیدی نخواهد داشت. پیش از این، یک مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین هشدار داد که ایران به سایت های هسته ای اسراییل حمله خواهد کرد و در صورتی که اسراییل حملاتی را علیه تاسیسات هسته ای این کشور انجام دهد. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سردار سرتیپ حق طلب، فرمانده سپاه حفاظت مراکز هسته ای گفت: «اگر اسراییل بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته ای برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده کند، تجدیدنظر در دکترین هسته ای و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل است.» این سخنان در پی تهدیدهای چند هفته اخیر اسراییل علیه ایران عنوان شده است، چراکه سپاه پاسداران در اقدامی مشروع و در پی اعمال تروریستی اسراییل علیه کنسولگری ایران در دمشق، به اهدافی اسراییلی در سرزمین های اشغالی با موشک و پهپاد پاسخ داد.