آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۱
زیست بوم
۱۵

تازه ترین آمار شورای جهانی حاکی است ایران مقصد محبوب گردشگران عراقی و ترکیه ای است

رشد 21 درصدی توریسم ایران

انتشار جدیدترین آمارهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می دهد ایران در سال گذشته (2023)، مقصدی محبوب برای گردشگران عراقی و ترکیه ای بوده است. بنابر اعلام این نهاد بین المللی، رتبه نخست سفر به ایران به گردشگران عراقی و بعد از آن به گردشگران ترکیه ای تعلق دارد. گردشگران عراقی سال هاست که در ردیف نخست گردشگری ورودی به ایران هستند. آنها علاوه بر زیارت با هدف گردشگری سلامت و حضور در مناطق خوش آب و هوایی ایران از جمله استان های سبز شمالی وارد کشور می شوند.

خودرو شخصی

مهرماه سال گذشته نیز با هدف جذب بیشتر گردشگران کشورهای همسایه، ورود گردشگران عراقی با خودرو شخصی و بدون اخذ ویزا به ایران تسهیل شد.شورای جهانی سفر و گردشگری در آخرین گزارشی که اخیرا منتشر کرد، از رشد 21 درصدی صنعت گردشگری ایران در سال 2023 و افزایش میزان اقبال گردشگران ترکیه به کشورمان خبر داده است: از کل گردشگران خارجی که طی سال 2023 وارد ایران شده اند 37 درصد عراقی بوده و رتبه اول در این زمینه را از آن خود کرده اند. پس از عراق، گردشگران ترکیه ای مقام دوم را از نظر میزان بازدید از کشورمان در سال 2023 کسب کرده اند. 11 درصد از کل گردشگران خارجی در سال مذکور که به ایران آمده اند ترکیه ای بوده اند؛ آماری که نسبت به سال قبل افزایشی بیش از دو برابر را نشان می دهد. همچنین توریست های جمهوری آذربایجان با 7 درصد، پاکستان با 6 درصد، و لبنان با 3 درصد به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

این نهاد بین المللی از رشد 23.2 درصدی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2023 پرده برداشت. این صنعت 9.1 درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2023 را به خود اختصاص داده و ارزش آن به 9.9 تریلیون دلار افزایش یافته است. در واقع 330 میلیون نفر در صنعت گردشگری جهان در سال گذشته (میلادی) مشغول فعالیت بوده اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد 5.5 درصدی داشته است. سهم صنعت گردشگری از کل اشتغال دنیا در سال 2023 بالغ بر 10.4 درصد بوده است.

سهم ایران از گردشگران خارجی

صنعت گردشگری ایران در حالی که پس از فروکش کردن همه گیری کرونا طی سال 2021 رشد 40 درصدی و در سال 2022 رشد 39 درصدی را تجربه کرده بود، در سال 2023 با رشد 21 درصدی مواجه شده است. این در حالی است که طی سال 2020 با شیوع کرونا، صنعت گردشگری ایران با افت 45 درصدی سهم خود در تولید ناخالص داخلی مواجه شده بود.بنابر جدیدترین آمار شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم صنعت گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال 2023 به 4.7 درصد افزایش یافته است. در سال پیش از آن سهم این صنعت از کل اقتصاد ایران 4.6 درصد گزارش شده بود. به همین ترتیب ارزش این صنعت در ایران طی سال گذشته به 740 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

میزان اشتغالزایی گردشگری

این آمار نشان می دهد، اشتغالزایی صنعت گردشگری ایران در سال 2023 با رشد 10.3 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. تعداد افراد شاغل در این صنعت 1.6 میلیون نفر و سهم صنعت گردشگری در کل اشتغال کشور طی سال 2023 بالغ بر 6.6 درصد بوده است. طبق پیش بینی شورای جهانی سفر و گردشگری، کشورمان در سال 2024 باید انتظار رشد 12.1 درصدی در صنعت گردشگری به ارزش 830 هزار میلیارد تومان را داشته باشد.

گردشگران خارجی چقدر خرج کردند؟

علاوه بر رونق گردشگری خارجی در ایران، صنعت گردشگری داخلی نیز رشد خوبی در سال 2023 داشته است. بر اساس آمارهای منتشر شده، گردشگران خارجی 70 هزار میلیارد تومان در ایران طی سال 2023 در کشورمان هزینه کرده اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن 83.6 درصد رشد داشته است. گردشگران داخلی ایران نیزدر سال 2023 بالغ بر 493هزار میلیارد تومان هزینه کرده اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن با رشد 18.7 درصدی مواجه شده است. بر اساس این گزارش از کل سفرهای گردشگری در ایران طی سال میلادی گذشته 97.7 درصد با هدف تفریح انجام شده و 2.3 درصد سفرها تجاری بوده است.

برش

دولت آذرماه سال گذشته با لغو یک طرفه روادید برای 33 کشور با هدف جذب گردشگران خارجی موافقت کرد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لغو ویزا برای کشورهای مختلف را در راستای جذب گردشگران کشورهای همسایه، همسو، مسلمان و کشورهای حوزه تمدنی و پیمان های ملحق شده مثل «شانگهای» و «بریکس» عنوان کرد. لغو ویزا یکی از سیاست های کشورهای مختلف برای جذب بیشتر گردشگری خارجی است. براساس آمارهای سال گذشته وزارت میراث فرهنگی، بیش از 70 درصد گردشگران ورودی به ایران از کشورهایی هستند که با آنها لغو روادید شده است.