آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۹۹۸
کشاورزی
۲۹

خبر

13 مزرعه غیرفعال تولید مرغ مادر آرین احیا می شود

درحالی که در گذشته بیش از 90 درصد مرغ اجداد جوجه یک روزه از کشورهای دیگر تامین می شد سازمان اقتصادی کوثر که مجری نگهداری و تولید آرین در کشور است اعلام کرد: ایران با دانش متخصصان از واردات اجداد از کشورهای غربی بی نیاز شد و در زمره هشت کشور دارنده این فناوری استراتژیک قرار گرفت.

ناصر فخاری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» در این خصوص اعلام کرد: ظرفیت صادرات به کشورهای دوست دیگر فراهم شده است. ضریب تبدیل در مرغ آرین از 2.2 به 1.7 کاهش یافته است که با توجه به ارزانی جوجه یک روزه آرین نسبت به جوجه نژاد راس و سلامت بیشتر این محصول پروتئینی رقابت نژاد ایرانی را با سویه های وارداتی وارد مرحله جدی تری کرده است. وی در تبیین اجمالی شیوه هایی که منجر به کاهش ضریب تبدیل در این نژاد شده است، بیان کرد: بهگزینی ژنتیک و تغییر روش های پرورش در بخش GGP، اجداد و مرغ مادر نقش مهمی در این تحول ایفا کرد. به گفته وی در سال 1400 بیش از 90 درصد بازار جوجه یک روزه کشور متعلق به سویه راس، آربوراکرز و کاپ بوده که از طریق واردات مرغ اجداد از دو شرکت بزرگ اصلاح نژادی آویاژن و کاپ تامین شده است.

نژاد مرغ ایرانی آرین یا همان لاین ایرانی پس از سال ها دوباره احیا شده است، فعالان دامپروری بهره وری نژاد مرغ آرین را پایین می دانند، اما متخصصان کشور می گویند که کار اصلاح نژادی پایان نیافته است و ادامه دارد. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به عنوان مجری مرغ لاین آرین در این ارتباط اظهار کرد: واردات دستگاه جوجه کشی که نقش بزرگی در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ دارد تحریم شد و این دستگاه را دیگر به ایران نفروختند و این اتفاق باعث شد همکاران ما تصمیم بگیرند که این وابستگی را قطع کنند. بنابراین از دل تهدید و تحریم تلاش ها برای کسب خودکفایی شکل گرفت و با نوآوری و خلاقیت نه تنها دستگاه جوجه کشی مرغ بلکه دستگاه جوجه کشی بوقلمون را نیز تولید کردند و مایه خرسندی است که دستگاه ایرانی تولیدشده راندمان تولید را بهبود بخشیده و در بخش خصوصی نیز مورد استقبال واقع شده است. وی افزود: با تولید لاین مرغ آرین ضریب امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور بالا رفته است و به جرات می گوییم امروز تمام مرغ اجداد موردنیاز کشور در سازمان اقتصادی کوثر تامین می شود و در تامین این کالای راهبردی که تولید گوشت مرغ به آن بستگی دارد دیگر نیازی به واردات از کشورهای دیگر نداریم.

رئیس بانک ژن گیاهی ملی ایران مطرح کرد: نگهداری بیش از 74 هزار نمونه ژنتیک در کشور به صورت بذر

در بانک ژن گیاهی ملی ایران بیش از 74 هزار نمونه ژنتیک در سردخانه های فعال و پایه، به صورت بذر و 111 ژنوتیپ از محصولات باغی ، سبزی و صیفی نگهداری می شود.

بهزاد سرخی رئیس بانک ژن گیاهی ملی ایران از احیای بیش از 700 نمونه ژنتیک، ارزیابی عمومی بیش از 1200 نمونه ژنتیک و ارزیابی پاسخ بیش از 640 نمونه ژنتیک به تنش های زنده (بیماری ها) و محیطی (سرما، شوری و خشکی) خبر داد.

به گفته رئیس بخش تحقیقات ژنتیک موسسه، در سال گذشته 38 پروژه تحقیقاتی در راستای وظایف حاکمیتی و پژوهشی حول محورهای جمع آوری، احیا، ارزیابی های عمومی، تخصصی، پیش اصلاحی برای منابع ژنتیک شامل گندم، جو، یولاف، نخود، کنجد، گلرنگ، گیاهان دارویی و... در این بخش تحقیقاتی اجرا شد، همچنین کلکسیون‎های جو، بادمجان، کدو، باقلا و نخود موجود در بانک ژن با کمک کارشناسان بخش های تحقیقاتی موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر در فصل زمستان مورد ساماندهی قرار گرفت.

سرخی افزود: پیگیری و تسریع اقدامات مرتبط با ایجاد نسخه پشتیبان از منابع ژنتیک این بانک ژن گیاهی، دستیابی به دانش فنی نگهداری کشت درون شیشه ای سیب زمینی در شرایط رشد کند و دانش فنی تولید روغن خوراکی از منابع ریز جلبکی، انتشار دستورالعمل، نشریه، دستنامه و کتاب در حوزه منابع ژنتیک، انعقاد تفاهم نامه همکاری پژوهشی و توسعه ای در راستای بهره برداری از منابع ژنتیک گیاهان دارویی فی مابین شرکت دانش بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و بازدید مسوولان بلندپایه کشوری از دستاوردها و فعالیت های بانک ژن گیاهی ملی ایران، بازدیدهای دانش آموزی در پایه ها و مقاطع مختلف تحصیلی از دیگر دستاوردها و رویدادهای مهم این بخش تحقیقاتی در سال 1402 بود.

شرکت در اجلاس بین المللی شورای حکام، معاهده بین المللی منابع ژنتیک برای غذا و کشاورزی به عنوان نقطه تماس ملی کشور ایران و حضور فعال و مستمر در جلسات مرتبط با تبیین سیاست ها در حوزه حفاظت منابع ژنتیک گیاهی و بهره برداری از آنها و برگزاری روز مزرعه و انتقال یافته های تحقیقاتی برای گیاهان زراعی و دارویی و کارگاه آموزشی برای بهره برداران با همکاری و مشارکت مدیریت ترویج استان البرز، برگزاری جلسات تخصصی به منظور اجرای پروژه های تحقیقاتی در سطح ملی با موسسه تحقیقات دیم کشور و پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و چاپ 32مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی از اهم فعالیت های بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران در سال گذشته بوده است.