آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۱
جهان
۴
غرب آسیا

علی رغم تبلیغات رسانه های غربی که مذاکرات را مثبت نشان می دهند آتش بس همچنان دور از دسترس است

حماس تمایلی به بازی در زمین غرب ندارد

حسین فاطمی

در یکی دو روز اخیر، اخبار و گزارش های متعددی در خصوص تبادل اسرا و آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی مخابره شده که اگرچه به نظر می رسد کلیت این اخبار حکایت از فضای مثبت و احتمال توافق بین طرفین می کند، اما نمی توان با قطعیت پیرامون به نتیجه رسیدن آن سخن گفت و زمانی می توان در این رابطه اظهار نظر قاطعی داشت که مذاکرات به نتیجه رسیده باشد. کما اینکه استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه نیز در ریاض اذعان دارد که گفت وگوهای آتش بس در غزه پیشرفتی داشته، اما با احتیاط همراه است. چون به گفته او باید همیشه در این گفت وگوها و مذاکرات جانب احتیاط را رعایت کنیم.

از طرف دیگر، فحوا و محتوای گزارش ها و اخبار مربوط به مذاکرات غالبا با این هدف منتشر می شود که نوعی فشار سیاسی به حماس برای پذیرش پیش شرط های آتش بس را به دنبال داشته باشد و همزمان سعی بر آن بوده که حماس به عنوان طرف کارشکن و عامل اصلی شکست مذاکرات معرفی شود. مجموعه این نکات موید این گزاره است که طرف غربی در صدد ترسیم و تحمیل یک آتش بس در قالب عمل انجام شده به حماس است، کما اینکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا هم دیروز دوشنبه در نشست ریاض، توافق آتش بسی را که به حماس پیشنهاد شده «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت، حماس باید هرچه سریع تر درباره آن تصمیم گیری کند.

آتش بس در دسترس است؟

آنگونه که اخبار می گوید، قرار است امروز تیمی از سوی رژیم صهیونیستی برای شرکت در مذاکرات غیرمستقیم به قاهره برود. چالش کنونی در مقابل بنیامین نتانیاهو یک چالش بزرگ است. وی نیاز دارد تا فورا تصمیم بگیرد آیا آماده این است که هم پیمانانش در دولت را در ازای معامله تبادل جدید که روند جنگ در غزه را وارد یک مرحله کاملا جدید می کند، از دست بدهد یا خیر. در این راستا جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با نتانیاهو تماس برقرار کرد و درباره مسائل مربوط به جنگ و عملیات رفح و موضع امریکا نسبت به آن و مذاکرات برای معامله تبادل اسرا و توقف فوری جنگ در غزه با وی صحبت کرد.البته این سکه روی دیگری هم دارد که تعجیل سیاسی با هدف گرفتن فرصت و توان تحلیل موضوع از حماس در دستور کار غرب است که البته به نظر می رسد حماس با آگاهی لازم اساسا تمایلی به بازی در زمین غرب ندارد. در همین باره منابع آگاه در گفت و گو با پایگاه العربی الجدید اعلام کردند که رهبران حماس در دیدار دیروز دوشنبه خود با میانجیگران مصری خواستار توضیح درباره برخی عبارات موجود در پاسخ رژیم صهیونیستی قبل از جواب خود هستند.

پیرو آنچه گفته شد، از شامگاه جمعه گذشته یک تبلیغات رسانه ای گسترده با رهبری امریکا، مصر و رسانه های صهیونیستی به راه افتاده که می گوید، دشمن امتیازهای جدی برای معامله جدید با مقاومت در غزه داده است. اما طبق پیشنهادهایی که به دست حماس رسیده، در این سناریوی جدید اشاره واضح و صریحی به پایان جنگ نشده است. این را هم باید مدنظر قرار داد که بخشی از جریان سازی رسانه ای یکی دو روز گذشته بر ادعای کارشکنی حماس و توقف روند مذاکرات به دلیل خروج این گروه از روند گفت و گوها تمرکز دارد تا حماس به عنوان یگانه عامل شکست مذاکرات نشان داده شود. اما سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس، خبر منتشرشده توسط شبکه العربیه به نقل از شبکه العالم عربی را مبنی بر اینکه مرحله دوم از توافق آتش بس در غزه شامل خروج بعضی رهبران حماس از نوار غزه و انتقال آنها به قاهره خواهد بود، تکذیب کرد.

با وجود این، نمی توان این مهم را هم نادیده گرفت که وضعیت بحرانی در رژیم صهیونیستی هم راهی جز تبادل اسرا و آتش بس برای آنها باقی نمی گذارد. همچنانی که یسرائیل زیو، فرمانده سابق واحد عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در گفت وگو با کانال 12 تلویزیون این رژیم هشدار داد، توافق با مقاومت فلسطین در زمینه آتش بس گزینه بهتر برای رژیم اشغالگر است. او تاکید کرده، حمله به رفح یک اشتباه راهبردی است و کابینه جنگ باید دست از آن بردارد.