آرشیو چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۲
جهان
۵
گزارش

دانشجویان امریکایی حامی غزه تحت فشارهای دولتی قرار گرفتند

سرکوب و تعلیق،بهای آزادگی

فائزه سادات یوسفی

با وجود تلاش پلیس امریکا برای ایجاد خفقان در دانشگاه و سرکوب دانشجویان معترض به سیاست های امریکا و صهیونیست ها اما لحظه به لحظه به جمعیت دانشجویان نه تنها در ایالات متحده بلکه در سراسر جهان اضافه می شود. ایالات متحده در ابتدا گمان می کرد که با استعفای اجباری و یا بهتر بگوییم برکناری کلودین گی از ریاست دانشگاه هاروارد و فشارهای آیین نامه ای از سوی دانشگاه، تکنیک ارعاب را برای حامیان فلسطین فعال می سازد و از این گذر، به هدف خود یعنی اختناق صداهای اعتراضی می رسد.

اما موج جهانی حمایت از فلسطین، همزمان با جنایات انکارناپذیر رژیم صهیونیستی و حمایت آشکار و تمام عیار ایالات متحده به دانشگاه ها رسید و به رغم اتخاذ سیاست های پنهان فشار و تهدید دولتمردان امریکایی به بدنه جامعه اما دانشجویان، صدرنشین خروش اعتراضی در امریکا شدند.

درحالی این اقدامات خشونت بار توسط پلیس صورت می گیرد که اگر این رفتار توسط یکی از کشورهای مخالف امریکا صورت می گرفت، اکنون سازمان های حقوق بشری به بهانه «علیه دموکراسی» و «نقض حقوق بشر» و به مدد هیاهوسازی غول های رسانه ای وابسته، در حال تصویب قطعنامه بودند!

مجازات دانشجویان برای کمک به نسل کشی

ایالات متحده که بعد از ارسال تسلیحات به سرزمین های اشغالی آشکارا خود را در صف کشتار مردم غزه قرار داد و پوشالی بودن ادعای حقوق بشر و حفظ ارزش های انسانی را در عرصه جهانی اثبات کرد، حال نیز بدون هیچ ابایی و بی محابا به طور سیستماتیک ماشین سرکوب دانشجویان را با زیر پاگذاشتن قداست دانشگاه به راه انداخته است.

روز گذشته در تداوم اعتراضات دانشجویی، دانشگاه های دیگری نیز به این خیزش پیوستند و طی آن، حداقل صد دانشجوی دیگر نیز بازداشت شدند. به عنوان نمونه در کالیفرنیا دانشجویان دانشگاه سونوما، دانشگاه میشیگان و دانشجویان در دانشگاه مونتانا مقابل مرکز تبلیغات انتخاباتی ترامپ تجمع اعتراضی برپا کردند.

شاهدان می گویند که گروهی از افسران پلیس با تجهیزات ضدشورش گروهی از معترضان را محاصره کرده اند.

همچنین به محض آنکه پلیس به طور خشونت بار چادرهای برافراشته شده در محوطه دانشگاه را پاکسازی کرد، دانشجویان دیگری شروع به تجمع در آن منطقه کردند. برخی از معترضین برای محافظت در برابر اسپری فلفل چتر در دست داشتند. پلیس نیز با قدرت، راه را به منطقه ای که چادرها برافراشته بود، مسدود کرد.

اما ماجرا به سرکوب ختم نمی شود، روز گذشته دانشگاه کلمبیای نیویورک پس از آنکه دانشجویان حاضر نشدند به اولتیماتوم دانشگاه برای متفرق شدن تن بدهند، تعلیق دانشجویان را آغاز کرد.

بن چانگ، معاون ارتباطات دانشگاه کلمبیا، سه ساعت پس از مهلت تعیین شده، طی یک نشست مطبوعاتی در ساعت 5 عصر به وقت شرقی، تایید کرد که تعلیق ها آغاز شده است. بر این اساس او تاکید کرد که این افراد نمی توانند ترم را به پایان برسانند یا فارغ التحصیل شوند.

همچنین دانشجویان از ورود به خوابگاه یا هر گونه ساختمان دانشگاهی منع خواهند شد. علاوه بر آن، با وجود آنکه یکی از مطالبات دانشجویی قطع ارتباط دانشگاه با اسرائیل است اما مینوچه شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا با پافشاری تاکید کرد که این دانشگاه از منابع مالی اسرائیل صرفنظر نخواهد کرد. با وجود ارعاب چند منظوره علیه دانشجویان معترض اما آنها تاکید کرده اند که به اعتراضات و حمایت از فلسطین تا برقراری آتش بس ادامه می دهند. بر همین اساس یکی از دانشجویان گفت: «آنچه بر ترس ما غلبه می کند، عشق ما به فلسطین، و عشق ما به آزادی و امتناع ما از گردن نهادن به یک نهاد ظالم است.»

همچنین، در دانشگاه فلوریدا دانشجویان به 3 سال تعلیق و کارکنانی که به تظاهرات کنندگان پیوسته بودند، به فسخ قراردادکاری تهدید شدند و دانشگاه منهتن نیز تهدید کرد که اگر دانشجویان در مهلت مقرر شده محوطه را ترک نکرده و فرم تعهد را امضا نکنند، به حالت تعلیق در خواهند آمد.

برخی تحلیلگران می گویند با وجود آنکه مدیران دانشگاه های امریکا، خود را همواره سردمدار آزادی بیان و اندیشه و تعامل انتقادی با مسائل روز معرفی کرده اند اما امروزه به پلیس التماس می کنند که برای دستگیری خشونت بار و زدوخورد دانشجویان به محوطه دانشگاه هجوم ببرند.

اعتراضات در سایر نقاط جهان

بر خلاف سیاست های فشار توسط کاخ سفید و دستگیری بیش از 1000 دانشجو تاکنون، برپایی چادرها و تحصن ها در دانشگاه های سراسر ایالات متحده در حال گسترش است. از سوی دیگر، دانشجویان دانشگاه های سایر نقاط جهان از جمله کانادا، ژاپن، فرانسه، سوئد، دانمارک و مکزیک نیز با الهام گرفتن از تظاهرات های ضدصهیونیستی در امریکا به خیابان ها آمده و علیه جنایات رژیم شعار دادند. همزمان جمعی از مردم غزه ازجمله نوجوانان و دانشجویان با برگزاری تجمعی، از حمایت دانشجویان امریکایی قدردانی کردند.