آرشیو چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۶۸
جامعه
۱۰

سخنگوی قوه قضائیه: حکم اعدام «بابک زنجانی» پس از رد کامل بدهی و تخفیف در مجازات به 20 سال حبس تبدیل شد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در رای پرونده بابک زنجانی پیش بینی شده بود در صورت استرداد اموال و جبران خسارت وارده می تواند از تخفیف مجازات برخوردار شود، اکنون پس از استرداد اموال و وصول بدهی، حکم اعدام نقض و تبدیل به 20 سال حبس شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، اصغر جهانگیر در اولین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی قوه قضائیه که دیروز برگزار شد، در رابطه با آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: رای این پرونده در سال 95 از شعبه 35 دیوان عالی کشور صادر شد و در آن رای پیش بینی شده بود در صورت استرداد اموال و جبران خسارت وارده و اظهار ندامت و توبه می تواند استحقاق برخورداری از تخفیف مجازات را داشته باشد. با توجه به همکاری این متهم که بیش از 10 سال در زندان است، این همکار ی ها منجر به شناسایی اموال وی در خارج از کشور شد و با اعزام کارشناسان مربوطه صحت این اموال مورد تایید قرار گرفت و پس از بازگشت اموال به کشور و با گزارش مقامات ذی صلاح در مورد استرداد اموال درخواست تخفیف مجازات محکوم علیه بابک زنجانی توسط دادگستری مطرح شد و از ریاست قوه قضائیه در اجرای دادنامه درخواست شد و با تایید وی و موافقت رهبری حکم اعدام نقض و تبدیل به 20 سال حبس شد.

احضار برخی چهره ها در فضای مجازی همزمان با عملیات وعده صادق

جهانگیر در پاسخ به این سوال که پرونده ای در مورد برخی چهره هایی که اهمیت عملیات وعده صادق را به مخاطره انداخته بودند تشکیل شده است، گفت: عملیات غرورآفرین وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی، عملیاتی افتخار آمیز بود که مورد حمایت آحاد ملت با هر نوع سلیقه و منش و افکار سیاسی قرار گرفت، امروزه هیچ ایرانی غیوری تردیدی در حمایت از این عملیات ندارد.

وی افزود: منافع ملی و مصالح عمومی جامعه اقتضا می کند که افراد التزام لازم به قانون را داشته باشند و در چارچوب امنیت ملی رفتار کنند و اگر افراد معدودی در این باره باعث ناامنی روانی شوند به محض گزارش و شکایت مراجع ذی ربط دستگاه قضائی اقدام می کند. در این خصوص شکایاتی صورت گرفته است که پنج پرونده تشکیل شده است و متهمین احضار و تفهیم اتهام شدند و پرونده بعد از تکمیل تحقیقات، اطلاع رسانی می شود.

آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل

سخنگوی دستگاه قضا درباره شفافیت عملکرد دستگاه قضائی درباره پرونده هایی که مربوط می شود مانند پرونده باغ ازگل بیان داشت: درباره حجت الاسلام والمسلمین صدیقی باید گفت بعد از گزارشی که دادند و اظهاراتی که داشتند، پرونده ای در این رابطه تشکیل و افرادی نیز احضار شدند و از آن ها تحقیقات مقدماتی به عمل آمده است و استعلامات لازم از مراجع ذی ربط از جمله سازمان ثبت درباره نحوه واگذاری انجام شده و از شهرداری انجام شده و اظهارات سردفتری که انتقال در آنجا انجام شده نیز اخذ شده است. در نهایت از کسانی که اطراف پرونده بودند تحقیقات شده است و این پرونده در مرحله انجام تحقیقات مقدماتی است و پس از تکمیل تحقیقات اطلاع رسانی های لازم در این زمینه صورت می گیرد.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده چای دبش

جهانگیر درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده چای دبش نیز تاکید کرد: از همان ابتدا پرونده ای قضائی تشکیل و بازپرس پرونده تحقیقات کاملی را انجام داد و برخی افراد از جمله صاحب اصلی چای دبش بازداشت شد و برخی با قرار های لازم آزاد شدند و پرونده پس از طی مراحل در حال صدور قرار نهائی بود که جرم جدیدی کشف شد، تعدادی مهر مربوط به شرکت های داخلی و خارجی در محلی کشف شد که تحقیقات در حال انجام است و به دلیل اینکه موضوع جدیدی است که لازم بود در این زمینه نیز تحقیقات لازم از متهمان صورت گیرد به محض تکمیل تحقیقات اطلاع رسانی لازم می شود و پرونده به دادگاه ارسال می شود.

وی تاکید کرد: دستگاه قضائی درباره پرونده های مطرح شده تحت هیچ فشاری نیست و رسیدگی به این پرونده ها مانند دیگر پرونده ها در دستور کار است.