آرشیو چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۱۰۸۵۲
اقتصادی
۳

لزوم رفع دغدغه مسکن برای کارگران بررسی شد

کارگر؛ ستون کار و تولید

گروه اقتصادی : آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور در جشنواره ملی امتنان از کارگران گروه های کار و واحدهای نمونه که صبح روز سه شنبه، مورخ 11 اردیبهشت ماه 1403 برگزار شد، ضمن بیان اینکه تولیدات کارگران عزیز ما علی رغم همه تهدیدها و تحریم ها برای کشور نقش آفرین است، اظهارکرد: سازوکار قانونی سه جانبه دولت، کارفرما و کارگر مناسب است که ادامه یابد تا تصمیم های مناسب و قابل دفاع با تورم گرفته شود. وی ضمن بیان اینکه لازم است بانک ها با اشتغال، مسکن و ازدواج همراهی کنند، اظهارداشت: تاکید می کنم که در پرداخت وام برای این سه موضوع که به رفع دغدغه جوانان کمک می کند، همراهی کنند. به گفته رئیس جمهور، مسئول بانک رفاه کارگران اعلام کرده است که آمادگی دارد برای تسهیلات مسکن کارگران کمک کند و سهم مسکن در سبد هزینه خانواده را کاهش دهد.مطابق اظهارات آیت الله رئیسی و همچنین باور فعالان اقتصاد مسکن، یکی از ابزارها و امکانات مهم کشور، زمین است که می بایست به درستی از ظرفیت های آن بهره گرفته شود. از طرفی دیگر ضرورت دارد تا تمامی مدیران شرکت ها و کارخانجات می خواهم همت کنند تا تعاونی های مسکن فعال شوند. این روند توامان با اجرای تصمیمات وزارت راه و شهرسازی می تواند رفع دغدغه مسکن کارگران را به ارمغان بیاورد چراکه امروز نیاز به مسکن به یکی از بزرگترین چالش های کارگران تبدیل شده و سهم چشم گیری در سبد هزینه خانوار را از آن خود کرده است. به تازگی آیت اسدی، یکی از یکی از اعضای کارگری شورای عالی کار با تاکید براینکه باید نظارت درستی بر اجرای قانون شکل گیرد، اعلام داشت که در سال جاری باید نظارت مجلس قوی تر شود و دولت نیز اجازه دهد که مذاکرات تعیین دستمزد با نمایندگان کارفرمایان به شکل مستقل انجام شود. به عقیده فعالان این حوزه از مهم ترین چالش های موجود، عدم اجرای قوانین است چراکه راهکارهای رفع دغدغه های جامعه کارگری در قالب قانون دیده شده و برای هریک منابع و تسهیلات مشخص نیز در گرفته شده است. وکلای ملت براین باورند که لازمه حل مشکلات کارگری، اجرای درست قوانین است و در حوزه مسکن نیز قانون جهش تولید به عنوان اصلی مهم راهگشا خواهد بود. همچنین ضرورت دارد تا روند اختصاص زمین برای ساخت مسکن بیش از پیش در دستورکار قرار گیرد و با جدیت عمل بیش تری همراه گردد. برای بررسی بیش تر این موضوع به گفت وگو با اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، رحمت الله فیروزی پوربادی، دیگر عضو این کمیسیون و همچنین کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پرداختیم که در ادامه می خوانید.
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس: لازمه رفع دغدغه مسکن کارگران اجرای دقیق قانون جهش تولید مسکن است

اقبال شاکری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم رفع دغدغه مسکن برای کارگران پرداخت و در این باره بیان داشت: رفع دغدغه مسکن کارگران و هرآنچه که می بایست اتفاق بیفتد، در گرو اجرای قانون جهش تولید مسکن است. در این قانون یکایک موضوعات درنظر گرفته شده و عوامل موثر بر آن نیز پیش بینی شده است. وی افزود: به منظور رفع دغدغه های مسکن کارگران چندین روش پیشنهاد شده است که خوشبختانه برخی از آن ها نیز اجرایی شده است. یکی از مهم ترین موضوعات این است که کارخانه ها و شهرهای صنعتی که تعداد قابل توجهی کارگر دارند، با تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی رو به رو شوند تا در محلی نزدیک به محل کارشان، زمین دریافت کنند. مادامی که زمین مربوطه اختصاص یافت، با تشکیل تعاونی های مسکن ر وند ساخت آغاز شود و مسکن موردنیاز کارگران را از این روش فراهم سازند. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: روند اختصاص زمین و ساخت مسکن با تسهیلاتی که در قانون جهش تولیددرنظر گرفته شده است، ممکن خواهد بود. افزون براین می توان با تفاهم نامه هایی از سوی ستاد اجرایی و قرارگاه خاتم مجوز ساخت مسکن در قالب جهش تولید مسکن را فراهم کرد. وی متذکر شد: برای برخی اقشار که در دهک یک تا پنج قرار دارند، وام و آورده مسکن می بایست با کاهش نرخ سود همراه گردد. خوشبختانه این مهم در جریان اجرای قانون دیده شده و نرخ سود برای دهک مذکور 5 درصد درنظر گرفته شده است. او یادآور شد: تسهیلاتی که در قالب قانون جهش تولید مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی درنظرگرفته شده، در دست بررسی و پیگیری قرار دارد. امروز بهترین راه حل برای رفع دغدغه مسکن کارگران، اجرای قوانین مصوب است. ضمن تبریک روز کارگر باید عنوان بداریم که تعاونی های جامعه کارگری می بایست در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند و روند احزار هویت و صلاحیت به منظور دریافت تسهیلات و زمینه دریافت مسکن حمایتی را طی کنند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان این گفت وگو همچنین ادامه داد: با فعال سازی تعاونی های مسکن می توان روند ساخت مسکن را تسریع کرد. مطلوب این است که وزارت کار و اموراجتماعی با ایجاد یک قرارگاه یا دفتر مشخص می تواند امور مربوطه را ساماندهی کند و مسیری واحد برای کارگران تهیه کند. چنین روندی موجب پیگیری و تحقق مطالبات جامعه کارگری خواهد شد.

رحمت الله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس: حل مشکلات جامعه کارگری نیازمند همکاری های میان بخشی دستگاه های اجرایی است

رحمت الله فیروزی پوربادی، نماینده مردم نطنز و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح سیاست های اثربخش برای کاهش دغدغه مسکن کارگران پرداخت و در این باره اظهارکرد: امروز یکی از نیازهای اساسی جامعه، مسکن است و بدیهی ا ست که کارگران نیز دراین باره دغدغه بسیاری داشته باشند. بی شک جامعه کارگری به تنهایی قادر به ساخت مسکن و پیش برد اهداف موجود در این زمینه نیست. ساخت مسکن کارگری و پاسخ به نیاز این جامعه در گرو تفاهم نامه هایی است که از سوی متولی جامعه کارگری از جمله وزارت کار منعقد شود. در این مسیر وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز می بایست همکاری لازم را به عمل بیاورند تا کاهش دغدغه جامعه کارگری در مقام عمل برطرف شود.

وزارت اقتصاد کشور نیز می بایست با درنظرگیری تفاهم نامه مربوطه با بانک های کشور روند اختصاص تسهیلات را تسریع کند. وی افزود: کلیه وزارتخانه و دستگاه های اجرایی باید به نقطه مشترکی دست پیدا کنند تا مشکلات جامعه کارگری از جمله مشکل مسکن حل و برطرف گردد. بی شک رفع دغدغه مسکن کارگران نیازمند همکاری های سازمان ها و دستگاه های مختلف است چراکه این مهم در گرو اختصاص زمین، تسریع روند ساخت، درنظرگیری تسهیلات، امکانات و مصالح است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای در پایان این گفت وگو تصریح کرد: باید در راستای دغدغه های جامعه کارگری کوشید و متناسب با نیازهایشان تصمیم گیری کرد. در این مسیر باید شرایط زندگی کارگران و تعداد اعضای خانواده نیز درنظر گرفته شود و مطابق با آن تسهیلات درنظرگرفته شود.

کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: کارگران، رکن مهم اقتصاد و ستون تولیدات کشورند

کریم حسینی، نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» ضمن ضرورت پیگیری مشکلات کارگران و تضمین امنیت شغلی این قشر بیان کرد: دغدغه های کارگران مطابق فرمایش مقام معظم رهبری می بایست حل گردد و موضوع امنیت شغلی نیز می بایست به صورت کامل برای این قشر زحمتکش فراهم شود. یکی از دغدغه های کارگران به سبب نوع قراردادها، حقوق، مزایا، تسهیلات امنیت شغلی است و می بایست این مطالبه را تحقق بخشید. وی افزود: برخی مشاغل دغدغه بیمه دارند و ضرورت دارد تا مشکلات بیمه کارگران نیز ساماندهی گردد. بی شک پیگیری و رفع دغدغه های کارگران موجب می گردد تا رسالت کارگران در اقتصاد به درستی ایفا شود. مطابق بیانات مقام معظم رهبری کارگران رکن مهم اقتصاد کشورند. بنابراین اگر شرایط درستی نداشته باشند و دغدغه هایشان رفع نشود، نمی توانند به درستی رسالت خود را ایفا کنند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید سازوکار حمایت عملی از جامعه کارگران و محیط های کارگری را فراهم سازیم. ضرورت دارد تا شرایط به گونه ای رقم بخورد که کارگران بدون دغدغه، به ایفای نقش خود در حوزه تولید بپردازند. او متذکر شد: کارگران، رکن مهم اقتصاد و ستون تولیدات کشور می باشند. در این راستا می بایست پیگیر مطالبات شان باشد و شرایط را به نحوی رقم زد که بتوانند به خوبی و با خاطری آسوده به وظایف خود عمل کنند. نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع مسکن کارگران همچنین ادامه داد: یکی از دغدغه های اصلی کارگران، موضوع مسکن است. با توجه به اینکه اجرای برنامه نهضت ملی مسکن در دستورکار قرار گیرد، امیدواریم این مشکلات به زودی رفع شود. خوشبختانه در این راستا مجلس یازدهم قوانین مشخصی را وضع کرده که یکی از مهم ترین آن ها قانون جهش تولید مسکن می باشد. با اجرای این قانون و رفع موانع تولید مسکن، می توان روند ساخت مسکن را تسریع کرد و نیاز به مسکن کارگران را پاسخ داد. وی در پایان این گفت وگو همچنین خاطرنشان کرد: با در اختیار قراردادن زمین مناسب برای ساخت مسکن می توان تولید مسکن را افزایش و دغدغه مسکن کارگران را کاهش داد. توجه داشته باشیم که کارگران قشر فعال جامعه و متاسفانه کم برخوردار از امکانات جامعه می باشند. در این راستا می بایست همواره پیگیر مطالبات و موارد عملیاتی برای رفع دغدغه هایشان بود.