به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « طرح‎واره‎ حجمی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « طرح‎واره‎ حجمی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • معصومه روحانی فرد*، فاطمه عباسی صاحبی، ربابه عباسی صاحبی

    زبان شناسی شناختی، رویکردی در مطالعه زبان است که به بررسی رابطه میان زبان انسان، ذهن او و تجارب اجتماعی و فیزیکی او می پردازد. در علوم شناختی برای توجیه مفهوم سازی استعاره از طرح واره ها استفاده می شود که غالبا تصوری اند؛ یعنی براساس مفاهیم بنیادین ذهن ما شکل می گیرند و برای توصیف موضوعات انتزاعی و اندیشیدن استفاده می شود. بر این اساس، انسان تجربیات خود را از جهان خارج به صورت مجموعه ای از ساخت های مفهومی و زبانی در ذهن انبار می کند و به خارج در قالب کلام و نوشتار تراوش می دهد. حال این پرسش پیش می آید که جهان ذهنی نیما چه تاثیری در شکل گیری طرح واره های تصوری حجمی در شعر او داشته است؟ به بیان دیگر، طرح واره های تصوری حجمی شعر نیما چه مبنا و منبعی دارند و از کجا سرچشمه می گیرند؟ پژوهش حاضر می کوشد، ضمن بررسی طرح واره های تصوری حجمی در شعر نیما، با رویکرد زبان شناسی شناختی و معناشناختی به عنوان زیرمجموعه آن، به این سوال پاسخ داده و با توجه به رویکرد مدنظر تصویری جامع از طرح واره های تصوری شعر نیما به دست دهد. تحقیق حاضر، پژوهشی نظری، توصیفی - تحلیلی است که بر پایه مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که نیما به دلیل نامساعد بودن شرایط و احوالش، خواستار رهایی و نجات یافتن از آن اوضاع بود که می تواند سرچشمه کاربرد طرح واره حجمی در اشعارش باشد.

    کلید واژگان: نیما یوشیج, زبان شناختی, معناشناختی, طرح واره حجمی, طرح واره های تصوری}
    Massoumeh Rohanifard *, Fateme Abbasi Sahebi, Robabe Abbasi Sahebi
    Introduction

    The newest school that has been introduced in the field of linguistics is the cognitive school, which despite the fact that many books and articles worthy of attention have been written in this field, due to its novelty, it still has a lot of work to do. Cognitive semantics, which is one of the main branches of cognitive linguistics, investigates the relationship between the conceptual system and the semantic structure encoded in the language. In other words, in cognitive semantics, researchers investigate knowledge representation (conceptual structure) and semantic structure (conceptualization). Imaginary schemas are one of the conceptual constructs of interest to cognitive semanticists; In the sense that a set of actions and behaviors emerges from us that we understand our surroundings and in this way, we create fundamental conceptual constructions that are used to think about abstract matters.

    Research Methodology

    The current research is a theoretical, descriptive-analytical research based on library studies. The results indicate that Nima wanted to be freed from that situation due to his unfavorable circumstances, which can be the source of the use of volume planning in his poems.

    Discuss

    In cognitive semantics, the use of the word "schema" means that visual schemas do not contain detailed concepts and do not indicate details; Rather, they are stereotyped concepts that have been found from physical experiences (Ghaeminia, 2011: 658); It means that we live in a special place with certain limitations, we walk, eat, sleep and generally deal with the world around us and its patterns every day, the understanding of these patterns has become physical; That is, it is the result of the interaction of our body with them.

    Conclusion

    Nimas volumetric schemas can be shown in several separate image layers, all of which are imagined in a volumetric format:A class that Nima, in a critical way, aims at the inner and institution of humans and imagines it full of pride, pain and madness, or reads the inside of the mind and thoughts of humans.The class in which Nima portrays the heart and love, which are themes that are close to each other in terms of meaning; But what goes on inside them is important and noteworthy for Nima and he emphasizes it.A class in which the poet portrays the time and the world from the point of view of protest, which is full of anxiety, pain, chaos and evil.The other class, which includes the characteristics of the lover and the beloved, and the poet considers actions such as laughter, crying, and the look of the beloved in an abstract way, from which tears, sadness, and pain come out, and these poems show his view to love.

    Keywords: Nima Yoshij, Linguistic, Semantic, volume schema, imaginary schemas}
  • زهرا علی پور*

    بر اساس نظریات زبان شناسان شناخت گرا، آنچه امکان بیان تجارب انتزاعی را فراهم می آورد، تجارب بدنمندی است که از آن ها به «طرح واره های تصویری» تعبیر می شود. با وجود آن که این مقولات بسیار پایه ای هستند، تفاوت در تجارب زیسته باعث می شود افراد طرح واره ها را به شکل های متفاوتی به کار ببرند. سنایی و عین القضات همدانی دو عارف هستند که در زمانی نزدیک به هم می زیسته اند؛ یکی در مرکز ایران و دیگری درخراسان. یکی به عرفان عابدانه گرایش دارد و دیگری عرفانی عاشقانه دارد. با این اوصاف طرح واره هایی که این دو در مورد سیر و سلوک به کار می برند، چه تفاوت ها و شباهت هایی دارد؟ در این پژوهش قصد داریم با بررسی طرح واره های حجمی، شباهت ها و تفاوت های دو عارف را در کاربرد این طرح واره تبیین کنیم. پیکره متنی این پژوهش حدیقه الحقیقه سنایی و تمهیدات عین القضات همدانی است. در این پژوهش روش تحلیل محتوای کیفی غالب است؛ اما از روش های آماری نیز بهره گرفته ایم. در این پژوهش به این پرادخته ایم که در دو اثر چه چیزهایی ظرف هستند، مظروف این ظرف ها چیست و چه تفاوت ها و شباهت هایی در این موارد دارند. یافته ها ما نشان می دهد غلبه بعد معرفتی و تندروتر بودن عقاید عین القضات بستری برای کاربرد بیشتر این طرح واره حجمی در تمهیدات شده است. دو اثر در کاربرد این طرح واره با هم اشتراکاتی دارند که معلول گفتمان عرفانی مشترک در دو اثر است. تفاوت در جهان بینی و نوع مخاطب باعث ایجاد تفاوت هایی در کاربرد طرح واره حجمی شده است؛ برای نمونه نگاه جبرگرایانه تر در تمهیدات باعث شده قاضی از حجم های دایره ای بهره ببرد.

    کلید واژگان: سلوک عرفانی, طرح واره حجمی, حدیقه - الحقیقه, تمهیدات}
    Zahra Alipoor *

    According to cognitive linguists, abstract experiences are expressed through bodily experiences interpreted as "image schemas". These basic categories are used differently due to variations in lived experiences. Devout and romantic mysticism represent two distinct types. This study aimed to explore and elucidate the utilization of schemas in these two types. To achieve this, we focused on Sanā'ie and Ayn al-Quzāt Hamadāni as representatives of devout and romantic mysticism, respectively. Our analysis centered on Sanā'ie’s Hadiqah al-Haqiqah (Garden of Truth) and Ayn al-Quzāt Hamadāni’s Tamhidāt (Preparations). The key questions included the identification of containers in these works, their contained ones, and the differences and similarities between them. This article primarily employed qualitative content analysis supplemented by statistical methods. Our findings indicated that Ayn al-Quzāt Hamadāni’s Tamhidāt emphasized the epistemological dimension and exhibited extreme opinions, leading to a greater use of containment schemas. Both works shared commonalities in the application of this schema, reflecting a shared mystical discourse. Differences in worldview and audience influenced their uses of containment schema; for instance, Tamhidāt reflected a more deterministic view, leading Ayn al-Quzāt Hamadāni to employ circular containments.

    Keywords: Mystical Journery, Containment Schema, Hadiqeh Al-Haqiqa, Temhidat}
  • سودابه مظفری، فاطمه زارعی *

    معناشناختی از شاخه های دانش زبان شناسی شناختی بوده که هدف اصلی آن ایجاد ارتباط میان مفاهیم انتزاعی و ذهنی از طریق الگوگیری از افعال فیزیکی انسان است. در این راستا یکی از شیوه های مهم، استفاده از طرح واره های تصویری است که نخستین بار توسط مارک جانسون مطرح و تبیین شد. طرح واره تصویری در تاثیرپذیری روابط تعاملی انسان با مفاهیم انتزاعی نقش بسزایی در فهم مخاطب ایفا می کند. در قرآن کریم مفاهیم انتزاعی بسیاری همچون غیب، مرگ، روح، انواع عذاب ها، انواع ثواب ها به کار رفته است؛ تطبیق نظریه طرح واره تصویری بر این آیات، در القای پیام آیه به مخاطب نقش موثری دارد. پژوهش پیش رو با روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده است. هدف این پژوهش بیان نقش برجسته طرح واره های تصویری به عنوان یکی از ابزارهای معناشناختی در مفاهیم انتزاعی موجود در قرآن و ملموس کردن این مفاهیم برای مخاطب است. آیات دال بر ثواب و عقاب به عنوان نمونه ای از مفاهیم انتزاعی در قرآن جهت بررسی تحلیلی، با محوریت طرح واره های تصویری برگزیده شده است. در داده های موجود از آیات ثواب و عقاب، طرح واره حجمی هم در آیات دال بر ثواب و هم در آیات دال بر عقاب پربسامدترین طرح واره بود؛ پس از آن طرح واره حرکتی و سپس طرح واره قدرتی نمونه هایی را به خود اختصاص داده بودند؛ این نکته بیانگر این است که طرح واره حجمی در ملموس کردن مفاهیم انتزاعی نقش بسزایی دارد. با بهره گیری از طرح واره های تصویری، بسیاری از مفاهیم انتزاعی در آیات الهی، همچون روح، وحی، غیب و... برای مخاطب ملموس و عینی می شود که در این صورت فهم عمیق تر و شفاف تری از قرآن حاصل می شود.

    کلید واژگان: قرآن کریم, زبان شناسی شناختی, طرح واره های تصویری, آیات ثواب و عقاب, طرح واره حجمی}
    Soudabeh Mozaffari, Fateme Zarei *

    Semantics is one of the branches of cognitive linguistics, whose main goal is to create a connection between words and abstract and mental concepts through the modeling of human physical actions. In this regard, one of the important methods is the use of image schemas, which were first proposed and explained by Mark Johnson. The visual schema plays a significant role in the audience's understanding of the influence of human interactive relationships with abstract concepts. The Holy Quran is a book in which many abstract concepts such as the unseen, death, soul, types of punishments, types of rewards, etc. are used; Applying the visual schema theory to these verses plays an effective role in inducing the message of the verse to the audience. The upcoming research is written in descriptive-analytical method. The purpose of this research is to show the prominent role of image schemas as one of the semantic tools in abstract concepts in the Quran and concrete for these concepts for the audience. In this regard, the verses referring to reward and eagle have been chosen as examples of abstract concepts in the analytical study, focusing on visual schemas of movement, volume and power schemas, and it is expected that the result will be that volumetric schemas are used in reward. And the eagle has a higher frequency than other schemes.

    Keywords: Holy Qur'an, Cognitive Linguistics, Visual Schemas, Reward, Eagle Verses, Volumetric Schema}
  • شهین شیخ سنگ تجن
    تجربیات انسان از جهان خارج ساخت هایی مفهومی در ذهن پدید می آورد که به زبان منتقل می‎شود. این ساخت ها به عقیده جانسون (1987) طرح‎واره‎های تصوری (image schemas) نامیده می‎شوند. طرح واره های تصوری سطح اولیه تری از ساخت شناختی زیربنای استعاره را تشکیل می دهند و امکان ارتباط میان تجربیات فیزیکی انسان را با حوزه های شناختی پیچیده تری نظیر زبان فراهم می آورند. این طرح‎واره‎ها به سه دسته طرح‎واره‎های حجمی، حرکتی و قدرتی قابل تقسیمند. از آنجایی که زبان رسمی و مکتوب کشورمان فارسی معیار است و اکثر گویشها دارای آثار مکتوب نیستند و در معرض نابودی قرار دارند و با توجه به قدمت گویش تالشی و نیز شباهت زیاد آن با زبان فارسی باستان در این پژوهش به بررسی معناشناختی طرح‎واره‎های تصوری بر اساس دیدگاه جانسون پرداخته‎ایم و بسامد آنها را در ضرب المثلهای تالشی بررسی کرده ایم. روش تحقیق تحلیلی توصیفی است و داده ها به صورت اسنادی با بررسی طرح واره‎ها در آثار مکتوب قصه‎ها و مثل های تالشی گردآوری شده است. همچنین به منظور پیشگیری از برخی ابهامات، بخش عمده داده‎ها به صورت میدانی از طریق مصاحبه حضوری با گویشوران تالشی به ویژه افراد کهنسال و بیسواد جمع‎آوری شده است. نتیجه تحقیق نشان داده است که طرح واره حجمی بیشترین درصد را در ضرب المثلهای تالشی داشته است.
    کلید واژگان: معنی‎شناسی شناختی, طرح‎واره‎ حجمی, طرح‎واره‎ حرکتی, طرح‎واره‎ قدرتی, ضرب المثل, گویش تالشی}
    shahin shekhsang
    Human experiences of the environment can produce conceptual structures in mind which are used to organize thought and then language across a range of more abstract domains. Johnson (1987) calls these structures “Image Schemas”. These schemas are proposed as a more primitive level of cognitive structure underlying metaphor and provide a link between bodily experience and higher cognitive domains such as language. These schemas are divided into three groups: Containment, Path and Force schemas. As our standard language in Iran is Persian, Other dialects are exposed to be extinct. Taleshi is one of these dialects which has some similarities with old Persian. In this article, we studied Johnson’s image schemas in Taleshi’s proverbs and measured each schema’s frequency. The data were gathered through interviews with Taleshi native speakers, especially the illiterate ones and also examining the proverbs in some Taleshi’s books. The result showed that the frequency of containment schema was more than the others.
    Keywords: Cognitive semantics, image schemas, proverbs, Taleshi dialect}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال