به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Return » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Return » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • شهرزاد بهمنی*

    جوزف کمپبل با تاثیرپذیری از آرای یونگ و فروید، کهن الگوی سفر قهرمان را ارایه داد تا نشان دهد، سفر قهرمان در داستان های روایی- حماسی ملت های مختلف معمولا از الگوی ثابتی پیروی می کند. به عقیده او این الگو از سه مرحله جدایی، تشرف و بازگشت تشکیل شده که هسته تک اسطوره نامیده می شود. هدف پژوهش حاضر، میزان تطابق سفر کودکی معجزه آسای زال در شاهنامه فردوسی با این الگو است. برای دستیابی به این هدف با روش توصیفی- تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانه ای، کهن الگوهای اسطوره زال با تمرکز بر نظریه سفرقهرمان جوزف کمپبل بررسی شد. نتایج این بررسی بیانگر تطابق این سفر بر الگوی یاد شده است، هر چند بخش های اندکی از الگوی کمپبل در این اسطوره به دلیل سفر کودکی معجزه آسای قهرمان، جابه جا شده و یا وجود ندارد، اما در نهایت با انتهای چرخه کودکی و غلبه بر مشکلات به مرحله ارباب دو جهان و جاودانگی می رسد.

    کلید واژگان: داستان زال, کهن الگوی سفر قهرمان, عزیمت, تشرف, بازگشت}
    Shahrzad Bahmani *

    Influenced by the views of Jung and Freud, Joseph Campbell presented the archetype of the hero's journey to show that the hero's journey in the narrative-epic stories of different nations usually follows a fixed pattern. According to him, this model consists of three stages of separation, arrival and return, which is called the nucleus of a single myth. The aim of the present study is to determine the extent of Zal's miraculous childhood journey in Ferdowsi Shahnameh with this model. To achieve this goal, descriptive-analytical method and based on library sources, archetypes of Zal myth were studied with a focus on the theory of the hero's journey "by Joseph Campbell. The results of this study indicate the adaptation of this journey to the mentioned pattern, Although a small part of Campbell's pattern in this myth has been displaced or does not exist due to the hero's miraculous childhood journey

    Keywords: Zal story, archetype of hero's journey, Departure, arrival, Return}
  • علی اصغر زارعی*

    در نقد اسطوره ای ادبیات معاصر، به جریان قابل توجهی برمی خوریم که نویسندگان و شاعران پیرو آن، شیفته برگشت به زندگی انسان هایی شدند که پیش از تاریخ و تمدن می زیستند. آن ها معتقدند هنگامی که بشر از وضعیت «پیشا اجتماعی» خویش فاصله گرفت، به بی اخلاقی دچار گردید و از زمانی که به سوی تمدن حرکت کرد، نوعی عشق به خویشتن را به وجود آورد، که بسیار تصنعی و بیشتر بر پایه فخرفروشی و حسادت بود. در همین راستا، الگوی «برگشت به سرآغاز» به وجود آمد، که پیروان آن گرایش زیادی به برگشت به دنیای نخستین داشتند. این الگو با عبارت های «بازگشت به ریشه» و «روییدن بر ریشه» نیز تعبیر می شود. سهراب سپهری که در میان شاعران معاصر، یکه تاز این قلمرو است مخاطب را به بازگشت به سرشت نخستین و راستین در آثار خود، فرامی خواند. درواقع، این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، در پی آن است که به بررسی الگوی «برگشت به سرآغاز» در نقد ادبیات معاصر بپردازد، الگویی که از اهمیت بسزایی برخوردار است و نویسندگان، عارفان و شاعران جهان بسیار از این بن مایه بهره گرفته اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سهراب سپهری به دنبال رویای سرآغاز و خاطره های ازلی بوده و تلاش کرده بر فراز شرایط انسان معاصر «به فساد گراییده»، قرار بگیرد و تا جایی که ممکن است، حالت انسان بدوی را تجربه کند؛ انسانی که «در متن عناصر می خوابید» و «با فلسفه های لاجوردی اش خوش بود.»

    کلید واژگان: برگشت, طبیعت, سادگی, سرآغاز, تمدن}
    AliAsghar Zarei *

    In the realm of mythological criticism in contemporary literature, there is a noticeable trend among writers and poets who are captivated by the idea of exploring the lifestyles of prehistoric people. They believe that as mankind has moved away from its 'pre-social' state, it has descended into immorality. Additionally, upon progressing towards civilization, a sense of self-love emerged, which they perceive as highly artificial and rooted in excessive boasting and jealousy. In this context, the concept of "returning to the origin" emerged, with its proponents demonstrating a strong inclination towards going back to the initial world. This concept is also referred to as "returning to the roots" and "building upon the roots". Sohrab Sepehri, a leading figure in this field among contemporary poets, calls his audience to return to the origin in his works. Using a descriptive-analytical method, this research aims to examine the prevalence of this "returning to the origin" pattern in contemporary literary criticism. The pattern holds significant importance and has been utilized by writers, mystics, and poets worldwide. The results of the research indicate that Sohrab Sepehri actively sought to capture the dreamlike essence of beginnings and eternal memories. He endeavored to transcend the confines of the "corrupted contemporary man" and experience the state of primitive man to the fullest extent possible – a human who "sleeps in the text of the elements" and "is happy in his azure philosophies".

    Keywords: Return, nature, simplicity, Beginning, Civilization}
  • محسن شفیعی بافتی*، محمود مدبری، نجمه حسینی سروری
    «سفر قهرمان» نظریه مشهور جوزف کمپبل است که با تاثیر از نظرات یونگ و با بهره گیری از نظرات ون جنپ بنا نهاده شده است. کمپبل سه مرحله جدایی، تشرف و بازگشت را به همراه زیرمجموعه هایشان برای الگوی خود در نظر گرفته است. این الگو و الگوهای دیگری که با تاثیر از آن پدید آمده اند پایه و مبنای نقد کهن الگویی است. در این مقاله داستان «زال و رودابه» شاهنامه فردوسی بر اساس این الگو به روش تحلیلی و توصیفی بررسی شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که داستان زال و رودابه، در کلیات با الگوی سفر قهرمان جوزف کمپبل تطابق دارد اما در جزییات و زیرمجموعه ها با الگوی ذکر شده اختلافاتی دارد. در این داستان مرحله زیرمجموعه «شکم نهنگ» دیده نمی شود، در مرحله تشرف «وسوسه گری» وجود ندارد که بازدارنده زال از ادامه سفر باشد و در مرحله بازگشت مورد یا مواردی برای امتناع از بازگشت، فرار جادویی، رسیدن کمک و عبور از آستان بازگشت، دیده نمی شود.
    کلید واژگان: زال, رودابه, تشرف, گذار, سفر قهرمان}
    Mohsen Shafie Bafti *, Mahmoud Modaberi, Najme Hosseini Sarvari
    "The hero's journey", Joseph Campbell's famous theory, is influenced by Jung's ideas and based on Arnold van Gennep's ideas. Campbell has considered the three-phase pattern (separation, transition, and return) along with their subsets as his model. This pattern, along with other patterns that have emerged from it, is the basis of the archetypal criticism. In the present article, by using analytical-descriptive method, the story of "Zāl and Rudāba" of Shāhnāmeh is analyzed based on this pattern. The findings of the research show that the story is generally consistent with Campbell's hero's journey pattern, but its details and subcategories have differences with the pattern. In the story, the stage of the "belly of the whale" is not seen; There is no "temptation" in the stage of transition to prevent Zāl from continuing the journey; and in the stage of return, refusal of the return, magic flight, and crossing of the return threshold are not seen.
    Keywords: Zāl, Rudāba, The Hero`s Journey, separation, transition, Return}
  • حسین محمدی مبارز، علی اصغر دادبه *، عبدالرضا مدرس زاده

    عیسی بن مریم، زندگی شگرفی دارد که نقش عرفانی و اسطوره ای مسیح در عروج و رجعت برای وصل به اصل خویش، از کهن الگوهای گردونه مقدس(ماندالا) است. در این جستار، عروج و رجعت، با هدف الگو پذیری انسان از زندگی زاهدانه مسیح به روش توصیفی- تحلیلی، تبیین، شده است. همچنین با نگاهی اساطیری(اسطوره دایره، اسطوره انسان کامل، اسطوره نوزایی، اسطوره آب و...) و با بینشی عرفانی، رجعت گذر از تاریکی جسم دانسته شده که در قوص صعود، نفس در تلاش برای اتصال به عالم نور، خود را از حصار ظلمت (مغرب تن)می رهاند و پله پله خویشتن را با راهنمایی انسان کامل و الگوپذیری از مسیح، مجرد گونه، به انوار ایزدی (مشرق جان) و به یقین که منزل اول و آخر سالک است، می رساند تا از آب حیات عشق بنوشد. این پژوهش، راز عروج را دست یابی به جاودانگی معرفی می کند و جایگاه جاودانگی (عشق) را نیز با پیروی از عقل(پیرخردمند) می شناساند که این سفر روحانی از همان مبدا تنها در سایه درد، آغاز و طلب می شود و در فرجام به رجعت و قرب (مبدا/ مقصد)می انجامد.

    کلید واژگان: عیسی, عروج, رجعت, اسطوره, عرفان}
    Hoseen Mohammadi Mobarez, Asghar Daadbeh *, Abdol Reza Modarres Zadeh

    Jesus has a wonderful life, the mystical and mystical role of Christ in ascending and returning to its origin is one of the ancient patterns of the Holy Mandala. In this essay, ascension and return are explained by the descriptive-analytic method of modeling man's ascetic life in Christ. Also with a mythical look (circle myth, myth of the perfect man, myth of renaissance, water myth, etc.) and with a mystical insight, it is known that the passing of the darkness of the body in the ascendant, the soul trying to connect itself to the light world, He travels through the fence of darkness and escapes himself step by step with the guidance of a perfect human being and a model of Christ, single, to the Divine Enlightenment and to the certainty that he is the first and last home of the seeker, out of the water of life. Love to drink. This study introduces the mystery of ascension to the attainment of eternity and identifies the place of immortality (love) by following the (old-fashioned) reason that this spiritual journey begins and ends only in the shadow of pain from the same origin. Returns to Return and Return (Source / Destination).

    Keywords: Jesus, ascension, return, myth, Gnosticism}
  • فروزنده عدالت کاشی*، مهناز جعفریه

    برپایه نظریه تک اسطوره جوزف کمپبل، سفر قهرمان به دنبال دعوتی از جانب آرکی تایپ در ناخودآگاه قهرمان صورت می گیرد. در پی این کشش، قهرمان از جامعه (ذهن ناخودآگاه) عزیمت می کند و با آموزش تعالیم خاص در سرزمین های ناآشنا به قابلیت های جدید دست می یابد و به مرحله تشرف می رسد. این سفر با نمادها و نشانه هایی در کهن الگوهای غالب جوامع ترسیم شده است. قهرمان پس از بازگشت از سفر، قابلیت ارشاد دیگران را به دست می آورد. در این نوشتار، به روش توصیفی تحلیلی، پس از تشریح مراحل سفر به بررسی داستان وقت تقصیر، اثر محمدرضا کاتب، و تطبیق آن با نظریه جوزف کمپبل پرداخته شده است. «ابرو»، شخصیت اصلی داستان، به عنوان قهرمان به ندای ناخودآگاه، از مردم خود جدا می شود و در کوه، که نمادی از سرزمین دور است، مراحل خاص تعلیمی را طی می کند تا شایسته آشتی با روان ناخودآگاه گردد. او پس از طی مراحل و بازگشت، اسطوره قهرمان هم رزمان در حمایت از مردم ناتوان (در اصطلاح مورچگان و یقه چرکان) می شود.

    کلید واژگان: بازگشت, تک اسطوره, تشرف, سفر, قهرمان}
    Foruzandeh Edalat Kashi *, Mahnaz Jafarieh

    Based on Joseph Campbell's single-mythological theory, the hero's journey begins after an invitation from the archetype of the hero in the unconscious, followed by the hero's stretch from the community (the mind of the consciousness), and the teaching of special doctrines in unfamiliar lands New capabilities come to an end, and this journey with symbols and symbols in ancient dominant patterns of societies is drawn. The hero obtains the capability of arresting and guiding others after returning from the journey. In this descriptive-analytical study, after describing the stages of the journey, the story of the time of fault (the work of Mohammad Reza Kateb) and its adaptation to Joseph Campbell's theory are discussed. In this novel, "Eyebrows", which is the main character of the story, is as The hero is separated from his own people by his unconscious call, and on the mountain, which is a symbol of the distant land, he is undergoing special stages of education, so that he deserves to be reconciled to himself, Return, the myth of the heroine of the rally in support of the impotent people (in the term "Ant and Collar").

    Keywords: Hero, Myth, journey, encouragement, return}
  • رحمان ذبیحی، پروین پیکانی
    جوزف کمپبل با ارائه کهن الگوی سفر قهرمان، کوشیده است نشان دهد که سفر قهرمانان در آثار روایی ملت های مختلف، غالبا از الگوی واحدی تبعیت می کند. به عقیده او این الگو از سه بخش جدایی، تشرف و بازگشت تشکیل شده است. در پژوهش حاضر میزان تطابق سفر داراب در داراب نامه طرسوسی، با این الگو بررسی شده است. پیکی داراب را به سفر دعوت می کند. در ابتدا در اجابت دعوت، تعلل می ورزد، سپس سفر را آغاز می کند. با فائق آمدن بر نگهبانان آستان نخستین، وارد جاده آزمون می شود و بر موانع آن غلبه می کند. سپس با زن وسوسه گر مواجه می شود و سرانجام با خدابانو ازدواج می کند. وی در آشتی با پدر موفق است و به برکت نهایی می رسد. اگرچه او در ابتدا از بازگشت امتناع می کند، در نهایت به وطن باز می گردد و از نگهبانان آستان بازگشت عبور می کند و با غلبه بر مشکلات پیش رو، ارباب دو جهان می شود. هرچند بخش های اندکی از الگوی کمپبل در این داستان وجود ندارد، نتایج پژوهش گویای تطابق این سفر بر الگوی یاد شده است.
    کلید واژگان: داراب نامه طرسوسی, کهن الگوی سفر قهرمان, جدایی, تشرف, بازگشت}
    Rahman Zabihi, Parvin Peikani
    By presenting the archetype of hero's journey, Joseph Campbell has tried to show that this archetype has a common pattern in narrative texts of different nations. He believes that the archetype has three parts: departure, initiation and return. The present article, studies the way in which the journey of Darab (in Darab Nama of Tarsusi) with the archetype of hero’s journey correspond. Piki invites Darab to journey and at first, Darab delays in responding his request, but then, he begins his journey. After overcoming the guards of ‘the first gate’, he enters ‘the road of examination’ and prevails upon obstacles. Then, he comes face to face with the tempter woman and finally marries Khodabanoo. Darab is successful in making peace with his father and reaches final blessing (barakat). Despite his refusal at first, finally he returns to his homeland and triumphs over the guards of ‘the return gate’, and after overcoming the difficulties, he becomes the master of two worlds. Even though some of the patterns presented by Campbell are not present in the story, but the results show that the journey of Darab corresponds with his overall pattern.
    Keywords: Darab Nama of Tarsusi, The Archetype of Hero's Journey, Departure, Initiation, Return}
  • Kareem Lowaymi Mutlaq, Seyyed Mehdi Mousavi
    It seems impossible to think of the Persian art without mentioning the significant presence of gardens. They are present in miniature painting, architecture, and literature. One of the modern works of Persian fiction in which gardens play a significant role is Malakut (1961), a novella by the modern Iranian fiction writer Bahram Sadeqi (1936-1984). The story of this novella begins in a “green garden” in “that pleasant moonlit night,” and moves through seductions in a garden of sin and death; it ends abruptly around dawn the next morning on the outskirts of the first garden with most of the characters either dead or dying. Moreover, there is a third garden which forces its presence upon the consciousness of the text whenever possible. Under the influence of his studies in Freudian psychoanalysis in writing Malakut, Sadeqi (1961) seems to have given gardens new meanings. In the present study, thus, the significance of the gardens in Malakut is studied in the light of Brooks’s rereading of Freud’s Beyond the Pleasure Principle (1961) as a text concerning textuality in which instead of studying the author’s, reader’s, or character’s unconsciousness, Brooks considers narrative as an organism which, like human life, is shaped and governed by the drives. Accordingly, we argue that the 3 gardens which make up the setting of the plot of the novella, indeed, represent, respectively, life and death drives, and the return of the repressed garden.
    Keywords: Malakut, Garden, Life, Death Drives, Repetition, Return}
  • رحمان ذبیحی*، پروین پیکانی
    تحلیل روایات کهن از رهگذر کهن الگوی «سفر قهرمان» که جوزف کمپبل ارائه کرده، از رویکردهای مهم نقد کهن الگویی است. یکی از روایات مهم سفر اسکندر، روایت داراب نامه طرسوسی است. حوادث این سفر، با مدد از اجزای کهن الگوی «سفر قهرمان» کمپبل چون عزیمت، دعوت، امداد غیبی، تشرف، جاده آزمون، زن وسوسه گر، برکت نهایی، بازگشت، دست نجات و... قابل تحلیل است. مهم ترین مرحله سفر قهرمان در بخش عزیمت، دعوت به سفر توسط ارسطاطالیس در نقش کهن الگوی پیر داناست. غلبه بر دارا به عنوان نگهبان آستان نخستین، رویارویی با بوران دخت در نقش زن وسوسه گر و سپس ازدواج با او و تبدیل وی به آنیمای مثبت در بخش جاده آزمون، جست وجوی آب حیات به عنوان برکت نهایی، دیدار با فرشتگان و رسیدن به مرحله ای پیامبرگونه، دیدن عجایب و غرایب و فرمانروایی بر جهان از مراحل مهم سفر قهرمان در روایت طرسوسی است. پژوهش حاضر بیانگر دیگرگشت حادثه ای تاریخی به چارچوب های اساطیری و حماسی است. با این چارچوب می توان به خوانشی جدید از این روایت دست یافت.
    کلید واژگان: داراب نامه طرسوسی, کهن الگوی سفر قهرمان, جدایی, تشرف و بازگشت}
    Rahman Zabihi*, Parvin Peykani
    The analysis of old narratives is one of the significant approaches in archetypical criticism through the “The Journey of Hero” by Joseph Campbell. One of the significant narratives of Alexander journey is the narrative of Darab-name by Tarsusi. The events of this journey can be analyzed using the elements of archetype of the “The Journey of Hero” by Joseph Campbell like departure, invitation, mystic help, respect, the path of test, tempter woman, final blessing, return, the hand of salvation, and so on. The most important stage of The Journey of Hero in Departure section is the invitation to journey by Aristotelis in the role of archetype of Wise Old man. Dominating on “Dara” as the guard of First Threshold, facing with Buran-Doxt in the role of tempter woman and then marrying with her and converting her to Positive Anima in Section of The Path of Test, searching alkahest as the final blessing, visiting angels, and reaching a prophet-like stage, seeing strange and extravagant matters and dominion on world are all the important steps of the Journey of Hero in the narrative of Tarsusi. The study shows the evolution of a historical event in epic and mythological frameworks. One can arrive at a new reading of this narrative within these frameworks.
    Keywords: Darab, name of Tarsusi, the Archetype of “The Journey of Hero”, Separation, Respect, Return}
  • مجتبی رحماندوست، مختار مجاهد
    یحمل عبدالکریم الکرمی الملقب بابی سلمی من تاریخ الشعر الفلسطینی المقاوم مکانه بارزه، فقد عاصر عده اجیال قبل النکبه الفلسطینیه وبعدها وکان فی طلیعه الشعراء الواقفین مع الشعب الفلسطینی فی نضاله، فی زمن کان فیه الشعراء یدبجون القصائد الطوال فی مدح الملوک والامراء.
    وکان شعر عبدالکریم الکرمی صوت شعبه ولسان امته، وکان له دور فاعل فی مقاومه الاستعمار والصهیونیه منذ نکبه بلاده بالانتداب البریطانی، فکان سلاحا فتاکا من اسلحه المقاومه ضد سیاسه التهوید والقمع.
    وعاش ابو سلمی مرحله ما قبل النکبه واسهم بالکلمه المقاتله فی الکفاح الدائب ضد العدو، کما عاش مرحله ما بعد الکنبه کمثقف ثوری ملتزم بتطلعات الجماهیر، فقد ظل یحمل وطنه فلسطین فی کل جارحه من شعره سواء اکان عن طریق التبشیر بالثوره ام بالوصف ام بتخلید الشهداء، ام بتصویر لواعج الحنین فی نفسه إلی حبیبته ووطنه ام بشعره الناقم الساخط ضد القید وضد محن الانکسارات واحتلال الارض والوطن.
    دیوان شعر عبدالکریم الکرمی مرآه بلده فلسطین وشعبه ومعاناه لا حدود لها وکذلک عظمه وعزه وفخار. إنه خیر ممثل جدیر لفلسطین وراو صادق لمعاناتها وآلامها.
    کلید واژگان: فلسطین, المقاومه, الکرمی, الثقافه الوطنیه, العوده}
    Abd al-Karim al-Karmi, also known as Abu Salma is of a noticeable position in the history of Palestine’s “resistance poetry”. He lived contemporarily with various generations of Palestinians before and after the establishment of the Zionist regime and was a standard-bearer among the resistance poets of Palestine who stood by the nation’s side and resisted at a time when it was common for the poets to praise kings and rulers. Abd al-Karim al-Karmi’s poems are the voice and eloquent tongue of his nation that played a remarkable role against the colonization and Zionism when Palestine was under custody of Britain. In fact his poem is a more powerful weapon than those of resistance movement against the policies which are aimed at spreading Zionism in the Palestinian lands and onslaught of Palestinians. Prior to formation of the Zionist regime, Abu Salma fought against the occupying enemy with his revolutionary poems and words and after that, he remained a cultural and revolutionary figure faithful to the goals of his nation and his homeland, Palestine. This loyalty is manifested everywhere in his poems through different ways such as provoking uprising, paying tribute to martyrs and their commemoration, depicting the enthusiasm for reaching the beloved, the homeland, or fiery odes in opposition of slavery, captivity and occupation of the homeland. Al-Karmi’s works truly mirrors Palestine and its pains and grievances and shall be taken as a token of dignity and pride of the nation.
    Keywords: Palestine, Resistance, Al, Karmi, National culture, Return}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال