به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « writer » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « writer » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • Susan Poursanati, Ali Hassanpour Darbandi *

    The commitment of literature stirred up controversy in the face of European cataclysm of the post-war period. The significance of literature in political spheres fell under suspicion. It came to be looked at as a passive, impractical activity that could not express the horrors of W WII. Jean-Paul Sartre, the leading literary figure of existentialism in France, faced with such criticisms, decided to investigate the role of the writer and the reader, and endeavored to open a gateway for writers to participate in their societies actively. This study is concerned with the first three chapters of the monograph including “What is Writing?,” “Why Does One Write?,” and “For Whom Does One Write?” The present analysis does not address Sartre’s Existential philosophy per se; however, it briefly examines the roots of Sartre’s conception of literature in continental philosophy and the critical responses to his work from the perspectives of Alain Robbe-Grillet and Theodor W. Adorno. This paper endeavors to give a clear insight into Sartre’s idea of commitment and the freedom of the writer, and what he introduced as “human right literature” as an antithesis to both Marxism and Capitalism.

    Keywords: Sartre, writer, freedom, historical situation, commitment}
  • سید جواد حیدری پورطراحان، مرادعلی واعظی *، حبیب الله عباسی، محمد بهنام فر

    هر اثر ادبی برآمده از جامعه خویش است؛ جامعه امکان تولید یک اثر ادبی را فراهم میکند و در عین حال شرایط، چارچوبها و محدودیتهایی وضع میکند. میان جامعه و اثر ادبی روابط علی و معلولی برقرار است؛ آثار ادبی بازتاب مستقیم یا غیرمستقیم رویدادها و مطالبات اجتماعیند. آثار طنز به دلیل رویکرد انتقادی خود بازتابی بهتر و شفافتر هستند و در مطالعات جامعه شناسانه اهمیتی دوچندان دارند. پس از انقلاب اسلامی طنز مکتوب به رغم رشد نسبی دچار فراز و فرودهایی شد که برخی از عوامل اجتماعی در آنها دخیل بود. این عوامل بر سه مولفه اصلی نویسنده، اثر و مخاطب و همچنین بر مولفه های دیگر از جمله نوع، مضمون، قالب و نحوه ارایه اثر تاثیر میگذارند. این تحقیق می کوشد به شیوه توصیفی و استنباطی تاثیر عوامل اجتماعی را بر مولفه های ذکر شده در طنز اجتماعی این دوره با دیدگاهی جامعه شناسانه بررسی نماید.

    کلید واژگان: طنز مکتوب, انقلاب اسلامی, نویسنده, مخاطب, محیط اجتماعی}
    Seyyed Javad Heydari Pouratrahan, Murad Ali Vaezi*, Habibullah Abbasi, Mohammad Behnamfar

    Every literary work comes from people and society in its period. Therefore, in literary works, the observation and reception of events, events, and social demands can be observed more or less during the production period. Comic effects, from which criticism is usually based, reflects more and better on the disadvantages and problems of their societies, and they are important in sociological studies. After the Islamic Revolution, written humor grew. Of course, during the years of this period, they were driven by factors and components, and sometimes they came close to parody or falsification. These factors can be divided into internal (external) and external (social and audience) groups that determine the type, theme, format and manner of presentation of humorous effects. This research tries to explore the influence of internal and external factors on the humor of this period with a sociological perspective in a descriptive and inferential way.

    Keywords: written satire, Islamic Revolution, writer, audience, social environment}
  • محبوبه میرفندرسکی*، مهدی حیدری
    به دنبال انقلاب های پیاپی در قرن 19 که رفاه طبقه متوسط (سوداگر) از منظر اقتصادی و سیاسی را در آن زمان به همراه داشت، کشور فرانسه دستخوش دگرگونی های اجتماعی بسیار شده بود. باوجود آرامش ظاهری پس از انقلاب 1848، نزاع های اجتماعی نیز وجود داشت و موپاسان، چهره ای برجسته در میان نویسندگان نیمه دوم قرن 19 و نیز امروزه، درصدد بود تا تصویری در حدی واقع گرایانه از جامعه زمان خود ارائه دهد. بدون تردید از لحاظ ساختارگرایی، هدف، نزدیک شدن به واقعیت است که این امر نوبه خود، ایجاد جنبه چندصدایی (پلی فونیک) را در آثار موپاسان باعث شده است. برخی منتقدان ادعا می کنند نثر موپاسان، نوشتاری «واقع گرایانه» و در اصل، تنها بخشی از یک بینش ذهنی و یک طرفه از تاریخ است. بدین منظور در این تحقیق سعی شده است با بررسی شرایط خلق اثر نزد نگارنده و رابطه موجود میان او و شخصیت های داستانش، بسیاری از نکات مبهم آشکار شود.
    کلید واژگان: نوشتار, جامعه, شخصیت داستان, نویسنده, واقعی, تخیلی, گذشته شخصی}
    Mahboubeh Mirfendereski *, Mehdi Heidari
    Following successive revolutions in the 19th century that were concurrent with economic and political welfare of the Bourgeoisie Class at the time, France was undergoing many social transformations. Despite the prevailing apparent calm in the country after the 1848 revolution, there were some social conflicts; and Maupassant as a prominent figure among the writers of the second half of the 19th century – as it also goes for today - was trying to depict an approximately realistic image of the society of his time. Undoubtedly, from a structural perspective, this is the concern to be close to reality that gives polyphonic quality to the works of Maupassant, which sometimes makes them very impressive. Some critics claim that Maupassant’s prose does not exceed the writing rules in such a way that this "realistic" article, in principal, is only a part of a subjective and one-sided aspect of history. In this regard, the present study is an attempt to investigate the conditions and relationships between Maupassant's characters in the story.
    Keywords: Writing, society, The Character of the story, Writer, Real, Imaginary, Personal Past}
  • مهدی ممتحن، سیدجواد حسینی ننیز
    یعتبر الاستاذ الادیب الشاعر عبدالعزیز المقالح احد اشهر ادباء الیمن المعاصرین وخارجها، خاصه فی مجال الشعر، والنقد الادبی، والتدریس الجامعی، وله ایضا اعمال ادبیه وکتابات فکریه وسیاسیه وله اعمده فی الصحف والمجلات الیمنیه والعربیه الاخری. کما انه انشد شعرا فی مختلف الاغراض الشعریه، لذلک نجد دواوینه تتناول مواضیع متنوعه مثل: المدیح، والرثاء، والوصف، والزهد، والتصوف، والمسرحیه، والدرام، والوطنیات، وقصیده النثر، وما إلی ذلک من الاغراض الشعریه، کذلک نلاحظ تاثیر القرآن، وعلوم الدین، والبیئه التی یعیش فی ها علی قصائده، حیث استخدم التلمیح، والاقتباس خیر استخدام.
    ومن ناحیه اخری، کان الشاعر عبدالعزیز المقالح ملحمی النفس، اجتهد فی الاجتیاز بشعره من الغنائیه إلی شعر میتافیزیقی وطنی یختار حب الوطن تحت إخفاء المعانی المباشره السطحیه لهذا الحب والارتقاء بها، وبالحدث التاریخی إلی الحلم العمیق، من خلال الحنین إلی الماضی وبعثه ونظر إلیه علی انه فردوس مفقود کطفولته الضائعه.
    کلید واژگان: الادیب, الحب, الشعر, المقالح, الوطن, الیمن, الادب المعاصر}
    Mehdi Momtahen, Seyyed Javad Hosseini Naniz
    The writer and professor Abdulaziz AlMaqaleh is considered one of the most contemporary writers of and outside Yemen and especially in the field of poetry and literary criticism and teaching university but he also has other literary works and intellectual and political writings and has columns in newspapers and magazines in Yemen and other Arab countries. He also sang a verse of poetry in various purposes of the poetry, therefore, we find his divans, poetry collections, dealing with a variety of topics such as: praise and lamentation and the description and asceticism and mysticism, and the play and dram and the patriots and the prose poem and that to the purposes of poetry, we also note the influence of the Koran and the sciences, religion and the environment in which he lives on his poems where he used the allusion and the quotation best. On the other hand, the poet, Abdulaziz AlMaqaleh, was an epic self who worked hard in the passing of his poetry from lyrics to metaphysical poetry, a patriot who chooses a national patriotism by hiding the direct superficial meaning of this love and improving it, and from historic event to the deep dream through nostalgia for the past and its resurrection and he regarded it as a lost paradise like his lost childhood.
    Keywords: Writer, love, poetry, AlMaqaleh, Homeland, Yemen}
  • حسن آب نیکی
    مدت زمانی است که هرمنوتیک در ردیف رقیب پوزیتیویسم در حوزه علوم شناختی و انسانی سربرآورده است و توانسته تا حدود زیادی بر آن غالب شود. یکی از حوزه هایی که این شاخه معرفتی توانسته در آن نفوذ یابد، حوزه ادبیات و تفسیر و تاویل متون ادبی است. این مقاله قصد دارد به بررسی این امر همت گمارد و اصطلاحی به نام هرمنوتیک ادبی و چگونگی کاربست آن را برای تفسیر متون ادبی، به ویژه رمان خلق کند. بنابراین، برای نیل به این امر ابتدا هرمنوتیک و سپس هرمنوتیک ادبی و نحله های مختلف آن تعریف، و در نتیجه گیری به این مهم اشاره می شود که انتخاب هر یک از این نحله ها برای تفسیر چه الزاماتی در پی دارد.
    کلید واژگان: مولف محور, متن محور, _ مفسرمحور, نقد ادبی, هرمنوتیک ادبی}
    Hassan Abniki
    For some time hermeneutics has been posed as a competitor for positivism in the field of cognitive and human sciences and has almost prevailed.The field of literature and interpretation of literary texts is one of the fields this branch has influenced.The aim of this article is to examine this subject, coin the term "Literary Hermeneutics" and explain how to apply it for interpreting literary texts,especially novels.To do that,we first define hermeneutics and then literary hermeneutics and its different circles and in the conclusion mention the obligations resulting from selecting each of these circles for interpretation.
    Keywords: literary criticism, literary hermeneutics, writer, oriented, interpreter, oriented, text, oriented}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال