به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مردمسالاری دینی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « مردمسالاری دینی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید حسن موسوی امجد، غفار زارعی *، امین روان بد

    الگوی نظام سیاسی در هر جامعه همواره تحت تاثیر باورها و ارزش های آن جامعه قرار دارد. این موضوع در جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی سال 1357، شکل برجسته تری به خود گرفته است. در همین راستا پژوهش حاضر با مورد مطالعه جامعه دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه شیراز، درصدد بررسی تاثیر باورها و ارزش های مذهبی بر شکل گیری و تحقق الگوی مردمسالاری دینی می باشد. براساس فرمول کوکران تعداد 332 نفر بعنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند و به روش t تک نمونه ای مورد تحلیل قرار گرفته اند. یافته ها نشان می دهد تحقق الگوی مردمسالاری دینی تحت تاثیر نگرش مردم جامعه ایران نسبت به مولفه های این الگو قرار دارد. همچنین از منظر دیپلماسی عمومی، تحقق الگوی مردمسالاری دینی به منزله پذیرش شکل متمایزی از اداره جامعه است که می تواند عاملی برای گسترش اندیشه انقلاب اسلامی نیز تلقی شود. از این منظر، صدور الگوی مردمسالاری دینی به منزله صدور ارزشهای انقلاب اسلامی در مرحله جدید انقلاب اسلامی است. استدلال دیگری که مطرح است اینکه پیوند دین و ارزشهای سیاسی توسط انقلاب اسلامی، الگوی خاص و متمایزی است که به طور واضح، نفی تبلیغ الگوی سکولاریسم از یک طرف و نفی ناکارآمد نشان نقش دین در اداره جوامع اسلامی از طرف دیگر است. 

    کلید واژگان: انگاره ها و عقاید مذهبی, مردمسالاری دینی, انقلاب اسلامی, کشورهای مسلمان}
    sayed hassan mosavi amjad, ghaffar Zarei *, Amin revanbod

    The model of the political system in any society is always influenced by the beliefs and values of that society. This issue has taken a more prominent form in Iranian society after the Islamic revolution of 1357.with the study of the community of humanities students of the Islamic Azad University of Shiraz University, aims to investigate the influence of religious beliefs and values on the formation and realization of the model of religious democracy. Based on Cochran's formula, 332 people were selected as the sample size by simple random sampling method and were analyzed by t-test method. The findings show that the realization of the model of religious democracy is influenced by the attitude of the people of the Iranian society towards the components of this model. the realization of the model of religious democracy means the acceptance of a distinct form of society administration, which can also be considered as a factor for the expansion of the Islamic Revolution. From this point of view, issuing the model of religious democracy means issuing the values of the Islamic Revolution in the new stage of the Islamic Revolution. Another argument is that the link between religion and political values by the Islamic revolution is a special and distinct model, which is clearly a negation of the propagation of the model of secularism on the one hand and an ineffective negation of the role of religion in the administration of Islamic societies on the other hand.

    Keywords: religious ideas, beliefs, religious democracy, Islamic revolution, Muslim countries}
  • سید محمدرضا محمودپناهی *

    مردمسالاری دینی نظریه ای سیاسی بر اساس دو مبنای خدا و مردم است، اما در عین حال تئوکراسی و یا دموکراسی نیست. حاکمان در تئوکراسی منصوب خدا تلقی می شوند، قانون او را اجرا می کنند و فقط در برابر او پاسخگو هستند، در حالی که در دموکراسی طبق خواست اکثریت مردم اداره می شود. سوال اصلی پژوهش این است که خدا و مردم در نظام مردم سالاری دینی بر پایه اصول قانون اساسی چه جایگاهی دارند؟ در پاسخ با رویکرد توصیفی-تحلیلی و ابزار کتابخانه ای داده ها و مستندات جمع آوری و تحلیل می شود. طبق دستاوردهای این پژوهش، بر پایه اصول قانون اساسی مردمسالاری دینی بر هر دو پایه خدا و مردم استوار است، اراده سیاسی مردم در طول حاکمیت مطلق خدا تعریف شده و قوانین خدا به انتخاب اکثریت مردم چارچوب نظامی سیاسی را تشکیل داده است و در آن مردم از طرف خدا بر سرنوشت خود حاکمند و مسولین هم در برابر مردم و هم در برابر خدا پاسخگو هستند، مصالح و منافع مردم با مقاصد الهی شریعت همسو است.

    کلید واژگان: خدا, مردم, تئوکراسی, دموکراسی, قانون اساسی, مردمسالاری دینی}
    Seyed MohammadReza Mahmoudpanahi *

    Religious democracy is a political theory based on the two principles of God and people, but at the same time it is not theocracy or democracy. Rulers in a theocracy are considered to be appointed by God, enforce His law, and answerable only to Him, while in a democracy they rule according to the will of the majority of the people. The main research question is, what is the position of God and people in the religious democratic system based on the principles of the constitution? In response, data and documents are collected and analyzed with a descriptive-analytical approach and library tools. According to the results of this research, based on the principles of the constitution, religious democracy is based on both the foundation of God and the people, the political will of the people is defined during the absolute sovereignty of God, and the laws of God, chosen by the majority of the people, form the framework of the political system, and in that people They are in control of their destiny on behalf of God, and those in charge are accountable both to the people and to God.

    Keywords: God, people, theocracy, democracy, constitution, religious democracy}
  • شاخص های مردم سالاری دینی برآمده از انقلاب 1357 در اندیشه استاد مطهری
    سید محمدرضا محمودپناهی*

    الگوی مردمسالاری بعنوان یکی از بدیع ترین الگوهای نظام های سیاسی بعد از انقلاب 1357ش در ایران استقرار یافت. فرایند تشکیل و تداوم این الگوی حکمرانی متمایز از الگوی لیبرال دموکراسی و در جهت عکس جریان جهانشمول سکولاریسم و تبیین ابعاد مختلف آن محتاج تحقیق است، در این پژوهش، ازاندیشه آیت الله مطهری که رئیس شورای انقلاب و ایدئولوگ آن بود، شاخص های الگوی مردم سالاری دینی و ارتباط درونی آن ها با روش تحلیلی توصیفی و استفاده از از منابع و آثار کتابخانه ای بدست می آید. بر اساس یافته های این پژوهش ایمان به مرجعیت سیاسی دین و جایگاه مردم در سیاست زمینه را برای تاسیس نظام مردمسالاری دینی فراهم می کند، با تاسیس این نظام و برقراری قانون، برابری سیاسی و آزادی؛ ملت و دولت به سمت اقامه عدل و استقلال و در نتیجه رجوع بیشتر به دین و حضور قوی تر مردم خواهد رفت و این وضعیت چرخه تاسیس و تثبیت نظام مردمسالاری دینی را ایجاد می کند.

    کلید واژگان: مردمسالاری دینی, آیت الله مطهری, عدالت, آزادی, قانون}
    Indicators of religious democracy resulting from the 1979 revolution in the thought of Ayatollah Motahhari
    Seyed Mohammad Reza Mahmoudpanahi *

    The model of democracy was established in Iran as one of the most creative models of political systems after the 1979 revolution. The process of establishment and continuation of this model of governance is different from the model of liberal democracy and in the opposite direction to the universal trend of secularism and the explanation of its various dimensions needs research. In this research, from the thought of Ayatollah Motahhari, who was the chairman of the Revolutionary Council and its ideologue, the indicators of the model of religious democracy and their internal relationship are obtained by analytical-descriptive method and the use of library resources and works. According to the results of this study, belief in the political authority of religion and the position of the people in politics provides the basis for the establishment of a religious democracy system, with the establishment of this system and observance of the law, political equality and freedom; The nation and the government will move towards the implementation of justice and independence, and as a result, more turn to religion and a stronger presence of the people, and this situation will create the cycle of establishing and consolidating the religious democracy system.

    Keywords: Religious democracy, Ayatollah Motahari, justice, freedom, law}
  • عبدالمطلب عبدالله، صالح حسن زاده، مهدی شیخ*

    شورا یکی از اصول پذیرفتهشده در بین تمامی مذاهب اسلامی است و هر مذهبی بر اساس مبانی خود تفسیر خاصی از آن دارد. این تفاسیر متفاوت، بیانکننده میزان نقش شورا در مردمسالاری دینی است. این مقاله با استفاده از روش تطبیقی، در پی یافتن اشتراکات و تفاوتهای موجود بین نظریه شورا از دیدگاه متفکران شیعه و اهل سنت، با تکیه بر دیدگاه های امام خمینی(ره)و رشیدرضاست. پاسخ به این پرسش، زوایای بحث شورا در اسلام و مبنای مردمسالاری دینی را روشن تر میگرداند؛ چرا که هر دو متفکر طبق استنباط از کتاب و سنت و بر اساس مبانی خود بر اصل شورا تاکید دارند، و آن را بعنوان یک نظریه سیاسی در ایده خود از حکومت اسلامی لحاظ کرده اند اما در جزییات آن با یکدیگر متفاوتاند. از دیدگاه اغلب متفکران شیعه، بهویژه امام خمینی(ره)، از آنجا که حکومت جنبه ای الهی دارد، شورا در مشروعیت الهی حکومت دینی نقشی ندارد و تنها در چگونگی شکل حکومت و اداره آن موثر است و منطبق با شرع اسلام نقشی اساسی در قانونگذاری ایفا میکند؛ اما از در نظر اهل سنت، شورا هم در مشروعیت و شکل گیری حکومت نقش دارد و هم در اداره و قانونگذاری آن، زیرا حکومت از دیدگاه اغلب آنان، ازجمله رشیدرضا، صرفا پدیده ای اجتماعی و بر عهده مردم است.

    کلید واژگان: مردمسالاری دینی, شورا, حکومت اسلامی, امام خمینی(ره), رشیدرضا}
    Abdolmotaleb Abdollah, Saldeh Hasanzadeh, Mahdi Sheikh *

    Shura is one of the accepted principles among all Islamic religions and each religion has its own interpretation based on its principles. These different interpretations reflect the role of the council in religious democracy. Using a comparative method, this article seeks to find the commonalities and differences between the theory of the council from the perspective of Shiite and Sunni thinkers, relying on the views of Imam Khomeini and Rashid Reza. The answer to this question clarifies the angles of the council in Islam and the basis of religious democracy; Because both thinkers, based on inferences from the book and tradition and based on their principles, emphasize the principle of the council, and have considered it as a political theory in their idea of ​​Islamic government, but differ in details. From the point of view of most Shiite thinkers, especially Imam Khomeini, since the government has a divine aspect, the council has no role in the divine legitimacy of the religious government and only affects the form of government and its administration and in accordance with Islamic law plays an essential role in legislation. he does; But from the Sunni point of view, the council plays a role both in the legitimacy and formation of the government and in its administration and legislation, because the government, in the view of most of them, including Rashid Reza, is merely a social phenomenon and the responsibility of the people.

    Keywords: Religious Democracy, council, Islamic Government, Imam Khomeini, Rashid Reza}
  • غفار زارعی*، سید حسن موسوی امجد، امین روان بد

    هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر باورهای مذهبی بر شکل گیری ارزش های مردمسالاری دینی است که به طور مصداقی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز انجام شده است. در پژوهش مورد مطالعه جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه شیراز می باشد که تعداد حجم جامعه مورد مطالعه 2500 نفر می-باشد. براساس فرمول کوکران تعداد 332 نفر بعنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ، در دو سطح تجزیه و تحلیل می شوند. در سطح اول با استفاده از روش های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و در سطح دوم با استفاده از روش های آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه ای)، داده های بدست آمده از سوال های پرسشنامه تجزیه و تحلیل شده و به سوال های پژوهش پاسخ داده می شود. نتایج تحقیق نشان می دهد که باورهای مذهبی تزاحمی با ارزش های مردمسالاری ندارند. ضمن اینکه تلقی سنتی از دین و مذهب و تحمیل آن به افراد جامعه چندان قابل قبول نیست. بلکه آنچه مهم است نوع خاصی مذهب است که هم بتواند ارزش های مذهبی را در جامعه ترویج بدهد و هم اینکه بتواند رای و نظر مردم را بر مبنای شکل مردمسالارانه، وجود نهادهای مردمسالار و همچنین توجه به رای و نظر مردم بنا سازد.

    کلید واژگان: مذهب, باورهای مذهبی, مردمسالاری دینی, ارزش های مردمسالارانه}
    Ghafar Zarei *, Sayed Hassan Mossavi Amjad, Amin Revanbod

    The main purpose of this study is to investigate the effect of religious beliefs on the formation of values of religious democracy, which has been done as an example among students of Shiraz Azad University. In the study, the target population is the students of Islamic Azad University of Shiraz University, which is 2500 people. According to Cochran's formula, 332 people were selected as the sample size by simple random sampling. Analysis of research data using SPSS statistical software is analyzed at two levels. In the first level, using descriptive statistical methods (frequency, mean and standard deviation) and in the second level, using inferential statistical methods (one-sample t-test), the data obtained from the questionnaire questions were analyzed. And research questions are answered. Research shows that religious beliefs do not conflict with democratic values. At the same time, the traditional view of religion and its imposition on members of society is not very acceptable. Rather, what is important is a particular type of religion that can both promote religious values in society and that can build people's votes and opinions on the basis of democratic form, the existence of democratic institutions, and attention to the views and opinions of the people.

    Keywords: religion, religious beliefs, Religious Democracy, democratic values}
  • فرهاد زیویار، رضا خدابنده لو *

    با شیوع پاندمی کرونا، از جمله مسایلی که در حوزه سیاست بحث‌برانگیز شده است، تاثیر این بیماری بر ویژگی‌های دموکراتیک کشورهاست. ازآنجایی‌که برخی دولت‌ها بحران را عاملی برای انسجام داخلی و تحکیم قدرت خودارزیابی می‌کنند این احتمال مطرح است که شیوع کرونا بتواند نوع حکمرانی در جهان را به‌سوی پوپولیسم و اقتدارگرایی سوق دهد. در چرخش به اقتدارگرایی، نظارت دولت بر شهروندان با استفاده از فناوری‌های نوین تشدید می‌شود، مکانیسم‌های پاسخگویی، نظارت و تقسیم قدرت دچار اختلال شده و حقوق اساسی شهروندان همچون آزادی بیان و جریان شفاف اطلاع رسانی با تهدید مواجه می شوند و موضوع سانسور رسانه‌ها قوت می‌گیرد. شرایطی که درصورت امکان استقرار به توده ای شدن جوامع می‌انجامد. نوشتار حاضردر تبیین این جدال، با نظر به مکانیسم‌های خودسامان بخش خرد سیاسی مدرن در قالب لیبرالیسم، امتناعی بودن چرخش به اقتدارگرایی از نوع چینی و در مقابل درونی کردن و ترویج نوعی خودکنترلی و بسط نوعی اقتدارگرایی مدرن را مورد نشان می‌دهد و تاکید دارد که در جهان مدرن امروز تنها نظام مردم‌سالاری دینی می‌تواند بدون گرفتار آمدن در دوگانه اقتدارگرایی/ حفظ آزادی‌های فردی، می‌تواند تناسب گفتمانی خود را حفظ کند و این بیماری را کنترل نماید.

    کلید واژگان: کرونا, اقتدارگرایی, خردسیاسی, مردمسالاری دینی, لیبرالیسم}
    farhad zivyar, reza khodabandehloo *

    With the outbreak of the Corona pandemic, one of the most controversial issues in the field of politics is the impact of this disease on the democratic characteristics of countries. Because some governments view the crisis as a factor in internal cohesion and the consolidation of power, it is possible that the spread of the corona could lead to populism and authoritarianism in the world. In the shift to authoritarianism, government control over citizens is being intensified through the use of new technologies, accountability, oversight, and power sharing mechanisms are being disrupted, and citizens' fundamental rights such as freedom of expression and transparency of information are being threatened, and media censorship is growing. Conditions that, if possible, will lead to the massification of societies. The present article, in explaining this controversy, with regard to the self-organizing mechanisms of modern political wisdom in the form of liberalism, shows the reluctance to turn to Chinese authoritarianism and to internalize and promote a kind of self-control and the development of modern authoritarianism. In today's modern world, only a religious democracy can maintain and control its discourse without falling into the dualism of authoritarianism / the preservation of individual liberties.

    Keywords: Corona, authoritarianism, micro-politics, religious democracy, Liberalism}
  • محسن حبیبی، علی کریمی مله*

    انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک تحول الگوساز منجر به نوعی نظام سازی شد که تغییرات مهمی را در عرصه های مختلف منطقه و جهان موجب گردید. یکی از ظرفیت های الگودهی اثربخش این نظام، عملیاتی کردن تیوری ولایت فقیه در قالب قانون اساسی و نهادمندسازی آن در قامت ساختار حقوقی- سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که در قبال اشکال گوناگون نظام های سیاسی انسان مدار بدیلی شاخص تلقی می شود. گذشته از آن عدم پذیرش سلطه بین المللی و مقاومت هوشمندانه برای دفع آثار مخرب علیه اسلام هراسی و تبدیل آن به اسلام پذیری، جمهوری اسلامی را به صدای ملل مسلمان به منظور شکل دهی به ساختار قدرت نوین منطقه ای تبدیل کرده است. توانایی جمهوری اسلامی ایران بر جهت دهی افکار عمومی منطقه و احزاب سیاسی نشانه هایی از این اثرگذاری ارزیابی می شود که ثمرات آن در آینده مشهود خواهد شد. این نوشتار با بررسی داده های موجود، با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن شناسایی چالش ها، ظرفیت ها و راهکارهای موجود در مسیر الگودهی انقلاب اسلامی به کشورهای مسلمان منطقه، احتمال انحراف این انقلاب ها از مسیر خویش را نیز تحلیل کرده است.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, الگوسازی, خاورمیانه, مردم‌سالاری دینی, ولایت‌فقیه}
    Mohsen Habibi

    Islamic Revolution in Iran as a result of modeling the evolution of the system that caused significant changes in different areas of the region and the world. Efficient patterning of capacity, operational theory of velayat-e faqih in the constitution and legal structure in stature - Iran is politically accountable political systems of various forms of alternative circuit is considered. Aside from the lack of international domination and resistance against the harmful effects tricky to dispose of Islamophobia and its conversion to Islam, taking Voice of the Islamic Republic of Muslim nations to form a new regional power structure has become the new structure has become a regional power. Iran capable of mobilizing public opinion and political parties in the area for signs of the the impact assessment is this simple, The results will be evident in the future. This article reviews the available data and analytic methods, identify challenges, potential solutions and patterning of the Islamic Revolution in the Muslim countries of the region, the likelihood of diversion, Likely to deviate from the path of the revolution itself has been analyzed.

    Keywords: Iran Islamic Revolution, Modeling, Middle East, Religious Democracy, The Supreme Leader}
  • محمدباقر خرمشاد*، اسحق صیاد رودکار
    نظام های سیاسی جدید در پی بسیج و جلب مشارکت سیاسی حداکثری شهروندان خود هستند؛تحکیم رابطه نظام سیاسی و مردم تداوم نظام سیاسی را تسهیل نموده، موجد مشروعیت سیاسی حکومت شده و به توسعه سیاسی نهادینه منجر می شود. مفروض است که در نظام سیاسی اسلامی؛ آموزه مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی «امربه معروف و نهی از منکر» نقش عمده ای در توسعه سیاسی ایفا می نماید و قرآن کریم، متون روایی و اصل هشتم قانون اساسی ج. ا. ا مستند این آموزه اند. سه ساحت؛ مردم- مردم (متوازی) ، مردم- حاکمان (متخالف صعودی) و حاکمان - مردم (متخالف نزولی) در این آموزه وجه تمایز مردم سالاری دینی از لیبرال دموکراسی ها است. فرضیه این نوشتار آن است که ساحت مردم – حاکمان در آموزه امر به معروف و نهی از منکر مغفول مانده است. این پژوهش با اتکا به روش تفسیری و بهره مندی از نظریه مردم سالاری دینی نتیجه می گیرد که احیای ساحت سوم مستلزم ورود به فرهنگ سیاسی جامعه اسلامی در میان مردم (الناس) و نخبگان فکری (اولی الالباب) و نخبگان سیاسی (اولی الامر) است.
    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, مردمسالاری دینی, توسعه سیاسی, جمهوری اسلامی ایران}
    Mohammad Bagher Khoramshad*, Eshagh Sayyad Roudkar
    The New political Systems seek mobilization and Maximizing political participation of their citizens. This process can strengthening the relationship between the political system and the people in order to facilitate the continuation of the political system, through obtaining political legitimacy of government. It is clear that in the Islamic political system the doctrine of “Enjoining Good and Forbidding Evil " Plays a major role in political development, The Holy Quran, and Hadith Texts, and Article VIII of the constitution of the Islamic Republic of Iran, are sources for this doctrine.
    Three spheres of People-people (Parallel)) People-rulers (Opposite Ascending) and Rulers – people (Opposite Descending) in these teachings are what distinguishes the religious democracy from liberal democracies. This paper tries to develop this hypothesis that the realm of people – rulers is forgotten in enforcing teachings or Enjoining Good and Forbidding Evil. Therefore, this paper relying on interpretive method and with taking advantage of the use of theory of religious democracy concludes that the revival of the third realm needs to log in the political culture of the Muslim community among people, intellectuals, and Political elites.
    Keywords: Commanding Right, Forbidding Wrong, Religious Democracy, Political}
  • ابراهیم برزگر، حسین امانلو
    کارگزاران به عنوان رهبران جامعه، بالاترین تاثیر را در ساخت جامعه برای نیل به تمدن اسلامی دارند. این نوشتار به دنبال بررسی سبک زندگی کارگزاران و ارائه الگوی مناسب است. پرسش این است که شاخص های مطلوب سبک زندگی کارگزاران در نظام مردم سالار دینی چیست؟ و با چه الگویی میتوان به سبک زندگی مطلوب در نظام مردم سالار دینی دست یافت؟ فرضیه تحقیق بر اساس ابعاد، اعتقاد سیاسی، اخلاق سیاسی و رفتار سیاسی با مولفه های ارتباط با خدا، خود، دیگران و طبیعت، در قالب شاخص های مردم گرایی، خدمت گزاری، ساده زیستی، عدالت محوری، مسئولیت پذیری و مهرورزی تعریف می شود.
    روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی و تفسیری است. یافته ها نشان میدهد که سه لایه اعتقادات، ارزش ها و رفتارها، قدرت ترسیم الگو را دارد. این ابعاد، با ایجاد ارتباطات چهارگانه با خدا، با خود، با دیگران و طبیعت، سازه سبک زندگی رهبران نظام اسلامی را رقم میزند. با برقراری این ارتباطات سبدهای خالی برای شاخص ها تعریف و آنگاه این سبدهای خالی، از متن نهج البلاغه و سیره حضرت علی(ع) استخراج و شاخص های سبک زندگی کارگزاران تکمیل شده است. به دلیل گستردگی کار، جستجو به نهج البلاغه محدود شده است
    کلید واژگان: سبک زندگی, کارگزاران, مردمسالاری دینی, اعتقادات, ارزشها و رفتارها}
    Ebrahim Barzegar, Hossein Amanlou
    Managers as leaders of the society enjoy highest impact on leading the country to the Islamic civilization. The purpose of this paper is to study the lifestyle of the managers and to present a right pattern. In this regard the question is about the favorable indicators of manager’s Lifestyle in religious democracy. What is the desirable lifestyle pattern for a manager in the religious democracy? The research hypothesis is based on the three dimensions of a leader’s lifestyle including: political beliefs, political ethics and political behavior of the components of the relationship with God, self, others. Peopleorientated maners, service, simplicity, justice, responsibility and love can be the main indicators of a manager lifestyle. Research method is Qualitative analysis and interpretation.
    The results show that three layers of beliefs, values and behaviors have the power to design a manager’s lifestyle. Each of these dimensions by creating links with God, with self, with others and nature can found the base of the managers lifestyle. With the creation of this communication indicators empty baskets for indicators have been created then the empty baskets have been filled from Nahjolbalaghe and practices of Imam Ali (p).
    Keywords: Lifestyle, Dominants, Religious Democracy, Beliefs, Values, Behaviors}
  • محمود کریمی*، روح الله داوری
    بی تردید مسئله وحدت سیاسی و اجتماعی در نظام مردمسالاری دینی از ضرورت های زندگی متعالی دینی است. مقاله پیش رو درصدد پاسخ گویی به این سوال است: عوامل و چالش های وحدت سیاسی اجتماعی در نظام مردمسالاری دینی چیست؟ در این راستا، پس از تبیین معنای وحدت، اهمیت وحدت اجتماعی و سیاسی و گونه شناسی آن در قرآن کریم، به عوامل و ظرفیت های وحدت بخش در جامعه (اخوت، عدالت، تالیف قلوب و صلح) پرداخته شده است. در ادامه، عوامل وحدت آفرین اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی و همچنین عوامل وحدت زدای اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی با ذکر مصادیق و شواهدی از بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری با اتخاذ روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: وحدت سیاسی, وحدت اجتماعی, مردمسالاری دینی, قرآن کریم, چالش های وحدت}
    Mahmoud Karimi*, Ruhollah Davari
    Undoubtedly the political and social unity in the religious democratic system is one of the necessities of religious lofty life. The present article seeks to respond to the following question: What are the factors and challenges towards the political and social unity in a religious democratic system? Explaining the meaning of unity, the significance of social and political unity, and its typology in the holy Quran, the article deals with the unity inspiring factors and capacities in the society (brotherhood, justice, gaining the endearment of others, and peace). It continues to study the factors giving rise to doctrinal, ethical, and social unity, and also the factors eliminating doctrinal, ethical, and social unity, all supported with certain examples and evidence from the founder of the Islamic Republic and the supreme leader following a descriptive – analytical method.
    Keywords: political unity, social unity, religious democracy, holy Quran, challenges towards unity}
  • حسن مجیدی*، مهدی خزاعی گسک
    نظریه مردم سالاری دینی که بر آمده از منظومه فکری رهبران جمهوری اسلامی است؛ در صدد ایجاد نسبتی درخور میان مردمسالاری و دین است. چنین رویه ای در عصر حاضر در بین متفکران اهل تسنن نیز رواج دارد. نوشتار حاضر در صدد مقایسه آراء رهبران جمهوری اسلامی(امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب) و یوسف قرضاوی در سه ساحت مبانی نظری، اصول و مولفه های مردم سالاری دینی و نیز اصول تحقق عملی مردم سالاری دینی است و می کوشد به این پرسش پاسخ دهد که نقاط اشتراک و افتراق مردم سالاری دینی در اندیشه ایشان چیست؟ مدعای این مقاله اینست که بدلیل وجود قلمروهای مشترک نظری و عملی در نظریه ونظام مردم سالاری دینی در دو رویکرد شیعی و اسلامی امکان گفتگو و ارتباط و انتقال تجارب در دو رویکرد بیش از نقاط افتراق است. یافته های مقاله نشان می دهد بیشترین اشتراک در مولفه های و برخی مبانی مردم سالاری دینی است و در سطح اصول تحقق عملی مردم سالاری دینی در اندیشه ایشان؛ اشتراک کمتری وجود دارد.
    کلید واژگان: مردمسالاری دینی, امام خمینی, رهبر معظم انقلاب, یوسف القرضاوی}
    Hassan Majidi*, Mahdi Khazaee Gassak
    Theory of religious democracy which is arised from intellectual system of the Islamic Republic's leaders are trying to create an appropriate relationship between democracy and religion. This approach to answer the questions of political system is common to Sunni political thinkers. In recent decades new reading of islam which can be articulated with democracy as well as reading such model of democracy (democracy as method).that can be articulated with islam, is clear in new sunni political discourse. This article seeks to compare the views of religious democracy in the Islamic republic leaders (Imam Khomeini(p.h). and the Supreme Leader). and Yusef al Qarzavy in three dimensions: theoretical foundations, principles and elements to establish religious democracy and the practical principles of religious democracy, and is trying to show common and distinguished points of religious democracy in their thoughts. The hypothesis is that there is some common sphere in theory and system of religious democracy so it is possible to make dialogue between shiaa and sunni approaches of religious democracy. This article shows that in theoretical foundations, common points of two approaches are more than practical mechanism of Islamic democracy.
    Keywords: Religious democracy, Imam Khomeini, the Supreme Leader, Yusef al Qarzavy}
  • فرشاد شریعت
    این مقاله بر آن است تا محتوای دموکراسی را با توجه به منظر کلاسیک جدید مورد مطالعه قرار داده و نشان دهد که چرا و چگونه دموکراسی جدید، به جای پرداختن به مسئله دموکراسی و اینکه دموکراسی به عنوان روشی برای حکومت مناسب است یا خیر، به این مسئله پرداخته است که ترازوی دموکراسی فارغ از مطلوبیت برای تشخیص حکومت مختار، گریز راه ممکن است. این مقاله همچنین نشان می دهد که دموکراسی جدید به جهات اومانیستی آن، با آنچه که در مکاتب دینی به جهت توجه به مسئله سعادت از سیاست مدن مورد تقاضا قرار می گیرد، متفاوت است. این مقاله با مرور مسئله دموکراسی، ضمن بازخوانی دموکراسی و بحران های ناشی از دوره سرمایه داری در ادغام لیبرالیسم با دموکراسی که به روش تاویل متن و تجربه تاریخی از دموکراسی قرائت می کند، و نیز بازخوانی دموکراسی جدید، ضمن توجه به محتوای دموکراسی، و نه قالبها، به دنبال این پرسش است که آیا دموکراسی مبتنی بر نظام لیبرالیستی و اخلاق سرمایه داری که در عصر سکولار مورد توجه تجددگرایان بوده است، بدون رویکرد دینی، با محوریت آموزش و تربیت انسان، می تواند بدون در غلتیدن در بحران معنویت و ویرانگری انسان مدرن را به سعادت رهنمون کند. این مقاله نشان می دهد که چرا و چگونه غایت اندیشی و اخلاق فضیلت، در نظام مردمسالاری دینی می تواند به عنوان مکملی برای خروج از بحران معاصر در جریان دموکراسی باشد.
    کلید واژگان: دموکراسی, مردمسالاری دینی, سکولاریسم, آزادی, معنویت}
    Farshad Shariat
    Reviewing the content of democracy، in context of new western ideology، the present article seeks to show why and how the new democracy concentrates on the priority of democracy over philosophy and virtues of ancient Platonic philosophy. As a matter of fact this paper shows that democracy، namely liberal democracy، in modern age concentrates on efficiency instead of citizenship virtues as it is interpreted in ancient political thought. In contrast، religious democratic methods of governing focus on supreme goods. Surveying the issue of democracy، revisiting the crises arising from democracy in the context of capitalism، and reviewing the discourses of modernity and its crises، this article puts a new question on your desktop whether democracy can guarantee happiness in a westernized society without a religious approach. However the response here is embracing morality which is only possible in religious methods of governing; or religious democracy as it is interoperated here.
    Keywords: Democracy, Religious democracy, Secularism, Freedom, Spirituality crisis}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال