به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اندیشه ی اجتماعی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « اندیشه ی اجتماعی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • ساجده شکری*، نیکو دیالمه

    در هر جامعه ای بسته به نوع رویکرد دولت، از دیکتاوری تا دموکراتیک و مردم سالاری دینی، تعیین اهداف تربیت سیاسی در طیفی از جامعه پذیری تا تربیت و پرورش امتداد پیدا می کند و خروجی آن، متناسب با رویکرد مختار، افرادی هستند مطیع ارزش های جامعه و منفعل در برابر اصلاح و بهبود، یا انسان هایی هستند رشدیافته که می توانند توسعه دهنده ارزش های جامعه باشند. در حکومت اسلامی که هدایت انسان ها طبق دستور الهی را سرلوحه اهدافش قرار داده، تربیت سیاسی بر مولفه های متفاوتی از سایر انواع حکومت تاکید دارد. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی در پی یافتن این مولفه ها از منظر سیدمحمدباقر صدر است. نمونه آماری، تعدادی از آثار دست اول شهید صدر است که اندیشه سیاسی او در موضوعات مرتبط با ساخت تمدن اسلامی را در برگرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مولفه های تربیت سیاسی از منظر صدر در پنج دسته کلی قابل ارایه است: هدف، زمینه سازها، همراهان، آموختنی ها و مراقبتی ها. هرکدام از این مولفه ها نیز حاوی چندین زیرمقوله مرتبط است.

    کلید واژگان: سیدمحمدباقر صدر, تربیت سیاسی, تحلیل محتوا, مولفه تربیت سیاسی, اندیشه سیاسی اجتماعی}
    Sajede Shokri *, Nikoo Dialameh

    In any society, depending on the approach of the government, from dictatorship to democracy and religious democracy, the goals of political education change and extend from a range of socialization to education. The outputs of the political education system also vary according to the approach chosen in each state: individuals may be obedient to society's values ​​and passive in reform, or they may develop into human beings who can develop society's values, contribute to society's change, and Participate in improving social and political conditions. In the model of Islamic government, which seeks to guide human beings according to the divine order in the religion of Islam and aims at this issue, political education emphasizes different components of other types of government and wants human beings to function and play with the desired Islamic criteria. To create in the Islamic society. The present study was conducted by qualitative content analysis method and by extracting the relevant codes from the content of Sadr's books, seeks to find the components of political education from the perspective of this Islamic thinker. The statistical example is a number of first-hand works of Martyr Sadr, whose political thought is related to issues related to the construction of Islamic civilization, and all of his remaining writings have been selected from a large community. Findings of the research after in-depth study and three stages of coding and classification, show that the components of political education from Sadr's perspective can be presented in five general categories: components of education are purpose, context, companions, learnings and care. Each of these components also contains several related sub-categories: the goal is divided into three categories, the facilitators are divided into six categories, the companions are divided into two categories, the caregivers are divided into two categories, and the learnings are divided into two categories.

    Keywords: Content analysis, Mohammad Baqir Sadr, Political Education, Component of political education, sociopolitical thought}
  • جهانبخش ثواقب*، پروین رستمی
    اندیشه ی اجتماعی هر دوره ای متاثر از شرایط جامعه ای است که به بحث در مسائل اجتماعی و نهادهای اجتماعی می پردازد. در دوره ی قاجار نیز، عوامل سیاسی و مذهبی گوناگونی باعث حضور و نفوذ علمای شیعی در جامعه و حکومت شد که ناگزیر به طرح مباحثی در زمینه ی سیاست و اجتماع پرداخته اند. از جمله ی این عالمان، سیدجعفر دارابی کشفی از علما و فقهای اصولی شیعه بود که به مقوله ی اندیشه ی اجتماعی که می بایست حاکم بر جامعه ی عصر قاجار باشد از دیدگاه دین اسلام، پرداخته است. وی در کتاب های تحفه الملوک و میزان الملوک به اندیشه ی اجتماعی و توصیف جامعه می پردازد و برای اینکه جامعه ای مطلوب را ترسیم نماید که حاکم قادر باشد بر جامعه حکومت نماید، زندگی فردی و امور خانوادگی و اجتماعی را تشریح می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی اندیشه ی اجتماعی کشفی براساس تحلیل محتوای دو اثر مذکور است. یافته ی پژوهش نشان می دهد که کشفی قصد داشته به ترسیم زندگی فردی و اجتماعی با تعلیم اخلاقی و دین بپردازد و عقل و عدالت را پایه ی جامعه قرار می دهد. وی در نهایت به دنبال دستیابی به مدینه ی فاضله است و در این راستا به مقوله ارتباط میان افراد در جامعه و چگونگی زندگی اجتماعی و رابطه ی حکومت و جامعه و بسیاری از خصائل و فضایل انسان که از طریق آن می تواند به سعادت دنیوی و اخروی دست یابد به صورت مشروح و مفصل پرداخته است.
    کلید واژگان: قاجاریه, دارابی کشفی, اندیشه ی اجتماعی, جامعه مطلوب, تحفه الملوک, میزان الملوک}
    Jahanbakhsh Savagheb*, Parvin Rostami
    Society-based thinking in every period is influenced by the conditions of the society, and it is closely correlated with social institutions and social problems. During the Ghajarid Period, various religious and political factors paved the way for the pronounced presence of Shiite ulema in the society and in the government. Among the distinguished Muslim scholars, Seyyed Jafar Darabi Kashfi was a religious jurisprudent and a theoretician who was interested in social theories dealing with the ways to rule on the basis of Islamic faith during the Ghajarid government. In his books, Tohfat-ol-Moluk and Mizan-ol-Moluk, he focuses on social theories in order to describe the society, Moreover, he focuses on individual and family affairs in order to portray an ideal society for a ruler. The present study describes how the ulema were politically influential during the Ghajarid Period, and in particular, it deals with Kashfi's social theories. Findings show that Kashfi tried to outline the individual as well as social life in the light of ethical and religious teachings in an effort to base the society on reason and justice. His ultimate goal was to create a utopia, and to this end, he focused on the relationships among individuals in the society, and he discussed in detail the relationship between the government and the society in the one hand, and the relationship between the social life and various virtues for happiness both in this world and in the Hereafter.
    Keywords: Ghajarid, Darabi Kashfi, Society-based thinking, Social theory, Tohfat-ol-Moluk, Mizan-ol-Moluk}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال